Foto: Shutterstock
Český maloobchodní trh opět potvrdil svou atraktivitu pro retailové značky, jichž k nám v loňském roce přišlo 38, i přes mnoho výzev a zkoušek, kterými musel trh projít. Počet je shodný s rokem 2021. Tehdy byl příchod 38 brandů zčásti dán odložením některých vstupů kvůli pandemii. Je to zároveň zhruba o polovinu více než v letech 2019 (22 značek) a 2020 (25 značek).
Na začátek si dáme trochu té statistiky. Třináct značek pochází z módního odvětví, nejvíce brandů (celkem 9) je z Francie, 34 značek otevřelo svůj první obchod v Praze, 16 brandů přišlo do obchodních center a 14 na hlavní nákupní třídy.
Mezi nejvýznamnější značky, které k nám přišly, patří Chanel, Sport Visions, LEGO nebo tolik diskutovaná módní značka Balenciaga, která v loňském roce prošla doslova turbulencí. Balenciaga totiž zveřejnila reklamu, na které jsou děti s medvídky, které na sobě mají BDSM postroj, přičemž podobné doplňky se objevily i na Fashion Weeku v Paříži. Značka byla kritizována za sexualitu dětí a podporu pedofilie.
Módní odvětví
Zásadní pro český trh byly vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice: svou prodejnu v ní loni otevřela již zmíněná Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené, ať už jde o značky oblečení (letos např. Maje, Sandro, Jacadi Paris, Intimissimi Uomo), doplňků a šperků (Messika, Teilor), obuvi (Buzz1), případně módního sportovního oblečení jako francouzský brand JOTT nebo značka Sport Vision2, která nahradila prodejny A3 Sport.
Velice silně (jedenácti značkami) byl letos zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Vstoupili k nám např. prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.
Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO, v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria, L'OR Café či prodejna lahůdek House of Julius Meinl a v oblasti volného času GymBeam Fitness Hub.
Rok 2023
Ačkoliv se objevily obavy o český trh zejména v souvislosti s pandemií, atraktivita, zájem ani aktivita značek neutuchá. Co se týká nového roku 2023, svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino.
Zdroj: Forbes, Cushman & Wakefield
Nový komentář
Komentáře
Lego u nás nebylo?