Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Zhruba 55 procent dětí dostává pravidelné kapesné. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který mezi dětmi provedla pro Českou spořitelnu agentura Millward Brown.
Čtvrtina dětí se zadlužuje opakovaně
Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vyberou si čtyři z deseti školáků jinou, levnější, alternativu. Přibližně stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování. Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. „Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ popisuje Filip Hrubý.
38 procent dětí má běžný účet v bance. Každé sedmé má zkušenosti s výběrem z bankomatu, každé šesté vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo 6 procent dětí. 53 procent dětí má zkušenost pouze s hotovostí.
Školáci se učí, jak zhodnotit kapitál
V rámci několikaměsíčního programu se v Abecedě peněz školáci seznamují se světem byznysu, učí se plánovat své finance a nové znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. „Děti během několika měsíců vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění. Na závěrečném jarmarku, který je přístupný veřejnosti, se pak pokouší vydělat své první peníze,“ říká Filip Hrubý s tím, že velice oblíbenou součástí výuky je i návštěva pobočky. Děti si tam vyzkouší práci bankéřů včetně manipulace s bezpečnostním kufrem plným peněz.
Podnikaví žáci
Letos se do Abecedy peněz zapojí přibližně 70 nových základních škol. „V následujících letech pak plánujeme postupné rozšiřování projektu. V každém školním roce bychom rádi oslovili zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů,“ říká Filip Hrubý.
Zkušenosti České spořitelny ukazují, že vzdělávací projekty zaměřené na finanční gramotnost mají veliký smysl. „Průzkum nám potvrdil, že mladí lidé, kteří prošli podobnou aktivitou, rozumí financím lépe než jejich vrstevníci, kteří tuto zkušenost nemají,“ doplňuje Filip Hrubý. Zároveň banky a školy dlouhodobě vycházejí v průzkumech jako nejdůvěryhodnější zdroje, z nichž děti své znalosti čerpají. Bankou, která se nejvíce angažuje ve vzdělávání veřejnosti, je podle aktuálního průzkumu právě Česká spořitelna, uvedlo ji 38 procent respondentů.
Výsledky průzkumu mezi dětmi na druhém stupni ZŠ a v primách až terciích víceletých gymnázií. n=1090
Celorepublikové srovnání (údaje v procentech):
Nový komentář
Komentáře
Tak to je hodně špatné a já se vlastně ani nedivím. Ve škole je hospodařit s penězi nenaučí, takže to zůstává na rodičích a ti většinou sami moc neví, co vlastně dělají. Já to měla podobně, nedělala jsem si žádné rezervy a když pak šlo do tuhého, dostala mě z toho až půjčka. Naštěstí se dneska najít celkem výhodné nabídky, například tady - www.letakomat.cz/finance/prvni-pujcka-zdarma - i tak mi to ale dalo cennou lekci a od té doby se sakra snažím, abych měla na horší časy odložené nějaké peníze bokem.
To je špatné.
Velmi dobrý počin. Ale vždy na úkor jiných vyučovacích hodin, s čímž nelze souhlasit. A to ve školách není během roku jen jeden! Ve finále tyto projekty nejsou zdarma, mnohdy za ně třídy i platí.