tlusťoch Nedávný průzkum Všeobecné zdravotní pojišťovny a edukačního projektu Žij zdravě prokázal, že se Češi stále častěji potýkají s nadbytečnými kilogramy. Každý třetí má problémy s nadváhou, každý pátý trpí dokonce obezitou. Ženy svůj boj s nadváhou a obezitou zvládají lépe než muži. Zatímco mužů, kteří mají nějaké to kilo navíc, je více než 60 %, ženy se drží pod hranicí 50 %. Z průzkumu vyplynula i jedna velice zajímavá skutečnost – v každém roce našeho života přibereme přibližně v průměru ¼ kilogramu!

V průběhu března se na váhu zaměřila anketa přímo zde na Ženě-in. Odpovědělo celkem 2 761 z vás. Nejširší skupinu tvořily ženy ve věku 26 až 35 let. Nejčastěji uváděná byla váha 56 až 60 kg (17 %) a 61 až 65 kg (16 %). Za tyto výsledky si rozhodně zasloužíte pochvalu! I kdybychom totiž počítali s nízkou průměrnou výškou čtenářek od 162 cm, bylo by BMI v rozmezí normální váhy.

Oproti tomu celých 10 % z vás uvedlo váhu vyšší než 90 kilogramů, a to už je na pováženou! Druhý nepříliš lichotivý údaj je obvod pasu vyšší než 80 cm, což na sebe prozradilo 43 % z vás (norma je maximálně 80 cm). I když je tato norma poměrně přísná, je dobré se jí držet – vyšší obvod pasu s sebou totiž přináší nahromadění tuku v této oblasti, a to má nepříznivý vliv na zdravotní kondici.

vzpS pohybem jsou na tom Ženy-in poměrně dobře. Cvičí nejčastěji 2x (více než 22 %) a 3x týdně (téměř 19 %). Dalších 19 % se věnuje pohybu pouze jednou týdně a jen 6 % neprovozuje žádný sport. Mezi nejoblíbenější pohybovou aktivitu patří chůze, kterou v anketě volilo bezmála 50 % čtenářek. Velké oblibě se těší také aerobní cvičení, posilování a cyklistika. Celkem 10 % čtenářek uvedlo jako hlavní pohybovou aktivitu práci. Pozor – před tímto přístupem však odborníci varují! Doporučují vhodnou pohybovou aktivitu alespoň 3x týdně (práce se nepočítá!:-)).

Možná vás některé výsledky překvapily. Možná si nyní říkáte, že je to vlastně skvělé a že není třeba se více snažit. Ale tak docela to neplatí. Je třeba mít stále na paměti, že vliv na tělesnou hmotnost má především rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Proto nezapomínejte dodržovat Rovnici zdravého života, která říká: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít.

Spočítejte si svoje BMI na www.ZijZdrave.cz.

O projektu Žij zdravě

zij zdraveProjekt Žij zdravě je připravován ve spolupráci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a jeho cílem je zvýšit povědomí o obezitě jako vážném celospolečenském problému a přispět ke změně chování české veřejnosti. A že je to skutečně potřeba, dokazují i zmiňované výsledku průzkumu. Součástí projektu jsou i internetové stránky www.ZijZdravě.cz, kde naleznete mnoho užitečných a zajímavých informací spojených s naší váhou a životním stylem.