cl.jpg
Foto: Shutterstock

Zejména druhý lockdown přinutil i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněli sezónní oblečení, nebo něco příjemnějšího na sebe. „68 % Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager GLAMI.

Pohodlné kousky jako mikinové šaty a overaly se dodnes drží na špici vyhledávanosti. Vyhledávač módy GLAMI přináší v rozsáhlé studii Fashion (Re)search - Rok s koronavirem mezi 5 500 respondenty kompletní vhled do proměněného nákupního chování. Dle dat GLAMI se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 % zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 % Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.

„Zajímavé je, že 39 % zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 % Čechů nakupuje větší kousky. Na druhou stranu 10 % respondentů sahá po menších velikostech,” přibližuje Rakovská.

Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky také fakt, že jsme se naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 % oproti loňským 24 %.”

Největší výzvou u online nákupů je virtuální výběr. Kategorie, které Čechům při online nákupech dělají největší problém, jsou ty, u kterých je zkoušení zásadní: muži a ženy shodně uvádí na prvním místě džíny a obecně kalhoty (49 %), v těsném závěsu jsou pro obě pohlaví boty (37 %) a bronz si odneslo dámské spodní prádlo (24 %).

Online retailer ASOS zaznamenal obdobný trend s tím rozdílem, že džíny se prodávaly, ale primárně volné typy, tzv. dad jeans (těch e-shop prodal na 100 000 párů). Rok 2020 byl také prvním, kdy skejťácké kalhoty (222% nárůst prodejů) porazily dřív nejpopulárnější skinny jeans.

Nemožnost zboží osahat je problémem pro 58 % dotázaných, hned za ním je složitý výběr velikosti (47 %) a téměř polovina respondentů nechce platit za dopravu. Pro 18 % je složité zboží vracet. I přesto však 35 % nováčků, kteří dříve pořizovali oblečení pouze offline, uvedlo, že u online nakupování zůstane. 

Zdroj: Fashion (Re)search - Rok s koronavirem

Reklama