Šálek lahodné voňavé kávy je pro většinu Čechů signálem nového dne. Na nejnovějších prodejních číslech kávy lze proto velmi názorně ilustrovat, jak se mění nákupní zvyky a jak se do nich propsala stávající vlna inflace. Je možné vypozorovat, že se zpomalilo tempo růstu prodejů jak zrnkové, tak kapslové kávy v maloobchodu, což bylo v minulém roce ovlivněno především uzavřenými restauracemi, kancelářemi, lockdowny a prací z domova. „V minulém roce měly tyto faktory zásadní vliv na nárůst spotřeby kávy v domácnostech na úkor konzumace v restauracích, kavárnách, a především v kancelářích, kam se ale již letos začali zákazníci a zaměstnanci vracet,“ vysvětluje Milan Baka, ředitel kávové divize Coca-Cola HBC pro ČR a SR.
Zároveň s tím nemalá část Čechů vyměnila své původní kapslové kávovary, což potvrzuje i další trend. „Je patrný přesun spotřebitelů od formátu kapslí k zrnkové kávě, což je důsledek toho, že řada domácností přešla na domácí automatické kávovary s mlýnkem. Jedná se o více než 10% nárůst,“ doplňuje Milan Baka. Do nákupních zvyklostí se nyní propisuje i vysoká míra inflace, která chtě nechtě nutí zákazníky šetřit nebo omezovat vyšší jednorázové nákupy. „Je možné vypozorovat pokles prodejů kávy v kilových baleních v maloobchodě a přesun k menším 500 gramovým, čímž je patrné, že domácnosti se snaží eliminovat jednorázové vyšší výdaje,“ popisuje Milan Baka. Mění se i chuťové preference. „Mezi našimi zákazníky sledujeme zvýšenou poptávku po Single origin – Colombia a ovocnějších chuťových profilech jako je například Bright Blend 100 % Arabica,“ dodává Milan Baka. I nadále roste obliba kávy bez kofeinu, a to především ve variantě kapslí. Pokračuje i trend z loňského roku, kdy se hlavně v letních měsících osvědčila mixabilita espresso a toniku.
Poznámka pro editory
Společnosti Coca-Cola HBC a Costa Coffee představily novou řadu produktů Costa Coffee, které si mohou zákazníci vychutnat doma, na cestách i v práci a které jsou nyní k dispozici všem milovníkům kávy. Prodej retailového portfolio Costa Coffee roste díky rozšíření distribuce a již jí lze zakoupit nejen na Costa Coffee kavárnách, ale také u největších onlinových prodejců a ve více než 800 prodejnách v síti Tesco, Albert, Kaufland, Billa, Coop a řadě dalších.
Nový komentář