Péče o lásku a vztahy? To je součást DNA Kofoly. Proto letos tato tradiční československá značka a s ní stejnojmenná firma originální cestou upozorňuje na potřebu lásky ve společnosti a sama dělá významný krok, který může inspirovat ostatní. Dává zaměstnancům den volna navíc, aby jej mohli strávit se svou partnerkou či partnerem. 
Průzkum společnosti Kofola2 ukázal, že je rozhodně co zlepšovat. Téměř dvě třetiny Čechů (63 %) uvedly, že mají na partnera méně času, než by bylo zapotřebí. Partneři také málo tráví čas společně mimo rutinu: 58 % lidí jen občas, 22 % dokonce jen jednou až dvakrát za měsíc nebo méně.

Co nám brání věnovat se našemu protějšku? Třeba po příchodu z práce lidé na prvním místě uváděli běžné povinnosti, jako je péče o děti či domácnost. Na druhém místě to je psychická únava z práce, za ní následuje únava fyzická. Problém může být i v tom, že se partnerská komunikace přesouvá do online prostředí. Celých 42 procent partnerů je schopno si namísto osobního rozhovoru mlčky chatovat přes telefon dokonce i když jsou fyzicky vedle sebe.

645e0b1c9b2dfobrazek.jpg

Hlavní je zájem o druhého a maličkosti

Zkrátka a dobře, pokud máme mít kvalitní vztah, měli bychom se jeden druhému věnovat co nejvíc. Časově, i zájmem o toho druhého. Ve vztazích jsou totiž podle respondentů průzkumu důležitá především obyčejná gesta a emoce. Mezi tři klíčové věci po příchodu partnera z práce patří podle dvou třetin lidí úsměv nebo dotaz „jak ses měl/a?“. Naopak materiálno, jako dárek nebo květina, je důležité jen pro desetinu dotázaných. „Lidé ve vztazích často podceňují maličkosti jako je úsměv či autentický zájem o druhého. I v zahraničních výzkumech vztahové spokojenosti vidíme, že vzájemná laskavost a zájem dokáží vztah posílit více než třeba luxusní dovolené," vysvětluje psychoterapeutka Markéta Šetinová a dodává: „Společný čas se nepočítá na hodiny, ale na pozitivní zážitky a emoce.“

Využít se přitom dají třeba i chvíle od pondělí do pátku, o které lidé často zbytečně přicházejí. Více než třetina (35 %) dotázaných pracuje do dvacetiminutové vzdálenosti od svého partnera, 8 % dokonce v jedné budově. Jen každý sedmý (15 %) však s partnerem alespoň občas zajde v pracovní den na oběd. Navíc 64 % lidí s partnerem nikdy necestuje do práce, dalších 21 % spolu jede do zaměstnání jen výjimečně. „U nás je stále zaběhnuto, že pracovní doba je oddělena od osobního života. Lidé proto chodí na obědy s kolegy a kolegyněmi, a ani spolu moc necestují do zaměstnání. Přitom pro zaneprázdněné páry by to mohla být příležitost, jak spolu pravidelně trávit trochu společného času navíc,“ vysvětluje Markéta Šetinová.

645e0b828bb91blobid0.jpg

Den volna na lásku? V Kofole ano!

Podle průzkumu by 82 % lidí uvítalo den volna na zlepšení vztahu s partnerkou či partnerem.  Kofola, jim proto vychází vstříc. Rozhodla se dát všem zaměstnancům v ČR i na Slovensku, včetně dceřinek UGO a LEROS, jeden volný pátek v roce navíc, aby se mohli věnovat své partnerce či partnerovi. „Stále se mluví o pojmu „work-life balance“, ale já věřím, že je načase začít mluvit o „work-love balance“. Láska není raketová věda, ale je potřeba se o ni pečlivě starat. Abychom začali u sebe, rozhodli jsme se v Kofole zavést tzv. Láskyplný páteček – den na lásku, který nám umožní o ni pečovat, aby nevyprchala. Krom reálného dne volna pro všechny naše zaměstnance chceme otevřít téma k celospolečenské diskusi. Rádi bychom inspirovali i ostatní, každý kousek lásky navíc se počítá,“ vysvětluje Jannis Samaras, majitel a náčelník Kofoly ČeskoSlovensko.

K Láskyplnému pátečku Kofola spustila web laskyplnypatecek.cz. Na něm si lidé mohou například otestovat vztah se svým partnerem nebo stáhnout žádost o volno pro lásku a zkusit ji předložit svému zaměstnavateli.

645e0b2daa75aobrazek.jpg

Společně nejraději na výlet

Kofola se v průzkumu zeptala také na nejoblíbenější aktivity pro volný den s partnerem. Jednoznačně se ukázalo, že jej chceme trávit ve dvou, v klidu a romanticky. Dvě třetiny dotázaných jako jednu ze tří preferovaných aktivit uvedly výlet do přírody. Až s odstupem se umístily společné jídlo a sex. Pohled mužů a žen na společně strávený den se příliš neliší. Snad jen o něco více žen by preferovalo romantické společné jídlo (36,2 % oproti 27,6 %), muži naopak o trochu častěji navrhují sex (35 % oproti 29,6 %).

Kofola bude Láskyplný páteček rozvíjet nejen na webu, ale i na svých dalších komunikačních platformách. Těšit se můžete na inspirativní tipy na trávení společného času, soutěž o netradiční zážitky ve dvou nebo příběhy samotných ČechoSlováků, kteří se rozhodnou k Láskyplnému pátečku přidat.


Více na www.laskyplnypatecek.cz, nebo si pusťte video:



O průzkumech

1 Výzkum Go4insight pro společnost Kofola ČeskoSlovensko, březen 2023, 1 000 respondentů

2 Výzkum na vzorku 300 respondentů žijících v páru, duben 2023. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.