Češi stále ještě nejvíce ocení klasické příchutě potravin, u brambůrků vedou jemně solené a např. u zmrzliny je nejoblíbenější klasická vanilka. Situace se ale začíná pomalu měnit, svou zásluhu na tom má mladá generace, která ráda experimentuje s exotičtějšími příchutěmi a netradičními variantami. I proto se výrobci neustále snaží vymýšlet nové příchutě, kterými své příznivce zaujmou. Chipsy Lay’s přišly s příchutí sýra a pikantních papriček nebo kuřecích křidélek. Česká značka Bohemia Chips vsadila na sladké chilli s paprikou či hořčici. Zajímavou příchutí je sůl v kombinaci s octem, kterou na trh uvedli tradiční čeští výrobci brambůrků bratři Hobžové. „Loňský rok jsme přišli hned se čtyřmi novými příchutěmi, ale tou nejkontroverznější je rozhodně sůl a ocet,“ říká Libor Hobža, výrobní ředitel PETR HOBŽA SNACK.

Kde se vzaly tu se vzaly octové brambůrky!

Smažená bramborová pochoutka v takové podobě, jak ji známe dnes, vznikla před téměř 170 lety, a to údajně jako pomsta zákazníkovi. V roce 1853 si ve státě New York stěžoval zákazník kuchaři, že opečené brambory, které dostal, jsou moc tlusté. Rozčílený kuchař je nakrájel na tenké kousky, osmažil a naservíroval nespokojenému zákazníkovi, který byl, k překvapení všech, nadšený. Právě tady můžeme hledat základ smažených lupínků, které propadl celý svět. Od té doby vzniklo neuvěřitelné množství příchutí od slaniny, přes chilli a limetku až po sůl s octem. Ta se poprvé objevila v Anglii, dodnes se řadí mezi jeden z národních pokrmů a Angličané jsou na své octovky náležitě hrdí. V tamních končinách nenajdete snad nikoho, kdo by této kontroverzní příchuti nepodlehl. Jinak je tomu v tuzemsku, kde nakyslé octové lupínky rozdělují národ na dva tábory: ty, kteří je milují a ty, kteří je nemohou vystát. Chutě Čechů se ale neustále mění, a proto si octovky získávají čím dál tím více svých příznivců. „Octové brambůrky miluji, poprvé jsem je ochutnala před několika lety v Anglii a až později jsem je objevila i u nás, špatně se sháněly,“ popisuje čtenářka Adéla.
Octovky? Ano!

Výrobce brambůrků Petr Hobža chtěl zjistit, jak se mění chuťové preference Čechů v souvislosti s octovými brambůrkami a uspořádal tak menší průzkum na sociálních sítích vybraných časopisů. Výsledky ankety byly překvapivě vyrovnané. Polovina všech dotázaných octovky jednoduše miluje a jsou pro ně jasnou volbou. Téměř 48 % účastníků průzkumu octové brambůrky nesnáší a rozhodně by si je nekoupili a pouhá 2 % zachovávají k těmto nakyslým lupínkům neutrální postoj. I to dokazuje výše zmíněné: octovky buď milujete, nebo je nenávidíte, mezitím není nic. Na základě tohoto menšího průzkumu lze říct, že octové lupínky si získávají stále více příznivců, což dokazuje jeden facebookový komentář za všechny: „Snědla bych jich tunu,“ říká čtenářka Mája.

„Octové brambůrky aktuálně dodáváme pouze jako součást limitované edice. Důvodem jsou zejména obavy řetězců z toho, že by si octovky nenašly své příznivce,“ uzavírá Libor Hobža. Nezbývá tedy doufat, že se těch 50 % milovníků jemně nakyslé chuti v kombinaci se solí dočká toho, že budou brzy součástí stálé nabídky.

Reklama