cel2.jpg
Foto: Shutterstock

Je čas novoročních předsevzetí. O těch nejčastějších už jsme psali, ale teď se zaměřme na jedno konkrétní, přesněji řečeno jeho obvyklou součást. Jmenuje se celulitida (odborně lipohypertrofie, lidově pomerančová kůže) a bývá spojována především s kilogramy navíc. Těch se řada z nás chce právě v novém roce zbavit. Ne vždycky ale platí, že shozená kila znamenají i hladší pokožku bez nenáviděných dolíků.

Když pohled do zrcadla netěší

Jistě to znáte taky. Pohled do zrcadla vás netěší, tedy alespoň pokud jde o určité tělesné partie. Dolíky na hýždích, stehnech, bocích nebo břiše, často i na spodní straně rukou, kde navíc nehezky plandá i povislá kůže. Celulitida trápí až 90 % žen bez rozdílu věku a tělesných proporcí. Zdaleka nesouvisí jen s nadváhou či obezitou, jak se mnozí z nás domnívají. Trápí také velmi štíhlé ženy, dokonce i modelky či hollywoodské star. Jsme v tom zkrátka všechny, a přestože je celulitida obecně vnímána jako značně neestetická záležitost, není proč se stydět.

Celulitida je především estetický problém a sama o sobě nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Příčinou jsou změny podkožního, především tukového vaziva (porucha cirkulace lymfy a zadržování vody), které se projevují nevzhlednými dolíčky a hrbolky na povrchu kůže.

Ovlivnit ji lze jen zčásti

Na vzniku celulitidy se podílí řada faktorů. Některé dokážeme ovlivnit, a tedy alespoň částečně eliminovat riziko vzniku celulitidy, s jinými mnoho neuděláme. Těmi nejobvyklejšími jsou:

  • genetické dispozice
  • hormonální změny (puberta, těhotenství, porod, menopauza)
  • špatná strava a celkově nezdravý životní styl
  • nahromaděné toxiny
  • přibývání na váze
  • sedavé zaměstnání, absence pohybu

Není celulitida jako celulitida

Existují dva druhy celulitidy. První je tzv. vodová (otoková) celulitida. Její příčinou je nahromadění vody především v dolních partiích těla. Nebolí a bývá viditelná obvykle jen v případě zavodnění. Jinými slovy můžete mít večer svou celulitidu v horším stavu než ráno. Příčinou je zhoršené proudění lymfy, proto jí mohou trpět i ženy s optimální váhou. Druhým typem je celulitida tuková, která může na tu vodovou navazovat, když se k hromadění vody přidá i hromadění tuků. V tomto případě mohou vznikat až značně bolestivá zatvrdlá místa. Tento problém se logicky týká žen s nadváhou.

cel1.jpg
Foto: Shutterstock

Trpělivost, důslednost a realistická očekávání

Rad, jak na celulitidu, je celá řada. Některé fungují víc, jiné méně, další vůbec. Pravdou zůstává, že zbavit se pomerančové kůže nadobro jde bohužel jen pomocí Photoshopu. Lze ji ale ovlivnit a eliminovat „rozumným“ způsobem. Tady je několik rad, které vás budou stát především trpělivost a důslednost:

  1. Sportujte, ideální je plavání. To zpevňuje pokožku a tvaruje svaly, voda navíc vytváří protitlak a pokožku jemně masíruje.
  2. Eliminujte toxiny ve stravě, zaměřte se na vyvážený jídelníček a zdravý pitný režim. Voda je v tomto směru téměř zázračná. Kávu naopak omezte na maximálně dva šálky denně. Přidejte jeden až dva šálky zeleného čaje a den začněte vlažnou vodu s citrónem, která váš organismus skvěle nakopne.
  3. Pravidelně masírujte pokožku během sprchování. Střídejte peeling (vynikající je kávový lógr, který obsahuje aktivující kofein), drsnou houbu (lufu), masážní kartáč nebo i vlastní ruce. Pokožka se prokrví a lymfa rozproudí. Střídat můžete i teplou a studenou vodu.
  4. Po koupeli či sprše aplikujte některý ze speciálních krémů, vynikající je ale i kokosový olej. Nečekejte zázraky, ale v komplexním boji s celulitidou mohou pomoci.
  5. Choďte a choďte. Přirozený pohyb je lék na všechno a pomůže i proti celulitidě.
  6. Zařaďte do svého dne i pravidelné cvičení na problematické partie.
  7. Choďte do sauny. Střídání teplot (horký vzduch a ledový bazén) působí jako balzám nejen na stav pokožky.
  8. Do jídelníčku kromě neperlivé vody a zeleného čaje zařaďte třeba kustovnici čínskou, pohanku, ananas nebo jablečný ocet.

Čtěte také: 

Zdroje: healthline.com, goodto.com