„Tak se na ně musí,“ zajásal jistě nejeden cestující, když se v pátečních zprávách dozvěděl, že České dráhy dostaly od Olomouckého kraje pokutu za zpoždění vlaků. A ne lecjakou – celých 5,4 milionu korun. A to prý Olomoucký kraj pokutoval jen zpoždění, která ČD zavinily a která přesáhla 15 minut.

Čekej a dojedeš
Až doposud byl totiž cestující drah, které získaly přezdívku „časem dojedeš“ nebo „čekej a dojedeš“, spíše než v pozici zákazníka jakýmsi zavazadlem. Zaplatil a byl přepravován, pokud mu ovšem vinou zpoždění vlaku vznikla škoda, mohl své stížnosti psát klidně černou křídou do komína.

Že vám kvůli zpoždění vlaku ujel poslední autobus do několik kilometrů vzdálené vesnice? Že jste nestihla přijímací řízení na vysokou školu? Že jste přišla pozdě na pracovní schůzku? Nezájem! Máte počítat se zpožděním a jezdit radši o vlak dřív, tak je to...

Bič na ČD
Takový byl až doposud přístup Českých drah. A jejich pozice jediného železničního dopravce z nich dělala neotřesitelný kolos. Pravda, v místech, kde byla funkční autobusová doprava, poněkud ztrácely zákazníky, ale na těch stejně ekonomika ČD nestojí... Kraje totiž platí drahám za to, že v jejich regionu přepravují cestující, nemalé částky. A do nových smluv si proto také zanesly možnost dráhy za neplnění závazků pokutovat. Jenže toho se doposud nikdo neodvážil. Doufejme tedy, že je Olomouc první vlaštovkou, a ne ojedinělou výjimkou – protože to konečně vypadá, že cestující mají zastání.

A České dráhy? Cítí se dotčeny a překvapeny. Prý s něčím takovým vůbec nepočítaly. Dobře jim tak – konečně na ně má někdo bič!

Co myslíte, je správné, že Olomoucký kraj udělil ČD pokutu? Přinese tento krok pozitivní výsledky, nebo jde jen o plácnutí do vody? Nebo si myslíte, že by na to, aby ČD plnila závazky, měl dohlížet někdo jiný než kraje? Nebo byste naopak uvítala, aby podobné pokuty dostávala i městská hromadná doprava a meziměstské autobusy?