Zeptali jsme se několika vitálních dam v pokročilém věku, co by poradily mladším ženám, které by si také chtěly co nejdéle uchovat životní pohodu. Rady, které jsme dostali, se zdají být logické. Všechny je zřejmě známe. Ale ruku na srdce, která z nás se tím stoprocentně řídí? Tak třeba tentokrát to vyjde.
 
1. Žijte přítomností
 
Minulost je za námi. Je dobré se z ní poučit, ale špatné v ní stále žít. Čas ani skutky nelze vrátit. Stejně tak nesmyslné je zaobírat se zbytečně detailně budoucností a ztrácet tak drahocenné chvíle přítomného okamžiku. Nejhorší je odsouvání vlastního pocitu štěstí na „až“ (až dostuduji, až budu mít vlastní byt, až splatím půjčku, až vyrostou děti…). Žijte tady a teď: „Včerejšek je pryč a zítřek ještě není. Je jenom dnešek, jenom přítomnost“  (Marc Levy: A co když je to pravda?, Albatros, 2005)
 
2. Braňte si svoje území
 
Každý má právo na svůj názor, myšlenky, prostor. Nedovolte, aby někdo jiný řídil váš život. Nechte si poradit od důvěryhodných lidí, ale nenechte se ovládat. Je to váš život, vaše volba, vaše cesta. Chovejte se asertivně (jak je dnes moderní říkat). 


 
3. Udržujte dobré rodinné vztahy
 
Mít se kam vracet je to nejdůležitější ve vašem životě. Žádná kariéra a bohatství nenahradí člověku milující rodinu, která je oporou v těžkých časech. Pečujte o své staré rodiče a učte své děti vlastním příkladem.
 
4. Radujte se jako děti
 
Snažte si najít i ve všedních dnech radostné chvíle: posezení u voňavé kávy, procházka nejlépe v zeleni, telefonát spřízněné duši, malý taneček na oblíbenou písničku v radiu. Je tolik věcí a zážitků, z kterých se lze radovat!


 
5. Hýbejte se
 
Buďte vděční, pokud vám nebrání závažná zdravotní omezení, a každý den se rozhýbejte. V případě, že můžete chodit ve vašem okolí na skupinové lekce cvičení, využijte toho. Nezapomeňte na odkaz Miroslava Tyrše, kterému vděčíme za to, že zatímco celý svět byl v osmdesátých letech paf ze vzniku aerobiku, pro mnohé naše maminky a babičky bylo samozřejmostí chodit cvičit do Sokola. Udržujme tuto blahodárnou tradici. Pohyb prospívá nejen fyzickému zdraví.
 
6. Plánujte
 
Do kalendáře či diáře, které ještě možná voní novotou, si zapište viditelně vedle úkolů dovolené, návštěvy kamarádek, divadla, výlety… Kochejte se při každé příležitosti pohledem na vše příjemné, co vás čeká. Snažte se, aby se každý týden odehrávala ve vašem životě nějaká pozitivní věc, i kdyby to měl být třeba jen nákup na farmářském trhu spojený s posezením na sluníčku nebo delší podvečerní procházka.


 
7. Odpočívejte
 
Naučte se NIC NEDĚLAT. Je to těžší, než se zdá. A je to zapotřebí, zvlášť v dnešní uhoněné době, kdy na nás informace útočí ze všech stran. Pokud je to možné, dejte si po příchodu z práce nebo aspoň o víkendu odpoledne tzv. dvacet. Krátký spánek osvěží a dodá energii.
 
8. Starejte se o své zdraví
 
Udržujte v rámci možností vyvážený jídelníček a choďte na preventivní prohlídky k lékaři. Zajímejte se o možnosti prevence a nepodceňujte fantastické účinky bylinkových čajů a místní zeleniny a ovoce, které mají víc prospěšných látek, než produkty, které k nám cestují přes půl planety.  
 
9. Neseďte v koutě!

Choďte co nejvíce mezi lidi a rozdávejte úsměvy a dobrou náladu. Promluvte si s osamělou stařenkou v parku a udržujte pravidelné kontakty se svými přáteli.  
 
10. Mějte rádi ostatní i sebe

Nikdo není dokonalý. A nikdo tady nezůstane na vzorek. Nemá cenu ztrácet drahocenný čas malichernými sváry.

Přečtěte si také: 

Reklama