Angličtina s rodilými mluvčími jako běžná součást výuky – to bude od září realita v základních a mateřských školách, jež se zapojily do programu integrace rodilých mluvčích. Ten je dílem společnosti Wattsenglish a je realizován za podpory Ministerstva školství a Evropské unie. Podle zástupců škol se jedná o „revoluci“ v jazykovém vzdělávání v České republice.
Od září se do projektu zapojí na 70 mateřských a základních škol z celé České republiky, v následujícím školním roce se počítá s dalším rozšířením. „Díky spolupráci s pedagogy ze základních a mateřských škol umožňujeme zapojení rodilého mluvčího do vzdělávacích programů, a tím jeho kontakt se všemi dětmi. Tyto programy jsou navíc finančně dostupné skutečně všem. Rodilí mluvčí budou pracovat s dětmi, ale i s českými pedagogy tak, aby došlo k přirozenému zapojení angličtiny do denního programu školy,“ vysvětluje Marek Kadlec, ředitel společnosti Wattsenglish.
Projekt by se měl do budoucna rozšiřovat i do dalších vzdělávacích subjektů. Zájem vedení škol stále stoupá. „Je nutné změnit pohled na výuku jazyka – nejít cestou učení se slovíček a pravidel, ale začít jazyk rovnou přirozeně a aktivně užívat. Vybavenost dětí a práce s jazykem, zejména v konverzaci, se musí zlepšit a jsem bytostně přesvědčen, že rodilý mluvčí to může zařídit,“ uvádí Martin Ševčík, ředitel pražské základní školy Londýnská. Zoufat si ovšem nemusí ani rodiče dětí, jejichž škola se prozatím do projektu nezapojila. Mimoškolní kurzy Wattsenglish probíhají i nadále po celé republice.
Angličtina hrou
Nejedná se samozřejmě o klasickou školní výuku a biflování slovíček. Naopak, angličtina se stává jen prostředkem, jak si společně hrát a bavit se. „Metoda Wattsenglish využívá přirozeného jazykového prostředí bilingvní rodiny, kde jeden z rodičů mluví jiným jazykem než druhý. Děti vnímají učitele – rodilého mluvčího – při hrách, ale i ostatních činnostech jako výzvu pro komunikaci,“ vysvětluje Marek Kadlec, sám otec šestileté Elišky a tříletého Františka. „A je až s podivem, jak rychle jsou i ti nejmenší schopni porozumět, a dokonce sami začít v angličtině komunikovat.“
O tom, že metoda Wattsenglish je vysoce efektivní a má podporu z řad odborníků, svědčí i fakt, že nejenže získala akreditaci Ministerstva školství, ale Ministerstvo dokonce tuto metodiku (jako jedinou!) vydalo knižně a distribuuje ji do sítě mateřských škol.
A co na to psychologové?
Podle nejnovějších lingvistických a psychologických výzkumů je právě předškolní a raný školní věk ideální dobou k osvojování si jakéhokoliv jazyka vůbec. Dítě je vlastně „naprogramováno“ učit se řeč, a to přirozenou, nenásilnou cestou. Pokud si v této době dítě vytvoří v mozku další řečové centrum (vedle rodného jazyka), je to dar, který bude zužitkovávat a oceňovat po celý svůj další život. „Pokud tento biologický věk překročíme,“ doplňuje slavista Prof. PhDr. Karel Kamiš, CSc., „začínáme se učit dalšímu jazyku už jako systémovému, tzn. neřeči, neboť řečová centra jsou obrazně řečeno obsazena.“
Nový komentář
Komentáře
učení se cizímu jazyku není dobré jen proto, aby dítě mělo v dopělosti zajištěno "lepší místo" a bylo úspěšné v kariéře. Jde o to, že člověk skrze jazyk poznává jiné kultury, zvyky, cítí se dobře když si může někde říct o zmrzku. Osobně si myslím, že by se děti měly učit. Jen si nemyslím, že rodilý mluvčí je automaticky kvalifikovaný a umí to. Nevěřím, že je v ČR dostatek takových rodilých mluvčí.
Někdo na to má přirozený dar a někdo jazyk prostě "netankuje". Ale často se to pozná podle češtiny. Pokud má člověk vztah k češtině, je gramaticky a stylisticky zručný, tak je v cizím jazyce také bez problémový.
libuno — #5 teď otravují s angličtinou
Ach jo.
libuno — #5 Plně s tímto názorem souhlasím, ruštinu jsem uměla a nikdy jsem ji nevyužila a to samé bylo s franštinou, až to bylo možné tam cestovat tak jsem zjistila, že už jsem skoro všechno zapoměla. No a navíc někdo opravdu to nadání na ty jazyky nemá.Strýc byl za války v lágru práve s francouzi a oni se naučili česky a strýc ani slovo. No každý je jinačí.
At mi nikdo nerika, ze se dite nenauci anglicky, protoze mu to nejde. Jeste nikdy jsem nezazila aby se ceske dite v Kanade nenaucilo anglicky! Vsechny deti ve vsech skolkach by mely byt anglictine vystaveny, je to pro ne naprosto bezbolestna a ucinna metoda.
Dřív nám tloukli do hlavy ruštinu, teď otravují s angličtinou. Naše dnešní děti mají problém naučit se komunikovat v češtině! Natož psát správně gramaticky.
Ve školách by měla být dána možnost, zda se cizímu jazyku chci či nechci učit. Jsou žáci, kterým to bude k ničemu, navíc jim to nejde! A proč mají propadat jen kvůli pětce z cizího jazyka!!! Nestálo by za to, aby se na ministerstvu začali zabývat i tímto problémem.
Moje děti problémy s cizím jazykem neměly, ale z praxe vím, jaký je to všeobecný problém. Už jen čekám, že bude povinnost chodit na výuku náboženství. Mělo by to být na výběru každého. Připadá mi to jako diktát za totáče.
dcera mých známých se ve svých šesti letech dorozumí jak česky, tak i anglicky, francouzsky a arabsky
Možná by pro začátek stačilo, Kdyby všechny děti uměly dobře Česky. Aspoň všechny ty, co tu hodlají žít.
dajdada — #1 Zvážila bych spíš politicko ekonomický vývoj a začala bych s ruštinou, čínštinou nebo radši morseovkou
jj, svět se točí kolem angličtiny. Kdo dnes neovládá angl. je už snad brán za tupce. Chtělo by to přehodnotit a začít vyučovat esperanto