Sezona začíná - kvalitních ojetých vozů je méně než dřív

autp

Letošní rok slibuje již podle lednových výsledků větších autobazarů pravděpodobně výraznější oživení obchodu s ojetinami. Oproti sílící poptávce však stojí fenomén známý spíše z prvního desetiletí po pádu komunismu. Kvalitních ojetin je na trhu méně než dřív a proto je nákupu ojetého vozu třeba věnovat maximum pozornosti. Nejdůležitější je neunáhlit se, nevěřit zdaleka všemu, co prodejci při prezentaci svých vozidel tvrdí a prověřit vozidlo před koupí s pomocí někoho, kdo se vyzná.

Protože prodejci ojetých automobilů chtějí a potřebují uspokojit sílící poptávku, používají k tomu často nekalé praktiky, jakými jsou manipulace s tachometry, zatajování a nekvalitní opravy havárií, falšování servisních knih i údajů o vozidlech a mnohé další. Nezanedbatelné jsou i matoucí obchodní informace, zejména o cenách nabízených automobilů nebo tzv. volavky. „Volavkou v Auto AZ Consulting nazýváme vozidlo se zajímavými parametry i cenou, o kterém se však při zavolání nebo návštěvě prodejce dozvíte: „to se včera prodalo, ale máme tady jiné podobné, pouze trochu dražší nebo s vyšším počtem najetých kilometrů... I z tohoto důvodu bude letos více než kdy dřív nutná ostražitost při nákupu ojetiny a zejména její důkladné prověření,“ informuje Aleš Zich ze společnosti, která se zabývá asistencemi při nákupu ojetých vozidel.

Nedostatek kvalitních ojetých vozidel zvyšuje jejich ceny

Ceny ojetin se udržují na historicky velmi nízké úrovni a dá se předpokládat, že příliš neporostou. Výjimkou mohou být kvalitní automobily do stáří 3-4 let, které si udrží nebo zvýší svou cenu zejména u značkových prodejců. Takových ojetin je však celkově na Evropském trhu méně než dřív a ještě minimálně 2-3 roky díky slabým prodejům nových vozidel v předchozích letech bude. Jasným signálem tohoto vývoje jsou ceny automobilů do tří let stáří a nájezdu do 100tis.km v Německu.
„Kdo chce kvalitní ojeté vozidlo, měl by být připraven za něj zaplatit více než bylo v posledních letech zvykem. Důležitý je také průzkum trhu před nákupem nebo konzultace s odborníkem, aby se kupující v záplavě nabízených vozidel správně orientoval,“ říká Aleš Zich.
Cenové představy kupujících totiž značně deformuje vysoký počet snadno dostupných nabídek vozidel na internetu, které však v převážné většině kvalitativně neodpovídají deklarovaným parametrům. Vzhledem k tomu, že prodejci potřebují mít žádané zboží pro své klienty a již jednou stlačené ceny ojetin se jen těžko zvedají, vzniká na prodejce mnohem silnější tlak jak si pomoci jinými (například výše popsanými) způsoby k dosažení potřebného obratu i zisku.

Zdroj: tisková zpráva www.autoaz.cz