Konkrétně artróza kolen se nazývá gonartróza a díky nedostatečné péči o klouby a špatné životosprávě se u lidí objevuje v čím dál tím nižším věku.

Prvotním příznakem bývá citlivost kloubů na chlad a počasí či ztuhlost kloubů při počátku pohybu. Později bolest, která se objevuje většinou při přímé zátěži jako je chůze po schodech, běh anebo při nějakém méně obvyklém pohybu. Později se bolest může objevovat i v klidovém režimu. Gonoartróza se může projevit také ztuhlostí kolene, otoky nebo větším množstvím kloubní tekutiny.

Co je tedy třeba pro své klouby udělat?
Nejdříve je nutné potlačit zánětlivé procesy a chránit je před dalším poškozením nejlépe vhodnou lehkou ortézou, a to zvláště při zátěži. Důležité je rovněž chránit kolenní klouby při běžném pohybu obuví s odpruženou podrážkou.
Současně je vhodné začít cíleně vyživovat a regenerovat kloubní tkáně a to v podstatě doživotně. Pro výživu a regeneraci kloubních tkání je určen ucelený program pomocí řady přípravků Geladrink s bioaktivními kolagenními peptidy cca 3.000 Da, glukosamin a chondroitin sulfátem, kyselinou hyaluronovou a dalšími látkami, sestavený ve spolupráci s prof. MUDr. Milanem Adamem, DrSc., předním odborníkem v oboru revmatologie a biochemie pojiva.

Klouby a ledviny
Zdraví kolenních kloubů je spojeno s funkcí ledvin, proto je třeba o ně pečovat. Vhodné jsou ayurvédské ledvinové čaje, protahovací cvičení na dráhu ledvin (sed na zemi, nohy natažené v kotnících ohnuté do fajfky, rukama se chytit za palce u nohou a přitáhnou při natažených nohách hlavu ke kolenům), masáž v oblasti ledvin a prohřívání této oblasti teplou vodou nebo elektrickou dečkou či ledvinovým pásem.

Posilovat nohy můžete i u televize
U postižení kolenních kloubů je důležité posilování především čtyřhlavého stehenního svalu a dále posilování ohýbačů kolene na zadní straně stehna. Posilovat je možné vsedě nebo vleže a vybraný cvik (pokud má být opravdu účinný) by se měl provádět několiksetkrát denně. Velmi vhodnou dobou pro cviky prováděné vsedě je sledování televize např. TV zpráv na různých kanálech.
Řadou studií byl prokázán příznivý vliv izometrického posilování svalu (jako izometrické se označuje takové cvičení, při kterém se nemění délka svalu, mění se pouze jeho napětí). Vhodným cvikem je např. posilování čtyřhlavého stehenního svalu vsedě:
Střídavě propínejte pravou a levou dolní končetinu, špičku propínejte směrem k obličeji, abyste cítili protažení ve svalech zadní strany lýtek, napětí držte 6-10 sekund. Na nohu si postupně můžete přidat malou činku nebo těžké boty.




Reklama