Příčin vzniku bolesti zad je mnoho. Stačí, když nebudete stát rovně, když se budete hrbit u počítače nebo třeba když budete nosit těžkou kabelku na rameni. Většinou stačí myslet na to, abychom měli páteř rovnoměrně zatíženou a narovnanou. Na první pohled to vypadá jako jednoduchý úkol, mnoho z nás ale potvrdí, že opak je pravdou. Nedodržování těchto pravidel mívá pak za následek právě bolest zad. Jakmile se bolest stane trvalejší a úmornější, naše kroky obvykle vedou nejdříve k lékárničce. Snažíme se ji utišit analgetiky, která sice v první chvíli zaberou, po čase však jejich efekt vyprchá a bolest je zpět. Nesmíme se totiž soustředit pouze na její bezprostřední potlačení, ale zejména na to, proč nás vlastně záda bolí.

Telefon a tablet v úrovni očí

Víte, že pokaždé, když skloníte hlavu, abyste se podívali na telefon, vzniká silný tlak na krční páteř, který odpovídá zátěži až 30 kilogramů? Pokud se nad telefonem budete neustále hrbit či si ho přidržovat u ucha ramenem, výsledkem bude abnormálně zakřivená páteř. Ta je nejšťastnější, když jsou vaše uši v rovině s rameny a lopatky jsou stažené dolů. Jakýkoli jiný způsob držení těla vytváří na páteř nepřirozený tlak, a dochází tak k dlouhodobé bolesti. Při čtení zpráv a psaní SMS tak alespoň zvedněte ruku o něco výše, ideálně do úrovně očí, a narovnejte se. Páteři se tím značně uleví.

Seďte správně

Při sedavém zaměstnání je páteř více namáhána, je proto důležité osvojit si několik návyků, které nás naučí správně sedět. Při správném sezení by měla být kolena ohnutá do pravého úhlu a celá plocha zad opřená o opěradlo židle. Pokud sedíte u počítače, dávejte si pozor na to, aby monitor byl rovně před očima.

Z postele vstávejte opatrně

Svou páteř šetřete i při vstávání. Nikdy nevstávejte prudce nebo „skokem na nohy“. Raději pomalu pokrčte nohy do úlevové polohy, přetočte se na bok, spusťte nohy z postele a za pomoci rukou se posaďte do přímé polohy. Záda vám za to poděkují.

Jak zvedat těžké předměty

Pokud musíte zvedat těžké předměty, sehněte se do mírného podřepu a teprve potom břemeno zvedněte. Dejte si pozor na to, abyste při zvedání neměli ohnutá záda. Největší ranou pro vaše záda je, když zvedáte a přesouváte těžké předměty rotací, tedy z boku před sebe.

Myslete na záda i při úklidu

Pokud vysáváte, myjete okna, žehlíte, vaříte nebo zametáte, snažte se mít záda co nejvíce rovná. Odborníci též doporučují stát s jednou nohou mírně vpředu nebo vzadu, případně s jednou nohou položenou na podložce. Tak můžete přenášet váhu z nohy na nohu a šetřit si záda před zbytečným přetěžováním.

Práce na zahradě

Před samotnou prací na zahradě se nezapomeňte protáhnout a prohřát. Dejte si také pozor na spodní část zad, která je na prochladnutí velice citlivá, a protože nemusíme chlad během práce cítit, večer vás může nepříjemně překvapit bolest spodní části zad způsobená ofouknutím. Nezapomeňte se tedy vždy chránit dlouhým trikem, mikinou nebo ideálně bederním pásem. Pořiďte si také na každou práci pomůcky, které vám pomohou mít záda pokud možno co nejčastěji v narovnané poloze. Pokud potřebujete vyplít záhon, sedněte si na malou stoličku nebo si klekněte na klekátko. Jestli zastřihujete větve stromu, pořiďte si prodloužené zahradnické nůžky nebo si dojděte do kůlny pro štafle. A pokud musíte zvedat těžká břemena či převážet plně naložené kolečko, vždy myslete na to, abyste váhu zvedali stehny přes dřep a záda měla narovnaná.
 
Více tipů jak se vypořádat s bolestí zad naleznete na BEZBOLESTIZAD.CZ

TIP: Účinnou trojkombinaci vitaminů B1, B6 a B12 najdete v léku milgamma® N cps.
milgamma® N cps. je registrovaný léčivý přípravek k vnitřnímu užití,  dostupný v lékárnách i bez lékařského předpisu. Před použitím léku se poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem a pečlivě si přečtěte přibalenou písemnou informaci pro uživatele, dostupnou i na adrese www.sukl.cz.

Reklama