Jako pomoc můžeme do denního plánu zahrnout pravidelné cvičení, můžeme změnit životosprávu, to zásadní však často chybí. Součástí domácí i pracovní kanceláře by měla být hlavně kvalitní zdravotní židle.
zi1.jpg

Páteř je dokonale pružný systém
Páteř je zakřivená podobně jako písmeno S, jednotlivé obratle do sebe zapadají a prostory mezi nimi vyplňují pružné plotýnky. Vše funguje, jak má, páteř flexibilně reaguje na jakoukoliv změnu pohybu i statické fáze a krátkodobě je schopná vyrovnat i přetížení. V celé soustavě jsou nejméně pohyblivým segmentem bedra, přesto nesou největší zátěž. Při chůzi i sezení se o pouhých několik obratlů opírá váha celé horní části těla. I bez názorných obrázků a rentgenu si můžeme snadno udělat představu, jak se na stavu bederní páteře odrazí i relativně malý zlozvyk roztažený do několika hodin denně.

Sedět v klidu je chyba
zi2.jpgJakékoliv vychýlení ze vzpřímené osy je špatně. A špatným sezením nezatěžujeme jen obratle, ale i svalové skupiny. Střed těla musí podporovat držení a musí zapojit všechny oblasti. Například v sedě s podsazenou pánví břišní svaly nepracují téměř vůbec a rychle ochabují, svaly zádové pak naopak nesou zátěž mnohonásobně větší a právem se ozvou bolavými signály. Podsazená pánev a pozice blízká polosedu je jen jednou z chyb, časté je i hrbení se nad stolem, nešťastné jsou i zdánlivě úlevové polohy se zapřením se o jeden loket o opěrku.

Správné držení těla může bolet
Jak z toho ale ven? Zkuste nastavit zdravé sezení u počítače.. Stůl i sedák židle musí být v optimální výšce, záda musí být jemně podpořena pevnou opěrkou. Upravte také výšku monitoru a polohu klávesnice a myši. Snažte se sedět vzpřímeně, i když vám správná poloha může paradoxně zpočátku připadat nepřirozená a nepohodlná. Ani to však ještě nestačí. Páteř je soustava pohybová ne fixní. Sezení musí kompenzovat správné posazení páteře a neustále aktivovat vnitřní svaly a udržovat napětí.

Pevný sedák vyměňte za výkyvný
Pevný sedák standardní kancelářské židle zafixuje bederní páteř v jedné poloze, časem budete podvědomě povolovat ve vzpřímeném posazení, hledat úlevy a znovu sklouznete do vyjetých kolejí. Nápravu nabízí sedák s výkyvným mechanismem. Při sezení vám zdravotní židle Adaptic nabídne oporu horní části zad, případně i krční páteře, ale zároveň uvolní jemné pohyby v oblasti beder. Při sezení se můžete jemně pohupovat, měnit úhel posazení pánve a mírně protahovat. Jakýkoliv pohyb rukou nebo hlavy se přenese přirozeně dál do celé délky páteře, tím se budou neustále zapojovat i hluboko uložené stabilizační svaly. Tlak na bederní páteř se mnohonásobně sníží a tím dojde i k zásadnímu pocitu úlevy.

zi3.jpg
I dobrá ergonomická židle vaši páteř uzamkne. Pokud chcete opravdu pečovat o své zdraví a předejít vleklým komplikacím, vyberte si raději zdravotní židli s výkyvným sedákem. Pružina v mechanismu povede správné nastavení obratlů a plotének a současně bude neustále aktivovat stabilizační svaly. Sedět u práce můžete zdravě a s pocitem maximálního pohodlí. Navíc si pocit pohodlí udržíte i ve chvíli, kdy vstanete od stolu bez jakékoliv bolesti nebo nucení k protažení.
 

Reklama