Pane doktore, péče o klouby je pro mnoho lidí velké téma. Jakým způsobem můžeme předcházet problémům s klouby? Stačí jen mít pravidelný pohyb?
Bohužel sám o sobě pravidelný pohyb nestačí. Pohyb má velmi dobrý vliv na pohybový aparát a problémy s klouby je možné díky pohybu ve většině případů oddálit, ale ne zcela zastavit. Je dobré k pravidelnému pohybu zařadit i přípravky na výživu kloubní chrupavky a dbát také na to, abychom neměli větší nadváhu, která přetěžuje naše klouby.


Foto: Shutterstock

A co naše strava? Ovlivní stav kloubů?
Do našeho jídelníčku bychom měli zařadit potravu bohatou na kolagen a nenasycené mastné kyseliny, zejména omega-3. Kolagen zlepšuje pružnost chrupavky a působí jako tlumič nárazů při došlapu. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny působí protizánětlivě a jsou velmi vhodné u kloubních obtíží. Pozor si dejme na nadměrný obsah cukrů a tuků, protože nadváha zásadně zhoršuje průběh artrózy, zejména kolenního kloubu.

Může být právě aktivní pohyb a zatížení kloubů mít vliv na jejich stav?
Pravidelný a rozumný pohyb je velmi žádoucí, protože mimo jiné zpomaluje rozvoj artrózy. Na druhou stranu přetěžování kloubů při vrcholovém sportu vede k rychlému opotřebení chrupavky, a proto někteří sportovci již v mladém věku mají stav kloubů odpovídající mnohem vyššímu věku.

Většina lidí si myslí, že problémy s klouby řeší jen starší lidé, je to pravda?
Nedostatek pohybu, nadváha a přetěžování kloubů vedou často k problémům u mnohem mladších ročníků. U starších lidí mohou být kloubní obtíže dány přirozeným opotřebením chrupavky, ve které vznikají defekty a tam, kde chrupavka chybí, dochází při došlápnutí na kloubních plochách ke kontaktu chrupavka-kost nebo dokonce kost-kost. Vznikají praskliny v chrupavce, které organismus kompenzuje kostními výrůstky, tzv. osteofyty, které dráždí okolní měkké tkáně a vzniká tak zánět s otokem a bolestí.

Jaké problémy s klouby nás mohou trápit a jak je poznáme?
Objevuje se bolest, zpočátku pouze občasná, později pravidelná a velmi obtěžující. Typická je také ranní ztuhlost, celkově omezená hybnost a např. ztížená chůze ze schodů.

Kdy bychom měli zařadit do jídelníčku nějaké doplňky stravy na podporu kloubů?
Je to individuální, ale obecně je vhodné začít užívat kloubní výživu již kolem 35 let věku, protože jejich včasné užívání společně s dalšími opatřeními, může zabránit časnému nástupu a rozvoji artrózy. Je důležité rozlišovat, na jaký kloubní problém chceme přípravek použít – zda se jedná spíše o prevenci, mírné obtíže či větší problémy pravidelného charakteru. Doporučuji se poradit s ortopedem o výběru vhodného přípravku pro konkrétního pacienta. Byl bych opatrný, pokud jde o „zaručené“ zkušenosti sousedů a kamarádů. Za velký nešvar považuji, pokud pacienti užívají přípravky pro zvířata. Trávení, metabolismus a výživové potřeby koně jsou prostě jiné než u člověka, nemluvě o hmotnosti.

Foto: Shutterstock

Podle čeho si máme takové doplňky stravy vybírat?
Zaměřil bych se hlavně na složení. U kloubní výživy jsou doporučovanými aktivními látkami zejména glukosamin sulfát v denní dávce 1500 mg a chondroitin sulfát v denní dávce 800 mg, protože jsou důležité pro pevnost kloubní chrupavky. Pokud některý přípravek obsahuje pouze symbolický obsah těchto látek, např. 5-10 mg v denní dávce, tak je otázka, zda jeho nízká cena je ještě výhodou. Pro pružnost kloubní chrupavky je zase důležitý kolagen, který by v kloubním přípravku také neměl chybět.
Pokud míváme někdy bolesti kloubů a nechceme užívat vysoké dávky léků na bolest typu ibuprofen, diclofenac, apod., tak je s výhodou, když kloubní výživa obsahuje přírodní analgetika typu curcumin, salicin, boswelii, apod. Možná bolest zcela neodstraní, ale jistě pomohou a pravděpodobně povedou ke snížení užívání klasických léků na bolest a tím ochrání náš žaludek a játra. Proti otokům, které se u kloubních obtíží často vyskytují, je zase vhodný aescin.

Jak dlouho bychom tyto doplňky stravy měli užívat? Stačí nějaká intenzivní kúra nebo je dobré je brát dlouhodobě?
Artróza je degenerativní onemocnění, což znamená, že se postupně zhoršuje. Včasné užívání kloubní výživy s dostatečným množstvím účinných látek však může zhoršování artrózy prokazatelně zpomalit nebo v některých případech dokonce zastavit. Tyto přípravky je potřeba užívat dlouhodobě, protože když se užívání přeruší, obtíže se zase brzy objeví. Dříve se doporučovalo užívat kloubní výživu 3 měsíce, pak delší pauza a pak zase 3 měsíce užívat. To však bylo dáno spíše ekonomickými než medicínskými důvody. Je to jako např. s léky na vysoký krevní tlak, které kdybychom na několik měsíců přerušili, tak nás lékař také nepochválí.

MUDr. Jiří Musil jiri.musil@artrocentrum.cz
Lékařský ředitel Artrocentrum
Děkujeme za rozhovor

Naše články: 

Náš tip: ProfiChondro pomáhá lidem s kloubními obtížemi

Rozhovor s odborníkem: Proč nás bolí klouby

Astronauti jsou pro mě superhrdinové, říká žena, která sní o cestě na Mars

V 66 letech sjíždí divokou vodu. Základem pohybu ve vyšším věku je výběr vhodného sportu a regenerace, upozorňuje amatérský kajakář

Reklama