637b709227ab5obrazek.png
Foto: Canva.com

Křečové žíly neboli varixy jsou žilní onemocnění, které se projevuje zvětšenými a vakovitými žilami doprovázenými otoky, mravenčením a záněty. Jedná se o bolestivou zdravotní komplikaci, která postihuje hlavně dolní končetiny a její zhoršení může ovlivnit mnoho faktorů. Mezi ně patří genetické predispozice, žilní onemocnění, ale i nadváha, rostoucí věk, nezdravý životní styl, sedavé zaměstnání nebo těhotenství. Pokud jste se s touto obtíží setkali a rozhodli jste se s ní bojovat, vězte, že následky křečových žil dokáže zmírnit a zpomalit vhodný sport.

Aktivity vhodné pro boj s křečovými žilami

1. Chůze
Chůze je nenáročnou sportovní aktivitou, kterou lze provozovat kdekoliv a kdykoliv. Tělo během ní produkuje oxid dusnatý a ten uvolňuje cévy.

2. Plavání
Plavání napomáhá proudění krve směrem k srdci, tím prospívá hlavně dolním končetinám. Zároveň odlehčuje páteř a klouby.

3. Rekreační jízda na kole
V případě, že pacient trpí žilním onemocněním, jízda na kole se obecně nedoporučuje. Sedadlo kola může bránit proudění krve z hlavních žil do nohou. Naopak rekreační jízda na kole může být prospěšná. Jízda na kole stimuluje srdce a zlepšuje jeho činnost, stejně tak celý krevní oběh. Při jízdě na kole posilujete srdeční svalstvo a snižujete klidový puls.

Aktivity nevhodné pro boj s křečovými žilami

1. Běh
Běh sice patří mezi aerobní sporty, což znamená, že podporuje krevní oběh, zároveň ale zatěžuje nejen klouby, ale hlavně i žíly.

2. Posilování se závažím
Rozhodně se vyhýbejte zvedání těžkého závaží. To totiž způsobuje tlak zhoršující průtok krve mezi dolními končetinami a srdcem. Následně se krev hromadí v žilách a postihuje jejich chlopně. Pokud chcete posilovat, cvičte pouze s vlastní vahou.

3. Dřepy a sedy lehy
Při potížích s křečovými žilami neprovádějte dřepy ani sedy lehy, krev se totiž nahrne do středu těla a dostatečně necirkuluje do končetin. Pokud jste fanouškem jógy, vyhněte se pozici prkno a dalším ásanám, ve kterých posilujete břišní svalstvo s dlouhou výdrží.

TIP: Jakékoliv cvičení provádějte nejlépe s vhodnými kompresními pomůckami.

Reklama