skolka-seznam.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Zápisy obvykle probíhají v první polovině května, přičemž každá školka si datum určuje sama. Mezi kritéria přijetí patří věk dítěte, adresa bydliště, ale i základní předpoklady předškoláka. Ještě než se do školky půjdete podívat, zkuste si projít oblasti, které byste neměli při jejím výběru opomenout.

Věkově smíšený kolektiv

Pro děti je přínosnější, pokud fungují v menší skupince, která umožňuje lépe rozvíjet sociální dovednosti a učitelům pomáhá vnímat potřeby dětí. To vyplývá také z poslední výroční zprávy České školní inspekce, kdy jsou omezující překážkou pro pedagogy právě vysoké počty dětí ve třídách (necelých 40 %) a v přímé souvislosti chápe 45 % pedagogů snížení počtu dětí ve třídě jako silnou potřebu ke zkvalitnění své práce. Často jde také menší počet dětí ruku v ruce s věkově smíšeným kolektivem, který je ať už pro mladší či starší děti, velkým přínosem. Podobně jako u sourozenců se starší děti učí pečovat o mladší kamarády a zároveň se tak učí zodpovědnosti a ohleduplnosti. Mladší děti se naopak mohou přirozeně učit od starších a jsou motivování se jim v dovednostech vyrovnat. „V menším smíšeném kolektivu se dobře rozvíjejí také sociální kompetence dětí, protože komunikují v menší skupině a učí se efektivně řešit konflikty,” říká Tereza Valkounová z Asociace lesních mateřských škol. Naopak ve třídách, kde bývají děti rozděleny podle věku, se zamezuje tomu, aby se děti přirozeně učily jedno od druhého. Navíc podle ČŠI vzdělávání v mateřských školách vycházelo z individuálních možností, schopností a zájmů dětí pouze v necelých 40 procentech.
 
Vzdělávací cíle jsou stejné, cesta ale jiná

Výchovně-pedagogický směr je při výběru stěžejní, protože se promítá také do dalších aktivit, které školka poskytuje. Školky se liší školním vzdělávacím programem, ale vzdělávací cíle jsou stejně závazné pro všechny a mateřské školy s alternativním vzdělávacím programem jsou pod kontrolou České školní inspekce. Mezi nejznámější patří montessori a waldorfská pedagogika a lesní školky, s tím, že se tyto směry mnohdy prolínají. Vzdělávací systém montessori klade důraz na individualitu dítěte, a preferuje posílení sebedůvěry, ale také schopnost přirozeného učení v životě. Walfdorské školky kladou důraz na citový a morální vývoj dítěte. Z hlediska organizace je život ve školce podmíněn rytmem roku, týdne a dne. Rostoucí oblibě se těší také lesní školky, kde děti tráví 70-90 % času venku za každého počasí. „V lesních školkách jsou děti uvnitř pouze na oběd a odpočinek a mají tam uložené náhradní oblečení. Vzdělávání probíhá v přírodě, kde mají děti mnoho příležitostí k pohybu, objevování i klidné práci,” přibližuje chod školky Tereza Valkounová. Výhodou lesních školek je také zapojení mužů – konkrétně je jejich poměr 13 %. Pro porovnání, muži tvořili ve školním roce 2020/21 jen 0,66 % pedagogických pracovníků mateřských škol. 

Dostatek pohybu není samozřejmost

Čas strávený venku má na děti veskrze blahodárný vliv. Venku děti mohou objevovat stále nové podněty, a učit se skrze vlastní zkušenost a probouzet tak kreativitu a motorické dovednosti. Je dokázáno, že čas strávený ve venkovním prostředí snižuje problémy s chováním, jako je hyperaktivita, v některých případech lze pozorovat zlepšení příznaků ADHD. V přírodě není žádný krok stejný a to má prokazatelný vliv na rozvoj kognitivních funkcí a mozku, což podporuje proces učení, ale také imunitu, kdy se děti díky pobytu venku stávají otužilejší a odolnější. V období předškolního věku je potřeba pohybu ještě výraznější, kdy by děti měly mít prostor alespoň pro 3 – 4 hodiny spontánního pohybu (běhání, házení, skákání apod.) denně. Každá mateřská škola má povinnost nabízet dětem čas venku – ať už na zahradě nebo vycházkami do okolí. Podle poslední výroční zprávy České školní inspekce byl však pobyt venku ve 20 % mateřských škol neúměrně zkracován, kdy netrval v dopoledních hodinách zpravidla ani 2 hodiny. Proto je dobré si ověřit, jak k této oblasti konkrétní školka přistupuje.

deti.jpg
Zdroj foto: Shutterstock
 
Je to také o vás

V případě výběru školky je důležité si ujasnit, co jako rodič očekáváte. Jste časově vytížení a potřebujete, aby bylo o dítě postaráno celý týden? Nebo si můžete dovolit s dítětem zvykat postupně a nevadí vám si ho vyzvedávat již v 15:30? Chcete se částečně podílet na chodu školky a zapojit se do komunity rodičů? Některé školky si během roku vystačí s vánoční besídkou, jiné ale vyžadují větší zapojení rodičů, ať už v podobě brigád v areálu školky (například úprava zahrady), či spolupráce při přípravě akcí pro děti. Pro děti jsou takové akce zpestřením běžného rytmu a zároveň šancí lépe poznat rodiny jejich kamarádů. Když poznáte rodiny lépe, můžete si vzájemně v mnohém vypomoci – ať co se týká sdílení dopravy, vzájemného hlídání dětí, či pořádání společných akcí, kde budete sdílet materiální věci (bazárky oblečení, knih) nebo odborné dovednosti (účetnictví, právní služby, divadlo…) a vzájemně si tak pomáhat. Toto je typické pro tzv. komunitní školky, které se dětem stávají širší rodinou a přátelství často přetrvávají i dále po přechodu do školy.

Zdroj info: tiskové materiály/Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2021/2022, Tereza Valkounová za Asociaci lesních mateřských škol