Jste-li úplným nováčkem, začněte s menší zátěží, nebudete tak „přepalovat“ start. „Častými a ze začátku velmi pomalými výběhy si tělo bude na běh postupně zvykat. Začne se zvětšovat srdce a postupem času se také sníží tepová frekvence a zvýší vaše kondice. Pro úplné začátečníky je vhodné i střídání běhu s chůzí, které je skvěle připraví na samotné běhání delších tras,“ radí trenérka Petra Kotrlová.

Kvalitní boty a oblečení = základ úspěchu

Nejdůležitějším vybavením pro běh je kvalitní běžecká obuv. Na trhu jsou dnes stovky modelů běžeckých bot určených pro různé druhy terénu i použití. Vždy je nejdříve dobré uvědomit si, v jakém terénu budete boty nejvíce používat. Do úvahy přichází asfalt, zpevněné neasfaltové cesty a trail. Dá se samozřejmě zvolit i kompromis. I s botami, které nejsou vyloženě z kolekce trail running, totiž budete určitě moci vyběhnout i do lesa nebo na jiný nezpevněný povrch.

Nejen běžci dlouhých tratí ocení například letošní novinku Mizuno WAVE SKY3, která zaručuje vynikající tlumení nárazů i pocit lehkosti a pružnosti. Boty jsou vybaveny novou směsí mezipodeštve XPOP PU v kombinaci s tlumením Mizuno Foam Wave. Tato technologie zaručuje, že budete mít při běhání pocit jako byste se vznášeli. Novinka disponuje také AeroHug konstrukcí, díky níž svršek pevně obepíná chodidlo a zároveň poskytuje dokonalé pohodlí. Boty jsou k dostání ve velikostech pro muže i ženy.

Neméně důležité je pak i oblečení. To by nemělo nikdy bránit v pohybu. Vyrobené by mělo být z funkčních materiálů, aby dobře odvádělo pot a nebyla v něm zima. Na začátku jara je ideální volbou například unisex bunda s kapucí do chladného počasí Mizuno HINERI BT SOFTSHELL, která vás kromě zimy ochrání i proti větru a dešti. Disponuje kombinací materiálu Breath Thermo na hrudi a pružného materiálu na bocích pro optimální termoregulaci a volnost pohybu. Mezi další vychytávky pak patří třeba zateplený límec, reflexní prvky pro bezpečný běh za snížené viditelnosti i tmy a dvě kapsy na zip. V chladnějších dnech oceníte i čelenku Mizuno WARMALITE HEADBAND z funkčního materiálu s reflexními detaily pro lepší viditelnost, která vás udrží v teple.

Nezapomínejte ani na bílkoviny a kvalitní doplňky stravy


Pokud chcete běhání podpořit i zlepšením jídelníčku vedoucím k růstu svalové hmoty, měli byste dbát především na jeho vyváženost. Jako hlavní komponent volte potraviny bohaté na bílkoviny a následně přidejte zdravé sacharidy, vlákninu a tuky. Do kategorie výrobků bohatých na bílkoviny spadá například tvaroh Protein od Bohušovické mlékárny. Kelímek tohoto odtučněného tvarohu, který si zamilují nejen vaše svaly, obsahuje až 17,5 gramu bílkovin. Dostupný je ve čtyřech příchutích: natur ve dvou velikostech, jahoda, borůvka a broskev-meruňka.

Při delších bězích či závodech je dobré mít u sebe něco nejen na doplnění energie. Ideálním řešením jsou energetické tyčinky Hammer Bar, které skvěle slouží jako doplněk k dalším jídlům nebo jako samostatný zdravý zdroj energie při dlouhotrvajících sportovních výkonech. Jejich konzumací dojde vedle zvýšení energie také k doplnění komplexních sacharidů, zeleninového proteinu vysoké kvality, zdravých tuků bez mastných kyselin, přírodních fytonutrientů a enzymů. Vyrobené jsou výhradně ze zdravých ingrediencí. K dostání jsou hned v pěti různých příchutích. Všechny skvěle chutnají a snadno se tráví.

Pokud patříte k profesionálnějším běžcům zajisté oceníte i Hammer Gel pro zvýšení výkonu a prodloužení energetické hladiny během intenzivního tréninku nebo závodů, který má konzistenci sirupu. Používá se před, během i po sportovním výkonu. Dá se pít samostatně, naředit s vodou i používat jako ochucovadlo jiných Hammer Nutrition přípravků. Obsahuje sacharidy s dlouhým řetězcem pro snadné a konstantní uvolňování energie. Jelikož je jeho součástí pouze stopové množství cukru, nezpůsobuje nežádoucí kolísání cukru v krvi. Vybírat můžete z celé řady různých příchutí.

Dobrá rada na závěr

Ať už vám změna životního stylu či zlepšování běžeckých výkonů půjde jakkoliv, nikdy nezapomínejte na to, že nejdůležitější je začít. Potřebnou motivaci najdete třeba na stránkách projektu Cílem je začít, jež klade hlavní důraz na to, aby se lidé začali hýbat a žít aktivně. „Snažíme se lidi motivovat k tomu, aby vykročili ze své komfortní zóny a objevili zálibu ve sportu,“ vysvětluje poselství Cílem je začít vzpěračka Adéla Jurková, která jednou z ambasadorů tohoto projektu.

Více na CILEMJEZACIT.CZ

Reklama