Cesta, jak podpořit imunitu, vede přes trvalou vyváženou stravu a dostatečný pohyb. V období, kdy je vyšší koncentrace respiračních virů ve vzduchu, je důležité podpořit obranyschopnost zvýšenou dávkou vitaminů a minerálů. Každý má v imunitním systému jinou funkci a posiluje rozdílnou část. Nelze proto říct, že by jeden konkrétní prvek byl ze všech nejlepší.


Na dotazy odpovídá prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc,
Přednosta Ústavu klinické imunologie a alerkologie Lékařské fakulty Univerzity Karlovy
a Fakultní nemocnice Hradec Králové

Je nezbytné posilovat imunitu doplňky stravy nebo stačí vyvážená a pestrá strava?
Měli bychom si definovat, co je „vyvážená a pestrá strava“. Pro někoho je to striktně veganská, pro jiného převážně masitá strava. Pro většinu lidí „běžná strava“ představuje něco mezi, ale s velkými individuálními rozdíly. Lze tedy konstatovat, že u většiny lidí jejich strava neposkytuje všechny potřebné živiny nutné pro dobré fungování imunity a je vhodné využít potravní doplňky.  

Jaké vitaminy a minerály doporučujete užívat na posílení imunity a mohou být účinné i v boji proti COVID-19? 

Obrana proti virovým infekcím, včetně COVID-19 vyžaduje dobrou funkci imunity. Ta je bezprostředně závislá na mnoha živinách, z nichž zdůrazníme dostatek vitaminu C, vitaminu D a také zinek. Tyto tři látky posilují imunitu na všech jejich úrovních. V jejich případě je oprávněné tvrzení, že bez jejich dostatečného příjmu je imunita nedostatečná.

Je možné se některým z těchto vitaminů a minerálů předávkovat? 

Měli bychom dodržovat denní doporučené dávky. V případě vitaminu C předávkování nehrozí. Problematické by mohlo být dlouhodobé užívání nadměrných dávek vitaminu D a zinku. Pokud se však budete držet instrukcí na balení, předávkování nehrozí.

 
 

Reklama