Foto: Shuttestock

Běhání je jedním z trendů, které nelze zcela zavrhnout či odsoudit. V mnoha případech prospívá zdraví, může být prospěšné našemu srdci, snižuje riziko cukrovky, ale mimo jiné se dokáže poprat i s psychickými problémy nebo problematickou pokožkou. Jenže i zdánlivě nenapadnutelný zdravý pohyb má svůj háček. Za prvé všeho moc škodí, ale za druhé zkrátka nemůže běhat úplně každý.

Pokud se domníváte, že běhání nemusí být zdravé kvůli kloubům, nejste daleko od pravdy. Kloubům rozhodně nepomůžete v případě, když budete mít špatnou techniku běhu a třeba ještě v nevhodných botách. V případě, že budete běhat, laicky řečeno „tak, jak se má“, může běhání naopak vašim kloubům prospět.

Kdo by neměl běhat

Běhání nebude příjemné ani prospěšné například v období menstruace a není vhodné v případě nachlazení. Rozhodně ale neběhejte, když vás při běhu něco bolí. Může jít o problémy s kyčlemi nebo o některé onemocnění páteře (lordóza, skolióza, apod.). Všechny tyto problémy jsou nutné vyřešit před tím, než vyběhnete nebo si můžete naopak přitížit.

Běhání se stalo novým trendem a často za mnou chodí lidé, kteří si během jen přitížili. Je mnoho jiných aktivit, které si můžete dopřát, rozhodně preferuji například rychlou chůzi, je pro tělo přirozenější. Jedinci s problematickou páteří by měli spíše cvičit jógu,“ říká fyzioterapeut Tomáš Šlachta.

Pozor by si měli dát i lidé, kteří nikdy před tím nesportovali. Běhání je sport, ke kterému nepotřebujete příliš pomůcek a vyběhnout může okamžitě téměř každý. Ale lidé, kteří ke sportu nikdy nepřičuchli, by měli s během začínat opravdu velmi pomalu. Většina z nich přepálí začátek, ze kterého může vzniknout mnoho úrazů, počínaje svalovou horečkou.

Kdo by běhat měl

Běh byste si měly naopak naordinovat v případě, že vám hrozí osteoporóza. Tato nemoc vzniká například kvůli nízkému tvoření hormonů v podvěsku mozkovém a trápí ženy nad padesát let věku. Nižší je ale podle statistik u lidí, kteří jsou třikrát týdně v aktivním pohybu, protože si tak udržují správnou hustotu kostí!

Myslíte si, že zhubnete? Omyl…

Pokud trpíte nadváhou a myslíte si, že při běhání rychle zhubnete, jste na omylu. Při běhu posílíte kondici, vytvoříte si svalovou hmotu a budete lépe spalovat tuky, ale pouze běháním neshodíte téměř nic. Je potřeba kompletně změnit jídelníček a k běhání přidat ještě jeden sport, který naopak pomůže spálit tuk v problémových partiích jako je břicho nebo ruce.

Suma sumárum jde opět o uměřenost, kterou byste měly preferovat před touhou zhubnout. Správnou techniku běhu můžete odkoukat od kamarádky, která má s během zkušenosti, a pokud trpíte bolestmi, navštivte raději fyzioterapeuta než stezku!

Čtěte také:

Reklama