61fbcdc77a443cl.jpg
Foto se souhlasem Running2

Oba sdílíte vášeň v podobě běhání. Trénujete společně nebo si zaběháte rádi i každý sám?
Záleží, jak kdy. Rádi spolu běháme a poznáváme nová místa, máme rádi hory a horské běhy, tyto společné chvíle nás nabíjejí. Trénujeme ale většinou každý jinde (například Soňa v Jdu běhat – což jsou běžecké tréninky určené pro ženy) a stejné je to i se závody. Tam si to potřebujeme každý sám se sebou „odžít“ a u ultra závodů  běháme každý jinou trasu. O to víc se ale na sebe v cíli těšíme.
 
Co při běhu rádi děláte – povídáte si, třídíte myšlenky, posloucháte podcasty…?
Když běžíme ve skupině (pravidelně totiž vedeme běžecké výběhy), tak si i rádi s kamarády popovídáme. Když běžíme sami, je to takový relax pro hlavu, vypneme ji a jen si užíváme danou chvíli v tichu a sami.
 
Kolik toho ročně uběhnete? Snažíte se navzájem triumfovat?
Soňa naběhá ročně okolo 2500 km, Michal přes 3000 km. Ale my spolu nezávodíme, spíš se navzájem podporujeme.
 
Přišly během let i nějaké úrazy? Pokud ano, jak dlouho jste například museli vydržet bez běhu?
Naštěstí zaklepeme, že kromě pádů a drobných běžeckých bolístek se nám zranění vyhýbají. Snažíme se totiž správně regenerovat a chodíme pravidelně na fyzioterapie do Namao. Když nás ale něco bolí nebo jsme nachlazení, tak prostě běhat nejdeme. Nejdéle jsme byli bez běhu asi dva týdny. 

61fbcde69d89fcl2.jpg
Foto se souhlasem Running2

Běhání je jistě zdravé, ale když překročí určitou mez, může i ničit zdraví. Daří se vám tu mez nepřekračovat nebo s tím někdy bojujete?
Ano daří, posloucháme svoje tělo a radíme se i s odborníky.
 
Je vhodné, aby lidé začali běhat v zimě, nebo mají raději počkat na jaro a léto?
Začít s běháním se dá kdykoliv, i v zimě. Určitě ale ne, když je extrémní mráz a klouže to. Když nevíte, jak začít, je ideální si na dvě nebo tři hodiny zaplatit běžeckého trenéra nebo jít do běžecké skupiny, kde vás to naučí, a vyhnete se tak zbytečným chybám.
 
Pokud se někdo rozhodne začít v zimě, na co by si měl dát pozor?
Důležité je být stále v pohybu, abyste neprochladli a také se nepřepínat. Začínat pomalu a nechtít všechno hned. A také pozor na namrzlý sníh a led, ten začátečníkům nedoporučujeme.
 
Jak se například obléknout?
I v zimě paltí pravidlo oblékat se tak, jakoby bylo o deset stupňů více. Ze začátku vám bude asi zima, ale věřte, že se brzy rozehřejete a bude vám teplo. Nezapomínejte na delší ponožky, na funkční čepici, čelenku a rukavice. Hlavou a rukama se ztrácí z těla nejvíce tepla.
 
Spousta lidí běhá právě jen na jaře a v létě a se zimou skončí. Co si o tom myslíte?
Ano, to je běžný jev. Proto pak neustále začínají znovu a znovu a říká se jím věční běžečtí začátečníci. Běhání je celoroční sport, my roční období vůbec neřešíme. Prostě se jen správně oblečeme a obujeme.
 
Stává se vám, že se vám někdy nechce? Kde hledáte motivaci a co byste poradili ostatním, kteří s ní bojují?
Určitě, a to zejména v zimě, kdy je brzy tma a je nevlídno. Naštěstí se oba vzájemně podpoříme, a když už stojíme před domem, máme vyhráno. Dobré je si také na běhání vybudovat návyk – tělo si na pravidelný pohyb zvykne a pak ho už vyžaduje. Takže jdete, i když  to venku není úplně zalité sluncem.

61fbce1204360cl3.jpg
Foto se souhlasem Running2

Jak důležitý je pro běžce správný jídelníček a na co je třeba se zaměřit?
Je to jako benzín pro auto. Když je jídlo kvalitní a je ho dostatek, tak tělo lépe „jede“.
 
V jakém obchodě rádi nakupujete a proč?
Rádi jezdíme na větší nákupy do Čakovic, do Globusu. Mají tam totiž úžasné oddělení Zdravý svět, kde jsou krásně rozřazené zdravé potraviny a je tam opravdu velký výběr, skvělé jsou například fermentované produkty nebo ty s menším obsahem cukru. A také tam nakupujeme, zejména teď v zimě, mražené ovoce a zeleninu na váhu. 
 
Jaké produkty v sekci Zdravý svět patří mezi vaše oblíbené a proč? Co si z nich třeba rádi připravujete…
Máme rádi třeba granolu s čekankovým slazením, čekankový sirup, hodně jíme luštěniny, pohanku – z nich děláme skvělou kaši, máme rádi bio vejce, bio mléko, tempeh, tofu.
 
Co doporučujete dát si před během a po běhu k jídlu? 
Před během třeba tvaroh s granolou čekankovým slazením a s plátky nakrájeného banánu nebo proteinovou kaši. Po doběhu například proteinový shake nebo proteinovou tyčinku. Pak se normálně najíme a důležité je také dostatečně pít.
 
Co třeba lidé, kteří mají rádi sladké. Čím ze sekce Zdravý svět by mohly své chutě uspokojit?
To my také máme rádi sladké, ale například Michal si musí cukry hodně hlídat. Skvělé je právě to čekankové slazení, protože obsahuje málo cukru a hodně vlákniny. Taky proti chuti na sladké pomůže kvalitní hořká čokoláda nebo pár pražených slaných mandlí. A oba si „ujíždíme“ na vynikajícím tapiokovém mango dezertu.

cl4.jpg
Foto se souhlasem Running2

Jakým největší běžeckým výzvám jste zatím čelili a jaké jsou před vámi?
U Michala to byl loni 110 km ultra závod Bucovina v Rumunsku, Soňa zase dala 70 km závod Ultra Lemkowyna v Polsku. Letos se chystáme běžet trasu ultra Lavaredo v rámci běžeckého kempu Trailcamps od Honzy Dušánka. A určitě si dáme ještě nějaké ultra závody v zahraničí, Michal by chtěl pokořit metu 150 km v závodě a uvidíme, kam se posune i Soňa.
 
Slyšela jsem, že jste spolu s Globusem vyhlásili zajímavou motivační výzvu. V čem spočívá?
Ano, jedná se o výzvu #poklusemsglobusem. Probíhá na sociálních sítích u nás i u Globus Česko. Chceme v ní společně inspirovat všechny, aby se více hýbali, běhali, dbali na zdravou a vyváženou stravu a na zdravý životní styl. Zatím postačí jakýmkoliv způsobem zaznamenávat svůj progres a klidně ho už teď sdílet s hastagem #poklusemsglobusem (např. fotkami, záznamem ze sporttestrů, sdílením své výzvy na sítích, fotkami z vaření podle našich receptů) a v březnu bude skvělá šance vyhrát úžasnou cenu –? poukázku na nákup v hodnotě 5000 Kč v prodejnách Globus. Takže radíme na nic nečekat a pustit se do toho už teď. Čím více aktivity, tím více šancí vyhrát budete mít! 

Kdo jsou Running2?

Soňa Hrabec Kotulková a Michal Hrabec se potkali na pražském půlmaratonu a od té doby tvoří nerozlučnou dvojici. Kromě lásky k běhání sdílí také novinářskou profesi, proto není žádným překvapením, že si v roce 2015 založili společný blog Running2.cz, kde se o své zážitky dělí s dalšími fanoušky tohoto návykového sportu.