3c9b4360e22fa-obrazek.jpgFoto: Shutterstock

„S Markem jsme se seznámili ve škole a skvěle jsme si padli do noty. Během let se nám mnohokrát stalo, že si ostatní lidé mysleli, že tvoříme pár, tak sehraní jsme byli. Jenže jsme spolu nikdy nezačali chodit, přestože, jak se ukázalo, jsme se navzájem milovali,“ popisuje Eliška.

Ta si na Marka myslela už od začátku přátelství. Z její strany tam prostě vždycky byla i zamilovanost. Protože ale z Markovi strany nikdy necítila, že by chtěl jejich přátelství posunout na jinou úroveň, nikdy mu nic neřekla ani nenaznačila. Myslela si, že ji má rád jen jako kamarádku a nechtěla jeho vztah k sobě zničit tím, že by se mu vyznala ze svých citů.

„Během těch deseti let jsem ani moc nerandila, protože jsem prostě milovala Marka. Ten několik vztahů měl, ale taky mu nic dlouho nevydrželo a nikdy se netvářil, že by šlo o něco vážnějšího. Před rokem jsem ale potkala Patrika. Byl moc milý, hodný, a když mě po půl roce chození požádal o ruku, souhlasila jsem. Přeci jen už je mi přes třicet a chci založit rodinu. Myslím, že Patrika miluju, i když s city, které pořád mám k Markovi, se to prostě nedá srovnat. Před několika lety jsem si je ale zakázala a docela se mi dařilo je potlačovat,“ tvrdí Eliška.

Ta měla před časem s Patrikem svatbu, na které se Marek trochu připil. Ale zase ne tolik, aby nevěděl, co mluví. Vzal si Elišku stranou a řekl jí, že už to v sobě nemůže dál dusit a konečně to ze sebe potřebuje dostat.

„Řekl mi, že mě těch deset let miluje, ale že nikdy necítil, že bych chtěla něco víc než přátelství, a tak se o nic nepokusil. Nevěřila jsem svým uším. Taková osudová chyba v komunikaci, o které se dozvím zrovna v den, kdy si beru někoho jiného. Totálně mě to položilo a už jsem si zbytek dne D nedokázala užít. S Markem jsem od té doby nemluvila. Ani jeden nemáme odvahu, abychom se tomu druhému ozvali. A já pořád jen přemýšlím o tom, že jsem se mohla vdát za svou životní lásku a netuším, co budu dělat,“ uzavírá Eliška.

K článku se vyjádřila Bc. Karin Emily, psychoterapeutka, arteterapeutka a speciální pedagožka

Eliška učinila životní rozhodnutí a vzala si (na rozdíl od Marka) muže, který ji dokázal vyznat lásku a nabídl jí to, po čem toužila. 

Oplakávat „osudovou lásku“, která nebyla nikdy vyřčena a zůstává tak iluzí dokonalosti? Můžeme pouze fabulovat, zda šlo o Patrikovu nerozhodnost, nebo obavy se vázat, nebo i strach z možného odmítnutí… V tom samém  modu setrvávala i Eliška, která téma vzájemné blízkosti nikdy s Patrikem neotevřela. Eliška má pravdu v tom, že se opravdu zanedbala dospělá komunikace a nikdy se nespojily témata vzájemného očekávání a konkrétního definování jejich vztahu. Patrikova chvíle pravdy, která byla spuštěna jeho potřebou zbavit se vnitřního přetlaku - podpořeno alkoholem, měla to nejvhodnější načasování. A Eliška bohužel nevidí, že tento akt není reakcí  hodnou zralého muže, ale zraněného chlapce, který se lituje. Patrik měl mnoho času i během plánování Eliščino svatby na sdělení svých citů. Nestalo se tak. A proto měl tiše a s pokorou respektovat vývoj situace, kterou nebyl schopen zvrátit, když byl ještě čas. Na místě Elišky bych se spíše zlobila za způsobené emoční rozkolísání, které jí jak sama říká, zkazilo den D.

Bylo by dospělé ohodnotit muže činu, kterým se stal Marek, a pracovat a kultivovat lásku tam, odkud plyne se vším co k ní patří. Romantické příběhy nenaplněné lásky by Eliška měla nechat v knihovničce románů pro děvčátka, a přiznat domnělé lásce svého života i vlastnost, která mužům nesluší. Zbabělost. 

7085cde2ae585-obrazek.jpgBc. Karin Emily je terapeutka s psychoterapeutickým výcvikem, arteterapeutka a speciální pedagožka.

Pracuje 10 let jako psychoterapeutka pro pacienty s roztroušenou sklerózou na neurologickém oddělení FNKV Praha a vede soukromou praxi. 

Vzdělání a odbornost:
Vystudovala VŠ – obor speciální pedagogika. Pražská psychoterapeutická fakulta.
Výcvik BIG SUR s5 – skupinová forma – dynamická a hlubinně orientovaná psychoterapie (supervize Doc. MUDr. Jaroslav Skála, CSc.).
Výcvik neverbálních technik (sekce muzikoterapie, psychoterapeut. spol. ČLS) – lektor PhDr. Jitka Vodňanská (muzikoterapie, arteterapie, práce s tělem).
Výcvik vedení skupin v rámci sociálně psychologického výcviku. Supervize PhDr. Iva Veltrubská. Spoluautor metodiky k tomuto pilotnímu projektu.

Zdroj: Text byl zpracován na základě příběhu ženy, kterou redakce zná a která jej předala redakci se svolením k uveřejnění. Fotografie je pouze ilustrační a jména osob byla na žádost této konkrétní ženy pozměněna, stejně tak jako její jméno. Pokud máte příběh, který by se mohl objevit na našich stránkách, napište nám na redakce@zena-in.cz.