Letos uplyne třicet let, kdy v Norsku poprvé posadili dítě do sedačky BeSafe instalované proti směru jízdy. Protože je to pro dítě až pětkrát bezpečnější cestování oproti sezení po směru jízdy. Tento přístup prosazuje i evropské nařízení UN R 129 známé jako i-Size (z roku 2013), které vyžaduje, aby děti cestovaly ve vozidle zády ke směru jízdy až do věku 15 měsíců. Vzhledem k jednoznačným výsledkům testů i lékařským studiím, nejen společnost BeSafe, ale i další mezinárodní organizace doporučují, aby děti seděly zády ke směru jízdy co nejdéle, pokud možno až do věku čtyř let. Norské sedačky k nám dováží společnost Babypoint, která aktuálně nabízí tyto novinky BeSafe iZi Kid i-Size X3 pro děti přibližně od půl roku do 4 let (do 105 cm) a BeSafe iZi Plus X1 pro děti přibližně od 6 měsíců do cca 5 let (do 112 cm), které úspěšně obstály i v nejpřísnějším švédském Plus testu. Více na www.autosedacky-besafe.cz nebo www.babypoint.cz

První dětskou autosedačku (Trio Trygg), která se instalovala proti směru jízdy vozidla, vyrobili v BeSafe už v roce 1989. Vymysleli ji Frank Lilleheil a Hans Kristian Torgersen na základěˇ zkušeností a nápadu°, které získali v průběhu práce na bezpečnosti dětí v automobilech, a při vývoji zohlednili výzkumy i zkoušky a šetření souvislostí z různých dopravních nehod. „Výzkumy potvrdily, že pokud děti sedí připoutané proti směru jízdy, je pro neˇ přeprava v automobilu pětkrát bezpečnější, protože výrazně snižuje tlak na krční páterˇ při většině vážných nehod,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe.

Malé děti nejsou miniaturou dospělých, potřebují speciální ochranu zejména hlavy a krku
Malé děti nejsou zmenšené verze dospělých a v případě dopravní nehody jsou více zranitelné. Jejich hlava je vůči zbytku těla neúměrně těžší, přičemž krční svaly u nich nejsou ještě plně vyvinuté a jejich reflexy a schopnost reagovat jsou pomalejší. „Zatímco u dospělého tvoří poměr velikosti hlavy k tělu pouhých 6 %, u tříletého dítěte je to 18 % a u ročního dítěte dokonce 25 %. Testy při čelních srážkách ukazují, že tlak na záda a krk dítěte v případě havárie je 5krát větší, pokud cestuje po směru jízdy, než když cestuje opačným způsobem,“ říká Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe. Výsledky potvrzují i testy automobilky Volvo, pojišťovací společnosti Folksam či vyhlášeného švédského Plus testu, který má tak přísné požadavky, že je autosedačky po směru jízdy nejsou schopné splnit.

Pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při čelní srážce prudce vržena vpřed, což způsobí neúměrné namáhání krku a hlavy. Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je vytlačeno ven ze sedačky, protože ale vnitřní popruhy autosedačky drží horní část těla dítěte připoutanou na místě, většina tlaku působí na krk dítěte a hlavička je vržena dopředu obrovskou silou. Navíc hrozí nebezpečí poranění nárazem do předních sedadel.

Konstrukce autosedačky instalované proti směru jízdy plní i funkci ochranného štítu
Je-li dítě usazeno zády ke směru jízdy, konstrukce autosedačky plní funkci ochranného štítu, který pohltí energii nárazu, kdy tělo dítěte pokračuje v pohybu ve směru jízdy auta, tedy v tomto případě do plochy autosedačky. Tlak se tím rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy dítěte a na jeho krk působí výrazně menší zátěž. To je důvod, proč jsou dětské autosedačky skupina 0+ navrženy tak, aby byly připoutané pouze proti směru jízdy. Jedná se o tzv. „vajíčka“, například BeSafe iZi Go Modular i-Size, Joie i-Gemm signature, Nuna PIPA Lite, a další.

Bezpečnější je cestování proti směru jízdy i v případě zadního nárazu, kdy dítě sedí dál od bodu nárazu, takže i u aut s malým úložným prostorem vzniká delší deformační zóna. „Kromě toho je vyvinuta mnohem menší síla a razance nárazu, protože se obě vozidla pohybují stejným směrem, proto se tlak rozkládá rovnoměrně na obě auta. Naopak, u čelního nárazu se obě vozidla zastaví ze své původní rychlosti na nulu v jediném okamžiku,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe.

Evropská norma i-Size nařizuje protisměrné cestování dětem do 15 měsíců, ale měly by tak jezdit i starší děti
Dětské sedačky instalované proti směru jízdy byly před třiceti lety zcela novým konceptem nejen pro zákazníky, ale i pro bezpečnostní organizace. Konečně i nové nařízení i-Size věnuje více pozornosti faktu, že autosedačky poutané proti směru jízdy jsou výrazně bezpečnější než ostatní typy a nařizuje používat povinně pro všechny děti až do věku 15 měsíců. Všechny výzkumy a výsledky však ukazují, že je důležité, aby děti cestovaly v autě proti směru jízdy co nejdéle, jak jen to je možné, nejen jak vyžaduje norma i-Size. HTS BeSafe ze svých zkušeností ví, že cestovat proti směru jízdy by děti měly nejlépe do svých 4 let. Norské a mezinárodní spotřebitelské organizace ICRT, mají stejný názor a usilují o to samé. I proto společnost BeSafe představila novinky pro starší děti, BeSafe iZi Kid i-Size X3 pro děti od půl roku do 4 let (do 105 cm) a BeSafe iZi Plus X1 pro děti od 6 měsíců dokonce do cca 5 let (do 112 cm), které se samozřejmě instalují proti směru jízdy a úspěšně splnily i požadavky nejpřísnějšího švédského Plus testu.

Nic jiného než nový trend? Argumenty proti mýtům
A proč je cestování proti směru jízdy pro děti krokem vpřed a ne jen novým „trendem“? Tady je pár argumentů, které vyvracejí některé mýty:

Ale kam si dají nohy?
Děti jsou mnohem ohebnější, a tak jim nevadí sedět s pokrčenýma nebo zkříženýma nohama, dokonce tomu dávají přednost. Jsme to často my, rodiče, kdo si myslí, že to vypadá nepohodlně. Při sezení proti směru jízdy si děti často opírají nohy a chodidla, kde se jim zlíbí. Pokud sedí po směru jízdy, nohy jim visí dolu°, což zatěžuje na kolena. Představte si, jak sedíte na barové stoličce s nohama spuštěnýma dolu° - to není pohodlné ani pro dospělé.

Nebude dětem v protisměru špatně?
Smysl pro rovnováhu není u dětí - batolat zcela vyvinut, takže cestovní nevolnost způsobená směrem jízdy přichází typicky až okolo věku 4-6 let, pokud vůbec. Pokud se dítěti v auteˇ dělá špatně, může to být z mnoha důvodů - například to často také souvisí s úhlem/polohou, v jaké sedí, co jedlo těsně před cestou nebo někdy i s vůní uvnitř auta.

Novinky společnosti BeSafe pro rok 2019

Protisměrná autosedačka BeSafe iZi Kid i-Size X3 poskytuje lepší boční ochranu i výhled
Nová protisměrná autosedačka BeSafe iZi Kid i-Size X3 je určena dětem od půl roku do 4 let (nebo do 105 cm) a splňuje nejnovější normu UN R 129 (i-Size). Získala nejvyšší hodnocení bezpečnosti od organizace ADAC a úspěšně splnila i parametry přísného švédského Plus testu. Autosedačka má propracované vícevrstvé polstrování, včetně odnímatelné vložky a vylepšenou boční ochranu SIP+ (Side Impact Protection), která se připevňuje ze strany autosedačky. Velmi snadnou instalaci zajišťuje systém ISOfix – o správnosti ukotvení informují zvukové i vizuální indikátory. Maximální pohodlí poskytují tři polohy sezení, včetně polohy pro spánek, výškově nastavitelná opěrka hlavy (osm možností) a také vysoká pozice v autě, která umožňuje vynikající výhled do stran, což uvítají zejména starší děti. Nastavitelná ISOfixová ramena poskytují více místa pro nohy rostoucího dítěte. Rodiče ocení chytré magnetky, které drží pás na místě, a nepřekáží jim tak při usazování dítěte do sedačky. Orientace pouze proti směru jízdy poskytuje dětem 5x bezpečnější cestování. K dostání v pěti barevných provedeních.
Orientační prodejní cena: 15.230,- Kč

Protisměrná autosedačka BeSafe iZi Plus X1 chrání dítě až do 5 let
Autosedačka BeSafe iZi Plus X1 umožňuje protisměrnou, tedy 5x bezpečnější jízdu pro děti od 6 měsíců do cca 5 let (do 112 cm). Bezchybně prošla i švédským Plus testem, který je znám jako nejnáročnější crash test na světě. Dodatečná ochrana proti bočnímu nárazu SIP + (Side Impact Protection) se snadno uchytí na straně sedačky a absorbuje až o 20 % energie při bočním nárazu. Autosedačka iZi Plux X1 nabízejí pohodlí rodičům i dětem. Rodiče potěší chytré magnetky, které přidržují pás stranou a nemusí s ním zápasit během usazování dětí. Tři polohy sklonu, včetně té na spánek poskytují dětem pohodlí, stejně jako příjemně měkké polstrování a odnímatelná vnitřní vložka pro menší děti. Autosedačka se instaluje pomocí tříbodových pásů a díky nastavitelné opěrce hlavy a velkému prostoru na nohy se uzpůsobí rostoucím dětem. K dostání v pěti barevných provedeních.
Orientační prodejní cena: 13.650,- Kč.

UZNÁVANÉ CERTIFIKÁTY BEZPEČNOSTI DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK

Plus test
VTI (švédský Národní výzkumný institut pro dopravu) a NTF (švédská Národní společnost pro bezpečnost na silnicích) představily Plus test ve Švédsku v roce 2009. Tento test poskytuje značku kvality pro autosedačky, které jsou tak dobré, že se doporučují ve Švédsku. Plus test má tak přísné požadavky, že žádná autosedačka, která je připoutaná po směru jízdy, je není schopna splnit.

Stiftung Warentest
Rada spotřebitelů v Německu. Ve spolupráci s ADAC spravuje a řídí zkoušky za mezinárodní výzkumnou a zkušební organizaci ICRT. Tyto testy hodnotí čelní náraz v rychlosti 64 km/h, stejně jako boční kolize.

ADAC
Německá organizace, která mj. provádí testy dětských autosedaček, které jsou o cca 50 % přísnější, než jsou požadavky normy ECE R44/04. V testech se z poloviny klade důraz na kolizní výsledky (čelní i boční kolize, při kterých mohou častěji vznikat vážná zranění) a druhých 50 % se vztahuje na uživatelskou přívětivost, pohodlí, návod k použití, metody instalace a apod.

ECE R44 04
Současný evropský schvalovací standard. Dětské autosedačky jsou testovány na čelní a zadní kolize v rychlosti 50 km/h. Všechny dětské autosedačky, které se v současné době prodávají po celé Evropě, musejí být schváleny dle normy ECE R44/03, ECE R44/04 nebo UN R 129.

UN R 129 – i-Size
V červenci roku 2013 začalo platit nové nařízení UN R 129. První fáze tohoto nařízení se nazývá i-Size. Tato nová norma je mnohem přísnější než stávající ECE R44. Dle i-Size je nutné vozit dítě v autosedačce poutané proti směru jízdy minimálně do věku 15 měsíců (bez ohledu na jeho výšku a váhu) v autosedačce schválené dle i-Size. Dělení autosedaček se již nezabývá váhou dětí (jako u ECE R44), ale výškou jejich postavy (u UN R 129). Daleko přísnější požadavky jsou kladeny také při kolizních testech. Nyní je podle nového nařízení UN R 129 povinné testování na boční náraz. To bohužel stará norma ECE R 44 nenařizovala.

Pro více informací navštivte www.autosedacky-besafe.cz, www.babypoint.cz nebo FB.

Reklama