auto

Přestože od roku 2000 narostl počet osobních automobilů v ČR o více než milion vozů, k jejich omlazení nedošlo. Právě naopak. Průměrné stáří registrovaných osobních vozidel k 30. červnu 2010 je dle statistik Sdružení automobilového průmyslu 13,65 let. Za bezpečný vůz nemusíte platit statisíce, vybrat si můžete i v autobazaru.

auto

Vozy staršího data výroby bývají nedostatečně vybaveny bezpečnostními prvky – jako jsou airbagy nebo bezpečnostní systémy typu ABS (protiblokovací systém kol), ESP (elektronický stabilizační program) a ASR (protiprokluzový systém kol). Ačkoliv nehodovost automobilů starších deseti let je zhruba stejná jako nehodovost vozů mladších, v těch starších zahynulo dle údajů Sdružení automobilového průmyslu téměř 65 % ze všech účastníků dopravních nehod. Při tom s vozy zaregistrovanými před deseti a více lety najezdí jejich majitelé zpravidla dva a půl krát méně kilometrů, než je tomu u vozů mladších 10 let.

Kolik stojí vaše bezpečí

Nejen rozdíly v bezpečnostní výbavě vozů, ale také vyšší požadavky na bezpečnou konstrukci mají za důsledek mnohem lepší výsledky novějších vozů v Euro NCAP (nezávislá organizace hodnotící bezpečnost vozidel) testech.

Nejprodávanější Škodovky a výsledky testů Euro NCAP
Vozy Škoda Rok výroby Ochrana dospělých pasažérů (počet bodů) Ochrana dětských pasažérů (počet bodů) Ochrana chodců (počet bodů)

Cena

(Kč)

Fabia 2000 26 N/A 12 80 000
2007 32 36 17 120 000
Octavia 2001 25 N/A 14 110 000
2004 27 37 17 145 000
Superb 2003 26 N/A N/A 180 000
2008 35 40 18 300 000

Zdroj: Škodovky.cz a Euro NCAP (maximální možný počet bodů u ochrany dospělých pasažérů je 40)

Děti jsou nejzranitelnější

auto

Nejzranitelnější skupinou při dopravních nehodách bývají děti. To platí, jak pro děti cestují v osobním automobilu, tak pro děti cyklisty a chodce. Zatímco v automobilu jsou děti chráněny jednak karoserií auta a jednak usazením do bezpečnostní dětské sedačky, cyklisté a chodci jsou vystaveni následkům dopravních nehod přímo. A právě v kategorii chodců jsou děti viníky nehod z více než jedné třetiny. Nehod, u kterých jsou oběťmi děti, naštěstí na českých silnicích ubývá. Dle odborníků za to vděčíme nejen stále rozšířenější bezpečností výbavě vozidel, ale také vyššímu povědomí dětí o pravidlech silničního provozu. Děti se dopravním předpisům učí ve škole, dalším zkušenostem se jim dostává na dopravních hřištích. Dopravně bezpečností akci pro děti přichystal na sobotu 4. 9. autobazar Škodovky.cz. Pro děti bylo krom jiného připraveno dopravní hřiště. Děti, které si osvojily základy dopravních předpisů, dostaly diplom za skvělé ovládnutí silničních pravidel.

auto

Dětské oběti silničních nehod 2005 2009
Děti - spolujezdci na motocyklu 2 0
Děti - spolujezdci v osobních automobilech 22 8
Děti - cyklisté 4 1
Děti - chodci 11 5

Zdroj: Policie ČR

Textové pole: Vývoj bezpečnostních prvků v čase Bezpečnostní prvky - dnes je již v moderních vozech považujeme za samozřejmost, ale kde a kdy se vzaly? Pásy - původně statické se začaly masově používat na přelomu 60. a 70. let. Později nasazené automatické se používají dodnes. Airbagy - od 70. let se objevují v Americe, do Evropy přichází až o 10 let později. V polovině 90. let se do Evropy dostávají i boční airbagy, průkopníky jsou značky jako Volvo a Mercedes-Benz. ABS - zabraňuje zablokování kola při brzdění. Systém byl vyvinut firmou Bosch v roce 1978. ASR je protiprokluzový systém kol, který zajišťuje přenos hnací síly od motoru na povrch vozovky. Poprvé se v automobilech objevil v roce 1986. ESP je elektronický systém jízdní stability. Poprvé byl do vozu nasazen v roce 1995, kvůli původně vyšší ceně se většího rozšíření dočkal o 3 roky později.

Bezpečnost je jednou z našich priorit. Při vyhledávání vozidla mají naši zákazníci možnost volit nejen značku, model, počet najetých kilometrů nebo stáří vozu, ale také specifikovat své požadavky na počet airbagů v autě, nebo přítomnost bezpečnostních systémů ESP, ABS, a ASR. A snažíme se myslet i na naše nejmenší, proto jsme v našem autobazaru uspořádali dopravně bezpečnostní akci,“ vypočítává manažer autobazaru Škodovky.cz, David Pešta.

Zdroj: cs.autolexicon.net

TÉMATA:
TIPY