Foto: Shutterstock
Slezský dům

S tebou mě baví svět

„Sladké mámení, chvíle závratí…,“ ano, ano, poznaly jste správně, tentokrát půjde o film Aleny Poledňákové S tebou mě baví svět. Jedná se o lázeňský hotel Slezský dům, který se nachází v Karlově Studánce. Zvláštní, že? Děj se přece odehrával v Beskydech, a ne v Jeseníkách. Alespoň je vidět, jak jsou nakonec filmy poskládané z různých lokací. Bez toho by to prostě nešlo. Hotel Slezský dům posloužil jako hnízdečko lásky Zdeny Studénkové (Gábina) a Pavla Nového (Pepa). Odehrávala se v něm prý i scéna, kdy herečka zpívá písničku Sladké mámení.
Takzvaný „Lotrinský dům“ nechal vystavět v letech 1909 – 1913 arcivévoda Evžen Rakouský, poslední Habsburk na velmistrovském postu. Do rukou ji dostali stavitelé Karl Karn a Karl Blum. Budova Slezského domu se v letech 1994 – 1995 dočkala i citlivé rekonstrukce.

Spalovač mrtvol

Sláva pardubického krematoria hvězd se dotýká. A to bez legrace. Nejen, že jde o architektonický skvost národního dekorativismu, ale natáčel se tady v roce 1968 také všemi směry oceňovaný film Spalovač mrtvol režiséra Juraje Herze. Na plátně však byl především exteriér krematoria, interiér, ve kterém se Rudolf Hrušínský „staral“ o mrtvoly, byl už z krematoria v Praze.
Budovu postavil architekt Pavel Janák (z jeho tvorby můžete znát třeba hotel Juliš nebo palác Adria v Praze) v letech 1921-1923. Střídá se zde dekorativismus, obloučkový sloh a rondokubismus, tedy slohy, které neodmyslitelně patří k československé architektuře první poloviny dvacátého století. Šlo o snahu vytvořit pro Čechy typickou architekturu, která by vystihovala naše tradice a zvyky. Šlo samozřejmě o jistou kontroverzi, v té době byl na vrcholu funkcionalistický styl, který byl oproti dekorativismu minimalistický.


Foto: Shutterstock

Zahradnictví

Vila, která sice nestojí, ale kdyby stála, stála by za to. Tak by se daly popsat do posledního puntíku vyladěné kulisy funkcionalistické vily z filmové „předpelíškovské“ trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka. Protože se téměř celý děj točí právě kolem vily, bylo potřeba si s kulisami pořádně pohrát. Za dokonalé „fiktivní“ vily vděčí režisér scénáristovi Petru Jarchovskému, a především architektovi Janovi Kadlecovi.


Například dům kadeřníka a jeho rodiny odkazuje k Rothmayerově vile (v ní se natáčel například seriál Kamarádi z roku 1969 od režisérky Vlasty Janečkové) v pražských Střešovicích. Ve fiktivní vile najdeme známky tradicionalismu, ale celkově se jedná o funkcionalismus. Kromě architektury v ní najdeme i dobové prvky, třeba tapety, které navrhl Václav Špála.


Foto: Archiv Jana Kadlece
Exteriér domu z filmu Zahradnictví


Foto: Archiv Jana Kadlece
Interiér vily z filmové trilogie Zahradnictví

Čtěte také:

Reklama