„Žena by měla být dobrá milenka, hospodyňka a matka." Zhruba tak nějak zní staré rčení, jež je nepsaným mottem šovinistů. Vývoj v demokratických zemích už tento názor víceméně vytěsnil na okraj nebo k tomu má blízko. To však neznamená, že sexismus ve smyslu nadřazenosti jednoho pohlaví nad druhým je tentam. Není. A to čas od času připomínají různé nevládní organizace.
Aktuálně je hlasitá kampaň iniciativa NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické hnutí), které vyrazilo do boje se sexistickými reklamami, tedy reklamami diskriminujícími a zobrazujícími ženy a muže stereotypně. Jeho aktivisté konkrétně například upozornili na reklamní billboardy a už kontaktovali firmy, jejichž reklamní akce mají sexistický podtext. V případě jedné firmy dlouhodobě a opakovaně, a také zaslalo podnět Radě pro reklamu.
Návrhy od kohokoliv bude iniciativa Nesehnutí přijímat do konce srpna 2009 a v následujících týdnech se uskuteční hlasování, které bude zakončeno slavnostním vyhlášením vítězné reklamy na podzim.
Sdružení Žaba na prameni však letos z finančních důvodů muselo pozastavit své aktivity, a tak padla i anticena Kyselá žába. Antisexistickou aktivitu sdružení si můžete připomenout klipem, který vytvořilo s dalšími organizacemi.
Boj proti sexismu v češtině odvádí od problému
České feministky nikdo zatím nemohl seriózně podezřívat z toho, že řeší pseudoproblémy nebo se snaží hledat problémy tam, kde nejsou. Přesto jsou v poslední době zesměšňovány především kvůli jejich snahám o zásahy do gramatiky. Ty se prozatím nesetkávají s pochopením společnosti, která mnohé představy změn pravopisu vnímá často jako zbytečné nebo komické. To se pak mohou snažit dostat z hlavy převážně mužů, mnohdy ale i žen sexistické názory, jak chtějí, stačí ale jedna nešikovně naplánovaná akce a jejich snažení jde vniveč.
„Z generace na generaci se traduje rozdělení na slabé a silné pohlaví. Dozvídáme se, že muži jsou lovci a ženy strážkyně ohně v domácím krbu, ženy nemají buňky na techniku, zato ale ten nepořádek líp vidí, což znamená, že úklid by měl být ženská práce,“ říká Jana Valdrová z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. A na tomto stereotypním uvažování se podle ní podílí i pravopis například se svým automatickým používáním mužských tvarů na ženy.
V diskusi nad tímto problémem dají často za pravdu feministkám i jejich zarytí odpůrci. Ovšem dokud nezazní slova, jež by se měla stát genderově korektními novotvary, jako například genijka (génius), zabijačka (zabiják), člověčka (člověk)...
Myslíte, že sexismus je u nás příliš zakořeněný, nebo se naopak domníváte, že se jedná o pseudoproblém? Napadá vás jiné podobné geniální slovo ženského tvaru jako génijka?
Nový komentář
Komentáře
Sexismus je u nas zakoreneny. Rasismus taky. Je to problem, tak hlubioky, ze ho mnohdy ani lidi nevnimaji a povazuji ho za normal. Za takovy normal, ze nektere zeny se divi a prohlasuji ostatni, kterym to vadi za mimozni. Jako zde: "Jak si to udelas, takovy to mas". Bohuzel az tak doslo to vymyvani mozku. Jde o to, ze sexisticke stereotypy brani zenam (a stovky let branily) prave si to udelat jak to kdo chce!
Jeste hloupejsi je , kdyz si nekdo chytry mysli, ze sexismus je neco, co nejaka (at uz je nebo neni feministka) zena zavidi. Sexismus je preci ponizujici tupy a trapny, az se z toho cloveku dela spatne. Poniziovani a redukce zen na objekt a predmet ke koupi neni taky zadny pseudoproblem, ktery zvatlaji feministky.
Pro grizzlyho:
jak vidim tak nechapete, ze je tu sexismus a na druhe strane uvadite islamsky zakaz zobrazovani lidskeho tela. Opravdu tohle patri dohromady? Lidske telo se muze preci bezne zobrazovat a NEMUSI to byt sexisticke.
Opravdu seriozni firmy zadnou sexistickou reklamu neprovadeji, samy by se deklasovaly pred svymi zakazniky. Se zobrazenim lidi ale nesetri. Vite?
Nevím proč by se měly ženy třídit na geniální a negeniální jako u můžů. Geniální jsou přece všechny ženy. Žena nepotřebuje přívlastků.
Proč zavádět další kastovní systémy. Jinak snahy feministek nejdou nikdy ke kořenům, jenom populisticky směšně žvatlají vymýšlejí problémy aby měly co řešit a na co zakládat nadace.
Ženská na reklamě je často dobrovolně a je za to velmi dobře zaplacená. Chápu, že je co závidět a tak se to musí zakázat.
Sexistické by byly všechny detektivky, neboť muž je vždy znázorněn jako násilník a žena i když vražedkyně jako oběť. Můžeme kopírovat islám tam je zakázáno zobrazovat lidské tělo.
Solei — #8 aha tak to je feminismus? ja myslela, ze to je muzska blbost, takhle reagovat.
neznam zadny takovy pripad, teda. nastesti mam v okoli asi velmi velmi velmi tolerantni muze. To opravdu jeste nejací takoví existuji? myslim ,ze tohle by uz byl psychicky teror od daneho muze, ne?
Josephine — #3 Ahááá, už vim, o co jde. Pamatuju si mlžně na billboard, kde snad ležela ženská se štětcem v ruce ve vymalovaných pokoji, měla lacláče a pod tím jen podprsenku a u toho slogan "udělala jsem si to sama".
My soveni to v posledni dobe nemame v evrope lehke
dneska mám nějaký překlepový den
dazou — #7 Ale feminismus není o tom, sezměšňovat muže. Je o tom, že můžeš jít k lékaři a dostaneš stejnou péči jako muži a nikdo Ti neříká, že máš sedět doma a pít bylinkové čaje, protože kdyby sis u doktora svlékla halenku tak se chováš necudně.
presne, reklamy jso ubud trapne nebo vtipne.
uznavam ,ze nektere jsou nechutne a zensky urazi, ale...
proc si ty feministky neudelaji svoji reklamku a nezesmesni muze, kdyz je to tak trapi?
myslim, ze je to jako se vsim, kdyz se nekdo do neceho moc vziva, tak vidi tu "svoji vec" ve vsem.
Nenapadlo by mě, abych v reklamě hledala sexismus. Dělím reklamy na debilní a vtipné. Nesnáším reklamy, kde ženská ve školce z kabelky vytáhne máchadlo, reklamy na Cilit Bank, s takovým prasetem, který nechá vanu zežlutět a záchod zhnědnout, bych nebyla. Bydlíme s přítelem v JEHO bytě, klidně ten JEHO byt uklidím, on zase spravuje moje auto. Na zahradě po mě nechce kopat krumpáčem, tak ho za odměnu nenechám utírat prach
. Nehledám v ničem nějaký šovinismus nebo feminismus. Pro mě je to všechno o dohodě a fyzických schopnostech.
Reklamy nedělím na ty sexistické a gendrově vyvážené. jsou buď blbé, nijaké nebo povedené. Blbá reklama může být i ta genderově spravedlivá stejně jako pobaví občas i reklama škatulkující.
Dante Alighieri — #1 U nás taky záchod drhne
- má silnější žaludek. Vařím já, protože tu kuchyň budeme potřebovat ještě dost dlouho a hlavně mě to docela baví, lae když je potřeba tak taky uvaří - třeba čaj
, ale je pak vytaženo 20hrnků a bůhví jaký další nádobí...
Dante Alighieri — #1 Spíš reklamy typu - kde na prodej parket musí být ženská ve spodním prádle jako kdyby se chystala zrovna spát nebo svádět manžela. Proč tam musí být ženská polonahá? Když chlap kutil nikdy není focen nahý. Stejný případ časté reklamy na plast. okna. Nebo vyhlášená sex. reklama: Přeřízne všechno... reklama na nože a vyfocený akt ženy... To už je více než urážlivé.
Reklamy - ženská myjící záchod. No to je taky trapné, ale zde jde spíš o stereotyp než sexismus.
A propo mmarianne: Zase se ukazuje, že o feminismu nic nevíš. Neboť to vůbec není o tom, zda se na tebe chlap kouká nebo ne. Ale o tom, že Tě chlap neposílá automaticky k plotně jen proto, že jsi ženská atd. atd.
A věř, že ne každý chlap je fér k ženám. Např. znám pár vysokoškoláků, kteří jsou dneska úspěšní a mají vedle sebe silné ženy vysokoškolačky, ale přesto jsou naprosto vážně schopni říci, že žena je prostě ta matka apod. a že má vařit a že třeba proto raději obětuje kariéru....
Ty vogo, to jsou husy. Jaký si to uděláš, takový to máš.
Jsme oba dospělí a svéprávní, takže se domluvíme. Ten dělá to a ten zas tohle. A když se po mě nějaký chlap podívá, tak mi to udělá radost. Feministky, sežerte mě.
To jako myslíte ty reklamy, ve kterých záchod drhne vždycky ženská? ..... u nás má záchod na starosti partner. A já myju sporák.