Každé dítě je jiné a nemá smysl srovnávat děti mezi sebou, což se týká i mluvení. Některé děti začnou mluvit už v roce, jiné ještě ve třech letech nedají dohromady větu. Rodiče by ale měli řeč potomků hlídat, aby se na případný problém přišlo včas.

Maminka čtyřletého Adama už je trochu zoufalá. Její syn totiž téměř vůbec nemluví. Má asi tři slova, která používá, ale víc nic. Zatím nechodí ani do školky, má nastoupit letos v září. Jeho máma Věra se ale obává, že bude mít velké problémy zařadit se do kolektivu, právě proto, že se nedomluví. „Mám trochu strach. Jestli to té doby nebude aspoň trochu mluvit, bude to mít ve školce těžké. Co jsem si všimla při zápisu, všechny děti mluvily,“ říká Věra.

kid

Ano, většina dětí ve čtyřech letech mluví. Obecně by děti v tomto věku měly mluvit ve větách, vyjadřovat se samostatně a hodně se ptát, nemusí ale ještě umět správně vyslovovat všechny hlásky. Pokud to tak není, je nutné navštívit logopeda, pomoci odhalit nějaký problém by měl i dětský lékař. „Logopedku navštěvujeme už asi rok. Šla jsem k ní, když byly Adámkovi tři roky, protože to neříkal vůbec nic, jen vydával zvuky. Logopedka ho všelijak vyzkoušela, jenže bylo to náročné, protože Adámek moc nechtěl spolupracovat, koukal všude kolem, chtěl si hrát se vším, co tam našel, nevydržel sedět na židli. Chodíme tam docela často a pravidelně, poslední dobou se to trochu zlepšilo, už se víc snaží. A to je prý důležité, naše logopedka říká, že je trochu vidět pokrok, takže celkově se řeč trochu vyvíjí.

Pořád se mi to ale zdá málo. Připadá mi zvláštní, že Adámek sice nemluví, ale všemu rozumí. Zeptám se ho, jestli chce rohlík, přikývne a sní ho, dokonce si do lednice dojde pro marmeládu a do šuplíku pro nůž a ukáže mi, že ho chce namazat. Když ho pošlu pro nějakou věc, přinese ji, rozeznává i barvy, najde správně barevnou kuželku, když se ho ptám. Nevím, proč nechce mluvit... Přitom s ním odmalička mluvím, snažila jsem se mu číst pohádky a říkanky, i když o to nikdy moc nestál. Co mám ještě udělat, abych mu pomohla?“

Snad je Adámek jen pomalejší...

Dobré je, že Věra chodí na logopedii, tam by měli odhalit, pokud má Adam nějaký zásadní problém, nebo je jen pomalejší či líný. Já bych se ale ještě obrátila na nějakou psycholožku, abych měla jistotu, že nejde o závažnější problém.

Situaci jsem popsala psycholožce PhDr. Olze Shivairové, Ph.D. „Neznám konkrétní dítě, takže můžu mluvit jen obecně. Dítěti bych udělala foniatrickou zkoušku sluchu, protože to, že rozumí, možná i znamená, že se naučil odezírat, pokud by byl hluchý. Pokud by vyšlo, že dítě slyší dobře, poradila bych se s logopedem, který by měl navrhnout neurologickou zkoušku a psychologickou zkoušku, aby se zjistilo, zda to není afázie. V jeho případě by se nejspíš jednalo o motorickou afázii - rozumí, ale nemluví. Ještě existuje senzorická afázie, to člověk správně nerozumí, ale mluví (to, co říká, nemá pořádně smysl). U psychologa bych chtěla, aby zjistil intelekt, zda není chlapeček mentálně retardovaný. Asi nejpravděpodobnější by se mi jevila ta afázie. Pokud by se prokázala, pomáhají na to cvičení s obrázky a opakování slov. Dobré je také zpívání a rytmická cvičení.“

Na foniatrické vyšetření se Věra s Adamem chystají, stejně tak na návštěvu psychologa. „Nepřipadá mi ale, že by byl Adámek hluchý. Když ke mně stojí zády a zavolám na něj, otočí se, takže myslím, že mě slyší. Doufám, že mu nezjistí nic špatného. Snad je prostě jenom pomalejší...“

Další články v našem magazínu: