S přípravami pokožky na letní slunění je v ideálním případě nejlepší začít už na jaře. Pokud jste to nestihla, nezoufejte. Stále ještě můžete udělat dost pro to, aby opálení (jako) od moře bylo co nejdokonalejší. A hlavně aby vydrželo co nejdéle.

op.jpg
Foto: Shutterstock

Beta karoten (provitamin A)

Kromě jiných blahodárných účinků na naše tělo pomáhá pokožce ke kvalitnějšímu a rovnoměrnějšímu opálení a jeho udržení. Navíc pokožku i částečně chrání před poškozením způsobeným nadměrným sluněním.

Žlutočervené barvivo se nachází v celé řadě potravin, které běžně konzumujeme. Kromě mrkve je to například dýně, červená řepa, meruňka, broskev, mango, paprika, rajče, špenát a další druhy ovoce a zeleniny, ale také některá živočišná potrava, hlavně žloutky či losos. Pokud máte pocit, že beta karotenu ze stravy moc nepřijmete, můžete jeho hladinu doplňovat i formou tabletek z lékárny.

V ideálním případě bychom měly beta karoten intenzivněji užívat už alespoň měsíc před opalovacím maratonem, pak během něho a následně i další měsíc. Více se ho vstřebá, pokud spolu s ním budeme konzumovat tuky, v nichž je rozpustný. Pozor ale na předávkování, které se projevuje zoranžověním pokožky na dlaních a ploskách nohou.
Úplně se vyhnout vysokým dávkám beta karotenu z doplňků stravy by měli silní kuřáci. „Studie ukázaly, že u nich dlouhodobé podávání dávky 20-30 mg beta karotenu denně zvyšuje riziko rakoviny plic. Kuřáci si musí tedy vystačit s beta karotenem z potravy, doporučuje se zvýšit konzumaci ovoce a zeleniny,“ doporučuje Mgr. Martina Tománková z Lékárny Typos.

Peeling

Aby pokožka působila zdravě a opálení vyniklo, je nezbytné zbavit ji odumřelých kožních buněk a dalších nečistot. Toho s obyčejným sprchovým gelem nedocílíte. Vsaďte na pravidelný peeling, který navíc umožní slunečním paprskům do čisté pokožky proniknout. Proceduru si dopřávejte i po opálení. Neodstraní ho, ale naopak odhalí.

Hydratace

Pokožka se bez ní neobejde, tím spíš, pokud ji chcete udržet hezky bronzovou. Když je suchá, začne tvořit šupinky, které budí dojem světlejší pokožky. Používejte proto vyživující krémy, třeba i s obsahem beta karotenu, opálení zvýrazní. A když hydratovat, tak i zevnitř. Pijte dostatečné množství tekutin, jinak nepomohou ani drahé hydratační krémy.
Hydratovat pokožku byste měla tím spíš, když se koupete v chlorované či slané vodě. Vhodná pro udržení opálení není asi koupel či sprcha v příliš teplé vodě.

Solárium

Zmíněné tipy umí pomocí udržet opálení na svém místě o něco déle, ale zázračné nejsou. Proto, chcete-li si barvu udržet i v zimě, vydejte se oživit ho do solária. Pokud se vám tam nechce, můžete dosáhnout celoročně snědého odstínu pleti pomocí samoopalovacích krémů.

Nic se nemá přehánět

Přestože je bronzová barva kůže atraktivní, neměly bychom při jejím chytání zapomínat na bezpečnost. Opalovací krémy s UV faktorem odpovídajícím vašemu fototypu mají být samozřejmostí. Stejně tak i rozumné dávkování pobytu na slunci.

Zdroj informací: Lékárna Typos, Klinika GHC Praha

Čtěte také:

Reklama