9dbd29a9078ea-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

„Ještě před tím, než manžel Igor přišel o práci, mluvil o tom, že chce začít podnikat, protože už ho nebaví přispívat k tvorbě majetku někoho jiného a poslouchat příkazy. Zpočátku byl nadšený, jenomže během chvíle zjistil, že podnikání má i svá úskalí. Třeba to, že potřebuje místnost, kde může práci vykonávat a že v ní bude zavřený celé dny,“ popisuje Diana.

Absenci pracovny v rodinném domě ovšem Igor vyřešil tak, že to není po chuti ostatním členům rodiny. Jednoduše zabavil pokojíček jednomu ze svých dětí a udělal si pracovnu z něj. A to i přes protesty.

„Když tohle manžel nejprve jen navrhnul, nikdo z nás s tím nesouhlasil. Sama jsem musela sdílet pokojíček s bráchou a nerada na to vzpomínám. Když jsme stavěli dům, chtěla jsem, aby syn i dcera měli každý svůj pokojíček. Jenže manžel si prosadil svou a jednoho dne měla dcera věci přestěhované u syna. A její původní pokoj si manžel začal zamykat, aby si ho nemohla vzít zpět,“ tvrdí Diana.

Té tento manželům postup přijde opravdu nechutný. Devítileté dcery a dvanáctiletého syna se snažila zastat, ale marně. Igor si stojí za svým a celá rodina se kvůli tomu akorát hádá. Syn se s otcem nebaví, protože sestru v pokoji nechce a ani ona z toho samozřejmě není nijak nadšená.

„Manžel tvrdí, že je to jen dočasné řešení, než mu bude podnikání více vydělávat a bude mít na pronájem nějaké kanceláře, ale já vím, že rozjet byznys není jen tak a může to trvat i roky. Nejradši bych dceru zase přestěhovala zpátky, až muž nebude doma, ale klíč od pokoje si střeží a nedává ho z ruky. Zamyká se i při práci,“ uzavírá Diana.

K článku se vyjádřila Bc. Karin Emily, psychoterapeutka, arteterapeutka a speciální pedagožka: 

Rozumím Dianině postoji, který je podpořen její vlastní zkušeností z dětství ve sdílení společného pokoje s bratrem. Mnoho z nás samozřejmě vyrostlo v podobných a někdy i ještě více nekomfortních podmínkách a vlastní místnost pro nás byla utopickým snem a nenaplněnou potřebou. Přežili jsme to? Ano. Ale pokud situace dnešním rodičům jen trochu umožní dopřát svým dětem individuální soukromý prostor, doporučuji udělat vše pro to, aby byl zachován, nebo aby vznikla náhradní varianta, která umožní dítěti pocit intimity a bezpečného soukromí. Ve společném pokoji se velmi obtížně a za neustálých konfliktů vytyčují a následně obhajují vzájemné hranice, dělba práce v rámci úklidu a o možnosti pozvat si kamarády už ani nemluvě. Způsob, kterým Igor vyřešil potřebu své kanceláře mi přijde zbytečně agresivní a nedostatečně s oběma dětmi vykomunikovaný. Pro přijetí „přechodného období“ chybí pro obě děti časový horizont návratu jejich prostoru. Argumentace o prioritě tatínkovy práce v rámci obživy je pro děti bohužel pouze abstraktní pojem a nelze očekávat plné a zodpovědné pochopení celé situace.

Diana nežije v bytě, který často nemá mnoho možností k zásadní úpravě, ale v rodinném domě. Na nápad, jak vytvořit s minimálními náklady a třeba i svépomocí sádrokartonovou příčkou mini kancelář, třeba v obýváku nebo ložnici, s trochou představivosti není nutno kontaktovat architekta. Další variantou může být využití třeba i venkovního prostoru pro umístění malé pracovní buňky… Pokud se Igor vrhá do podnikání, daňový poradce nebo schopná účetní jistě nabídne řešení, jak tuto investici následně profinancovat.

Současné řešení Igorovi, pomůže, ale za cenu vyhrocených sourozeneckých konfliktů, které budou nuceni řešit oba rodiče, což na atmosféře šťastného domova napáchá v budoucnu zbytečné škody.

7085cde2ae585-obrazek.jpgBc. Karin Emily je terapeutka s psychoterapeutickým výcvikem, arteterapeutka a speciální pedagožka.

Pracuje 10 let jako psychoterapeutka pro pacienty s roztroušenou sklerózou na neurologickém oddělení FNKV Praha a vede soukromou praxi. 

Vzdělání a odbornost:
Vystudovala VŠ – obor speciální pedagogika. Pražská psychoterapeutická fakulta.
Výcvik BIG SUR s5 – skupinová forma – dynamická a hlubinně orientovaná psychoterapie (supervize Doc. MUDr. Jaroslav Skála, CSc.).
Výcvik neverbálních technik (sekce muzikoterapie, psychoterapeut. spol. ČLS) – lektor PhDr. Jitka Vodňanská (muzikoterapie, arteterapie, práce s tělem).
Výcvik vedení skupin v rámci sociálně psychologického výcviku. Supervize PhDr. Iva Veltrubská. Spoluautor metodiky k tomuto pilotnímu projektu.

Zdroj: Text byl zpracován na základě příběhu ženy, kterou redakce zná a která jej předala redakci se svolením k uveřejnění. Fotografie je pouze ilustrační a jména osob byla na žádost této konkrétní ženy pozměněna, stejně tak jako její jméno. Pokud máte příběh, který by se mohl objevit na našich stránkách, napište nám na redakce@zena-in.cz.