Motivovat dítě k plnění domácích úkolů tím, že za to něco dostanou, nebo je naopak nepostihne trest, není zrovna šťastné. Nejlepší je, abyste dětem pomohli najít vnitřní motivaci, aby měly touhu se něco dozvědět a v něčem se zlepšit. Vždyť děti se od přírody učí rády a naším úkolem je v nich tuto přirozenost nepotlačit, ale podpořit. 

64fee8186abf1obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Mějte vyhrazené místo na psaní domácích úkolů
Dítě by nemělo s úkolem chodit sem a tam, brát si ho na gauč apod. Je vhodné, aby mělo na jeho psaní vyhrazený klidný koutek, kde ho nebude rozptylovat televize nebo hračky, a kde bude mít přichystané všechny potřebné pomůcky – tužky, zvýrazňovače, pravítka pod. Místo pro dělání úkolů by zároveň mělo být příjemné a útulné, ne jako vězeňská cela.

Stanovte čas, kdy se dělají úkoly, ale nechte ho na dítěti
Pokud se dohodnete na konkrétním časovém okně, vyhnete se tomu, že dítě bude úkoly stále odkládat a valit před sebou. Naslouchejte ovšem jeho potřebám – nenuťte ho úkoly dělat hned po škole, kdy je unavené. Nechte ho třeba, ať si sezení ve škole nejprve vykompenzuje hraním na hřišti.

Nepoužívejte nevhodné věty
Důležité je i to, jak o úkolech mluvíte. Třeba věty ve stylu: Dokud si neuděláš úkoly, nepůjdeš si hrát, nejsou vhodné. V dětech totiž vzbuzují pocit, že učení a dělání úkolů nemůže být zábavné a hravé, což je omyl.

Nechte dítě prožít, co to znamená, když neudělá úkol
To, že dítě v něčem selže, je také součástí procesu učení. Nenuťte ho do domácích úkolů, a už vůbec ne násilím. Raději ho seznamte s tím, co ho čeká, když úkoly neudělá, a nechte ho to případně i prožít. Bude v látce zaostávat za ostatními ve třídě, bude to muset zdůvodnit učitelce apod., což ho přivede do trapných a nepříjemných situací. To vše jsou cenné lekce.

Dělejte je společně
Dějte dětem najevo, že úkoly jsou pro pochopení a procvičení látky tak důležité, že obětujete svůj čas, abyste jim s nimi pomohli. Což samozřejmě neznamená, že je budete dělat za ně. Pokuste se, aby dělaní úkolů bylo co nejzábavnější a aby vás to ideálně i sblížilo. Můžete třeba správné řešení úlohy psát každý na jiný papír – na oko soutěžit v tom, kdo bude rychlejší. Můžete schválně dělat chyby, aby vás dítě opravilo apod.

Začněte tím nejtěžším
Nejdříve by dítě mělo začít dělat úkoly z předmětů, které mu moc nejdou. Dokud je motivované, není unavené a dokáže se soustředit.

Jako první svačina
Před děláním úkolů by dítě mělo ideálně dostat nějakou vyváženou svačinku, která mu dodá energii. S něčím v žaludku se úkoly hned dělají s větším zápalem.

Zdroje: Parenting for Brain, Empowering Parents, Cafe Mom, Kids Health

Čtěte také: