Lenka už léta váží něco kolem 70 kilogramů, což při její výšce sotva přesahující 1,6 metru není zrovna výhra. Vypadá nicméně docela dobře, přesto by však ráda vážila méně. "Bylo mi záhadou, proč se i to nedaří, když přece jím málo, zdravě a hříchů se v tomto ohledu dopouštím spíše výjimečně," líčí, co předcházelo jejímu rozhodnutí zajít za obezitoložkou.  

Ta dala jasně najevo, že nebude prozatím pátrat po domnělých zdravotních příčinách toho, proč Lenka nehubne, a pobídla ji, aby si týden dva psala, cože doopravdy sní a jak se naopak hýbe. "To jsem poctivě zapisovala dva týdny a pak vyrazila k lékařce v domnění, že mě pochválí za spoustu zeleniny, celozrnného pečiva, něco málo těstovin a minimum masa a jen tu a tam uzeniny a že sem tam sladkost mi promine, když v mém seznamu nechybělo ani plavání a tu tam delší procházka nebo kolo," vypráví Lenka, pětatřicetiletá matka jednoho syna.

Ovšem, jak sama přiznává, její očekávání se poněkud míjela s realitou. Lékařka ji nepotěšila - uznala sice, že v Lenčině seznamu nejsou až na výjimky potraviny považované všeobecně za nezdravé, ale jinak bylo její zhodnocení jasné: jíte moc, rozhodně více, než kolik by odpovídalo vašemu energetickému výdeji.

Převedeno na jídelníček, lékařka měla přece jen co vyčítat: příliš často se tam objevovalo pečivo, byť celozrnné, Lenka podcenila také kalorickou hodnotu těstovin a rovněž uzenin, kterých si dopřávala podle lékařky moc. "Nevadilo přitom ani tak to, že jsou takzvaně nezdravé, protože na to jsem jich zase nejedla tolik, ale že jsou hrozně moc tučné," pochopila Lenka. A uznává kajícně, že když se to sepsalo, nebylo to s pohybem zase tak slavné... jednou za týden ale spíš za dva bazén, jednou týdně kolo nebo delší procházka... dost na to, aby jí to udržovalo alespoň nějakou kondici, ale málo na hubnutí.

Konkrétně to vypadalo asi takhle:

Klientka: Žena, věk 35 let, výška 161 cm, váha 71 kilogramů, BMI 28,5

Zdravotní stav: dobrý

Zaměstnání: spíše sedavé, pracuje jako knihovnice, pohyb jen příležitostně (1x za 14 dní plavání, 1x týdně turistický výlet pěšky anebo na kole)

A jídelníček z jednoho konkrétního dne včetně komentáře od Lenčiny lékařky:

Snídaně:

7:25
- hořký čaj, hrstiška musli s jogurtem, jen málo. Lenka není zvyklá snídat - snídaně byla možná zbytečně malá, Lenka měla už dopoledne hlad, který zaháněla prací, a deficit se projevil až večer

Během dopoledne

zhruba v 10 hodin

 - káva a k ní sušenky - sušenky mají téměř 1 000 kJ a tvoří tak pětinu doporučovaného energetického denního příjmu při hubnutí

- poté Lenka ještě ochutnala kousek buchty, kterou donesla kolegyně, opět jsou to sacharidy a navíc de facto prázdné kalorie, všechno, co Lenka snědla, byla jídla, která zaženou hlad jen na krátkou dobu

Oběd:

- klasický oběd chybí, místo něj si Lenka dala nejdříve v 11:45 těstovinový salát z bufetu v práci, s majonézou, kuřetem a ananasem - majonéza není ideální, těstoviny jsou opět sacharidy.

- bohužel, brzy se zase ozval hlad, Lenka si v bufetu ve 13:50 koupila obložený talíř se sýry a salámem, se zeleninou, ale bez přílohy, protože ví, že by se jich nemělo jíst příliš mnoho - uzeniny v tomto množství samozřejmě zdraví nepoškodí, ale Lenka si je dopřává zbytečně často a podceňuje jejich tučnost.

Během odpoledne
- opět káva, v 16:20, tentokrát s mini čokoládou, kterou k ní v kavárně dávají automaticky - sama o sobě určitě nevadí, ale i tu je třeba počítat do energetického příjmu, zvláště pokud člověk hubne. Navíc už den dost pokročil a Lenka by měla jíst sladkosti a sacharidy vůbec spíše dopoledne...

Večeře
-
 Lenka si v 18:45 udělala zeleninový salát, který doplnila jen jogurtovým dresinkem, což je v pořádku, ale snědla k němu velký kus celozrnného pečiva. To je zdravé, ale dost kalorické a jeho večerní konzumace u Lenky vede k vzestupu váhy.

21:05
- s přítelem si dali pivo, které přinesl čerstvě natočené,  k němu kousek sýra  - jak pivo, tak sýr obsahují dost kalorií, pivo je navíc sladké, takže v kombinaci s tučným sýrem jde opět o potravinu negativně ovlivňující celkovou hmotnost. Pivo by Lenka určitě měla pít jen velmi výjimečně.

Celkové zhodnocení
-
Lenka se dozvěděla, že strava je každopádně moc energeticky bohatá a že by měla odbourat spoustu sacharidů. Saláty k obědu ano, ale aby v nich bylo více zeleniny - nicméně samotná zeleniny také není ideální, nezasytí. Rozhodně bez majolky, tu jen občas. Lenka by také měla nahradit uzeniny libovým masem, které jí naopak ve stravě dokonce chybělo. Pozor si musí dát i na alkohol, když už, měla by pít suché víno, a i to jen opatrně, třeba v podobě vinného střiku.

Lékařka uznala, že Lenka má možná trochu smůlu, že nemůže jíst jako lidé se skutečně rychlým metabolismem, ale zároveň jí dala naději, že díky úpravě jídelnčíku skutečně zhubne. Doporučila jí zařadit na dopoledne ovoce, jogurt, sýr typu cottage, jež zaženou hlad a navíc doplní látky, kterých se Lence může ve stravě nedostávat. Naopak ji varovala před tím, aby se řídila pouze pocitem hladu, to je užitečné jen do jisté míry, pokud člověk nejí i tehdy, když hlad nemá. "Já sice jedla většinou jen tehdy, když jsem hlad měla, jenže jsem ho měla skoro pořád... hodně i proto, že jsem jedla zbytečně moc sacharidů, po nichž se kručení v břiše ozývá brzy," uzavírá Lenka.