Byť církevní sňatek má být vyjádřením rozhodnutí na celý život před Bohem, přesto je brán spíše jako divadlo. V lepší případě si snoubenci uvědomují, že svatba v kostele je "opravdovější" a závažnější.
Venkov má svá kouzla, tamějším duchovním se stává ledacos.
"Kdysi se ke mně na faru přiřítila bodrá důchodkyně, jestli bych neoddal jejich mladé. Všechno prý už mají zařízené, hosty sezvané, hostinu zajištěnou, jenomže by si svatbu přáli v kostele, tak jestli by to nějak šlo zařídit. V prvním okamžiku jsem nechápal, " vypráví venkovský farář.
"Dva dospělí lidé, a domlouvat svatbu, rozhodnutí na celý život, pošlou babičku. Pravda, ona jediná z celé rodiny chodila do kostela."
Výsledek?
"Nebudeme z manželství dělat komedii," řekl jsem a neoddal je. "Jejich babička mě pak ještě dlouho nesnášela."
Církevní sňatek je pro mnoho lidí na dlouhou dobu první a poslední kontakt s křesťanstvím, spíše s církví, kterou si snoubenci vyberou.
Povolení vykonávat svatební obřady má většina církví a náboženských společností, působících na území ČR. Záleží pak na dohodě s jednotlivým duchovním, jakou formu sňatku snoubenci zvolí.
Církve zpravidla nabízejí dvě, respektive tři formy sňatku.
První forma se nijak neliší od občanského sňatku, takže žádný slib před Bohem, ani žádná podmínka nerozlučitelnosti manželství. Duchovní se pouze promění v oddávajícího, takže jen zastoupí představitele městského či obvodního úřadu a pronese tatáž slova. Takto je možné uzavřít sňatek v některých protestanských církvích.
Další možností je uzavřít civilní sňatek a později požádat o požehnání církev. To je jakýsi mezistupeň mezi církevním a občanským sňatkem. Podle přání snoubenců se požehnání uskuteční buď při slavnostním shromáždění sboru či farnosti, nebo k požehnání dojde zcela soukromě jen za přítomnosti svědků. Tato forma se volí tehdy, když vztah snoubenců k víře není úplně vyjasněný. Snoubenci sice chtějí slib před Bohem, ale už je jim zatěžko přijmout církevní pravidla, tak zvolí řešení na způsob, aby se vlk nažral a koza
Zbývá poslední forma sňatku, sňatek církevní. Jak by měl vypadat?
"S Petrem se chceme na podzim vzít, proto se od jara poctivě připravujeme," říká věřící Jana.
Ona i její snoubenec jsou pokřtění a snaží se svou víru brát vážně.
"Příprava na manželství probíhá během několika setkání, kdy se s duchovním nebo se staršími manželi snažíme pochopit smysl manželství před Bohem. To celé trvá asi půl roku." Není to od církve trochu moc?
"Je i není, ale nebavíme se jen o víře nebo Bibli, spíš je to kurz sebepoznání a poznání toho druhého, musíme si spoustu věcí říct, ať už jde o to, kdo se bude starat o děti, umývat nádobí nebo co si slibujeme od sexu v manželství."
Jaké jsou podmínky církevního sňatku?
Nárok na církevní sňatek má příslušník církve ve svém sboru nebo farnosti, další podmínky si kladou jednotlivé církve. Církevní sňatek nemůže mít ten, kdo nechce žít s partnerem po celý život a kdo by úplně vylučoval přijetí potomstva a bránil by dětem v poznávání křesťanství.
Dále nesmí být nikdo ze snoubenců vázán platným sňatkem. Římskokatolická církev dále požaduje křest alespoň u jednoho z partnerů.
Co si snoubenci vlastně slibují?
"Už za pár týdnů si před oltářem řekneme toto: Já, Jana, odevzdávám se tobě, Petře, a přijímám tě za manžela. Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že tě nikdy neopustím a že s tebou ponesu dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi dopomáhá Bůh. Amen."
"Lucka si moc přála svatbu v kostele, mně se to moc nelíbilo, ani jeden v Boha nevěříme, sice jsme byli kdysi na přání babičky pokřtěni, ale jinak nic. Ale Lucka stále trvala na svém." Popisuje snahy své přítelkyně Marek.
"Přečetl jsem si svatební slib a došlo mi, že to bych sliboval něco, co vlastně není pravda. Nemůžu se odvolávat na Boha, v kterého nevěřím. Nakonec jsem Lucce svatbu v kostele vymluvil a vzali jsme se na zámku."
Přesto může být svatba v kostele opravdovým vyjádřením lásky a upřímného přesvědčení být spolu celý život.
I takto může vypadat "církevní požehnání": "Přejeme vám, abyste stále více poznávali, že má cenu být někomu věrný, mít pěkný domov jako přístav lásky a pokoje, že má cenu mít rodinu, v níž všichni vědí, že patříme k sobě. Co by za to někteří dali, kdyby tyto hodnoty směli mít. Važme si toho co je nám dáno. Radujme se, že se smíme vždy znovu stavět do jasného proudu lásky Pána Ježíše Krista, která může ve všech dobách prosvěcovat naše domovy."
Je jen na snoubencích, jestli se nechají ovlivnit příbuznými a přáteli jen proto, že svatba v kostele vypadá lépe. Je zbytečné hrát divadlo, navíc se může snadno stát, že takové snoubence duchovní odmítne oddat. Ale i tak je svatba rozhodnutí jen těch dvou. Jakákoli církev stojí v pozici svědka, který dá požehnání a jen svazek potvrdí. Přesto se může stát, že nějaký církevní dobrodinec rád přidá zaručené životní rady. Tady je několik vřelých slov o manželství z pohledu "důstojného pána."
http://svetlo.hyperlink.cz/slovo/poselstvi/prednaska25.htm
Jen poznámka na okraj: rady jsou z roku 1931.
Nový komentář
Komentáře
Já svatbu v kostele měla a musím říct, že jsem za to velmi ráda. Bylo to překrásné a rozhodně to za to stálo. Svatba v kostele má prostě mnohem větší kouzlo, než svatba někde na úřadě. Moji rodiče navíc na svatbě v kostele trvali a nechtěla jsem je zklamat, protože nám se svatebními přípravami velmi pomohli. Například moje máma mi moc pomohla s tím, jaké si vybrat svatební šaty. Bez ní bych byla úplně bezradná.
no, a jak to vyřešit, když jeden si tu komedii uvědomuje a druhý ani slyšet?Přítel svatbu chce, já ne.navíc chce kněze, a ne někoho s medailí na krku zmocněného na 5 let od státu.podotýkám, ani jeden nejsme pokřtěný a já křest v žádném případě podstupovat nebudu.On je ochotný i k tomu.
jenže ho
a nakonec budu muset přistoupit na cirkus v kostele s knězem a přípravou (a příbuznými, které 15 let neviděl.HRŮZA).Pak že se svatbou otravují ženské.
v mém okolí téměř výhradně chlapi.
Irka: no jo, Irko, ale mně se prostě příčí mluvit o manželství s někým, kdo vlastní zkušenost s manželstvím nemá!! Jak mi může radit, mluvit o mých představách někdo, kdo manželské soužití zná akorát z katechismu,ale nikdy se nemůže vcítit do snoubenců, protože prostě svůj prožitek z manželství nemá, ani negativní, ani pozitivní...Navíc nevím, proč bych svoje představy o manželství měla rozebírat s naprosto cizím člověkem, který na "předmanželskou poradnu" nemá ani vzdělání, ani zkušenosti??? Píšeš, že jste probírali "co se od vás v manželství očekává"? - tedy co od vás církev očekává?? Probírali jste taky, co od manželství očekáváte vy jako snoubenci?? Já nevím, mně se tyhle pohovory s farářem prostě děsně příčí, proto jsem taky, ačkoli jsem věřící (adventistka) nijak netoužila po svatbě ve sboru, takže s mým nastávajícím (pokřtěný v husitské církvi) jsme měli svatbu na úřadu a byla moc hezká...
_Lucky: Kolega z práce měl před pár týdny svatbu na zámku Kačina, podle fotek to musela být naprostá nádhera... Kamarádka se vdávala na zámku Kozel, taky moc krásné - v kapli, ale oddával starosta.. moc se mi to tam líbilo.. takže atmosféru mají třeba hrady a zámky..
Neznám ve svém okolí místo, které by mělo atmosféru, srovnatelnou s kostelem. Chápu tak "svatbu v kostele" a "církevní svatbu" jako rozdíl. Jsem trochu nabroušený proti majetničení křesťanů - nejsem si zcela jist, jestli byly mnohé kostely postaveny z "dobrovolných" dávek. Trochu tolerantního (civilnějšího) přístupu by neškodilo. Jinak svatba dvou věřících, to je NĚCO. Saturninko, těš se.
Čeká nás svatba v kostele - 19.7.2003. Ale ne naše - jsme pozvaní na svatbu příbuzných
. Jsem zvědavá, nikdy jsem na takové svatbě nebyla
.
Byla jsem na svatbě, kde se brali dva spíše nevěřící v kostele a i z přístupu oddávajícího to bylo znát, celé mi to přišlo trošku nepatřičný. A byla jsem na svatbě dvou skutečně věřících a byla to nádhera ... My jsme měli civilní svatbu v zahradě a byla pěkná, i když mít svatbu v kostele s farářem, který by nás skutečně znal by asi bylo trošku jiný. Náš oddávající se nedal poslouchat, a to ani dodatečně na videu. Oba to máme s vírou dost nejasný a vlastně k ní teprve hledáme cestu (já určitě). Možná proto ten respekt k církevním sňatkům ... když vím, že nevím, tak si to nedovolím, a když to beru jen jako příležitost pro romantiku a nevnímám to ostatní, tak je to asi jedno.
Jana: ale Vladik nepsala, ze neveri, psala, ze otazku viry nema vyresenu...
vládík: zalezi, co si pod pojmem Buh predstavujes...
Můj manžel je věřící a svatbu jinak než v kostle si nedovedl představit. Myslela jsem, že nás nebude pan farář chtít oddat, protože já nevím, jestli existuje Bůh. V anketě bych se přiklonila k názoru, že spíš ano
. Na společných sezeních před svatbou mi ale bylo vysvětleno, že člověk nemusí být nutně věřící, ona sama víra je poměrně složitá, hernajs, ted jsem se do toho tedy zamotala, no nakonec do dopadlo dobře a už jsem "začepená"
Hezky clanek... Ja neverim, proto jsem svatbu v kostele nechtela a nebudu krtit ani sve deti. Az budou vetsi, muzou se samy rozhodnout, ale ja za ne nic slibovat nebudu...
článek se mi moc líbil..
Taky jsme měli svatbu v kostele (resp. v kapli zámku) a bylo to krásné. Byli jsem předtím asi 2x nebo 3x na sezení s farářem, bála jsem se, že mě nebude chtít oddat, protože já otázku víry nemám tak docela ještě vyřešenou, ale všechno bylo v pohodě, chodili jsme si sednout na skálu za farou a debatovali o životě. Mimochodem, pan farář byl v té době o pár let mladší než