Lékařská škola v Harvardu publikovala 7 jednoduchých tipů pro lepší zdraví. Určitě jste už všechny slyšeli a možná právě proto jim nepřikládáte velkou váhu. Pravdou je, že se jimi řídí jen málokdo. Když vám je teď řekneme, přehodnotíte svůj životní styl? A pokud znáte někoho, kdo podle nich opravdu žije, měl by se stát vaším vzorem.

Pokud se v těle objeví zánět, nějakou dobu to ani nepoznáte. Postupem času se ale může měnit v tichého zabijáka, který způsobí vážnější problémy, například kardiovaskulární onemocnění, cukrovku nebo rakovinu. Pokud se zánětu v těle a dalším potížím chcete vyhnout, dodržujte následující rady, které dali dohromady odborníci z Harvard Medical School.

635a5d814fbbeobrazek.png
Foto: Shutterstock

1. Postavte svůj jídelníček na základních potravinách

Ne nadarmo se říká, že „jste to, co jíte”. Mějte pestrý a vyvážený jídelníček bez hladovění, přejídání se a diet (pokud samozřejmě nemáte nějaký zdravotní problém či alergii). Dopřejte si co nejméně průmyslově zpracovaných potravin a jezte ty základní. Jak poznat, které to jsou? Čím kratší seznam složek, ze které je potravina vyrobená, tím lépe (to poznáte na obalu). Dbejte na dostatečný příjem ovoce, zeleniny, masa a mléčných výrobků. Občas si dopřejte i něco, na co máte chuť a kde nebudete řešit, z čeho je to složené, ale s mírou.

2. Hýbejte se

Kolikrát už jste slyšeli tuhle radu? Hádáme, že mockrát. Něco na tom ale bude, pohyb je pro tělo opravdu velmi důležitý! Najděte si něco, co vás baví a klidně stačí procházky. Možná si dokonce myslíte, že některý sport není pro vás, to se ale po vyzkoušení může změnit. Zkoušejte nové věci a hledejte alternativy k pohybu. Budete zdravější, veselejší a možná i hubenější.

3. Udržujte si ideální hmotnost

Obezita jednou z nejčastějších příčin různých onemocnění, a tak byste se jí měli vyhnout. Pokud byste se měli zaměřit na nějakou část na vašem těle, je to břicho. Tam se totiž může hromadit viscerální tuk, který čím je ho více, tím spíše prorůstá do orgánů. Navštivte nutriční poradnu nebo lékaře, abyste zjistili, kolik viscerálního tuku máte. Velké množství ho totiž mohou mít i hubení lidé.

4. Dopřejte si dostatek spánku

Opět častá rada, ale neuvěřitelně důležitá činnost, kterou podle Českého rozhlasu strávíme třetinu svého života. Když si to člověk uvědomí, je to opravdu velká část, proto bychom se měli zaměřit na kvalitu. Je třeba zajistit nejen kvalitní spánek, ale také dostatečný. Pravdou totiž je, že většina lidí spí méně, než by měli.

5. Přestaňte kouřit 

Kuřáci teď možná kroutí očima, ale v dnešní době, která je plná chemikálií, oxidačního stresu a nezdravých návyků je to věc, kterou bychom si měli odpustit. Už dávno se o tom nemluví jako o trendu.

„Za našich let byl ten, kdo kouřil, oblíbený, uznávaný a zapadl do party. Bylo to součástí životního stylu a patřilo to k zábavě. Dnes už se od toho upouští a je moderní spíše nekouřit. Já sám jsem prokouřil polovinu života a nyní toho lituji, ale už je pozdě. Mám kvůli tomu nemocné plíce a takhle zpětně vidím, že mi to za to nestálo,” komentuje respondent Ivan (58).

6. Omezte pití alkoholu

Alkohol může být v některých případech a v omezeném množství dokonce prospěšný. Co ale zdraví škodí, je přílišné množství a velká pravidelnost. Pokud si dopřejte jednu skleničku vína týdně, ničemu to nevadí, pokud si ale pití alkoholu užíváte téměř každý den v týdnu, neděláte pro své tělo nic dobrého.

7. Zmírněte chronický stres

Určitě víte, že existuje negativní a pozitivní stres. Ten pozitivní nám pomáhá překonávat situace a dostat z nás to nejlepší (například u zkoušky), ale negativní stres je ten, který nám škodí, patří tam i chronický stres, tedy dlouhodobý, kterému bychom se měli snažit co nejvíce vyhnout. Ze všech sedmi tipů je tento nejnáročnější, protože někdy se snažíme sebevíc a nemůžeme stres překonat. Snažte se ale hodně relaxovat, nebýt na sebe moc nároční a klidně si nechat pomoci od odborníka.
O příznacích chronického stresu jsme psali v tomto článku.

Čtěte také:

Zdroj: autorka článku, Harvard Health, Český rozhlas, respondent redakce

Reklama