Dnešní auta jsou vybavena nejrůznějšími asistenčními systémy a technologiemi, které často dokážou zabránit nehodě nebo zmírnit její následky. Všechny ale mají krkolomné názvy, ze kterých toho moc nevyčteme. Vysvětlíme vám, co moderní auta umí a k čemu je to dobré.


Věděli jste:
Kia Ceed byla prvním rodinným autem, ve kterém se objevilo zařízení, které auto udrží v jízdním pruhu a zároveň umí zrychlovat a zpomalovat, nebo dokonce popojíždět v koloně.

1. Když máte po ruce učitele z autoškoly: Systém autonomního nouzového brzdění (FCA)

Jde o jednoho z nejdůležitějších pomocníků, kterého v dnešních autech najdete. Představit si ho můžete jako věčně zakaboněného učitele z autoškoly. Pomocí kamery a radaru kontroluje situaci před vámi, a pokud vidí, že se nebezpečně blížíte k nějaké překážce, dupne na brzdu. Podobně jako učitel přitom může zašlápnout brzdu nejen ve chvíli, kdy kvůli chvilkové nepozornosti přehlédnete například chodce nebo kolonu vozidel na dálnici, ale i v případě, že o překážce víte, ale objíždíte ji v nebezpečné blízkosti. Asistent totiž netuší, že za chvíli plánujete prudce strhnout řízení, myslí si, že o překážce vůbec nevíte. Proto je potřeba předjíždět v bezpečné vzdálenosti od auta před vámi. Starší systémy poznají například auto nebo zeď, ale už ne chodce. Ty novější poznají i chodce a cyklisty. Často jim tak umí zachránit život, protože právě oni jsou na silnicích nejzranitelnější.

Model KIA Ceed dokáže díky systému nouzového brzdění zamezit srážce s překážkou, ať už se jedná o auto před vámi nebo nepozorného chodce.

2. Když auto pozná, že je čas na kafe: Systém pro sledování únavy řidiče (DAW)

Další z praktických pomocníků bedlivě sleduje, jak se za volantem chováte, a jakmile zjistí, že na vás padá únava, doporučí vám pauzu na kafe a protažení. Když jsme totiž unavení, mění se způsob našich reakcí i naše chování. Stejně tak se drobně mění i způsob našeho řízení. Sami si to často neuvědomujeme, ale nezaujatý pozorovatel snadno zjistí, že se blíží únava, dlouho předtím, než se nám poprvé zaklíží oči. A moderní auta už mají takového pozorovatele často v základní výbavě. To je jedině dobře, protože únava každoročně způsobí opravdu velké množství nehod, které mají často smutné následky.

3. Kam nevidí řidič, vidí auto: Systém sledování mrtvého úhlu (BCW; LCA)

Stalo se vám někdy, že jste si při odbočování nevšimli auta, které jelo ve vedlejším pruhu kousek za vámi? Takové situace se stávají denně a často se naštěstí obejdou jen za doprovodu klaksonu, případně několika nadávek. Někdy ale situace dospěje až k nehodě. Ve městech trpí většinou plechy, na dálnici už jde o život. Za všechno může tzv. mrtvý úhel, tedy prostor, ve kterém auto za vámi nemůžete vidět ani v jednom zpětném zrcátku. A zde přichází chytrý asistent, který ve vašem zpětném zrcátku rozsvítí varovnou ikonku. I když auto za vámi nevidíte, s jistotou víte, že tam někde je.

Pomocník pamatuje i na to, že po silnicích se pohybuje celá řada samozvaných závodníků. Takové sice ve zpětném zrcátku vidíte, ale než řeknete „švec“, jsou vedle vás. V takovém případě vás zase ikonka upozorní na to, ať raději nepřejíždíte do vedlejšího pruhu a počkáte, než se auto za vámi přežene.

Komu z nás se nikdy nestalo, že v bočním ani ve zpětném zrcátku neviděl auto i přesto, že tam bylo? Mrtvý úhel může být zejména na dálnici životu nebezpečný. Systému sledování mrtvého úhlu se nikdy nestane, že by auto vedle vás přehlédl.

4. Společník na dlouhé cesty: Pokročilý adaptivní tempomat (SCC)

Ten oceníte hlavně na dlouhých cestách po dálnicích, například při cestě na dovolenou. Jednoduše zadáte rychlost, kterou chcete jet, a také vzdálenost, kterou má váš vůz udržovat od aut před vámi. Tempomat potom udržuje zvolenou rychlost, a když se přiblížíte k dalšímu autu na určenou vzdálenost, sám zpomalí do doby, než auto před vámi zrychlí nebo uhne.
Pozor, menší tahanice můžete čekat na plné dálnici v levém pruhu. Na rozdíl od řady řidičů totiž tempomat dodržuje opravdovou bezpečnou vzdálenost. Bohužel mnozí řidiči mají stále pocit, že bezpečná vzdálenost nejsou dvě sekundy, ale dva metry, ať jedete jakkoli rychle. Když vám takový řidič hodí takzvaně myšku a nacpe se těsně před vás, tempomat zavelí k brzdění, aby se bezpečná vzdálenost obnovila.

Pokročilý tempomat za vás bude držet požadované rozestupy mezi auty a vaše vozidlo díky tempomatu pojede přesně tou rychlostí, kterou si zvolíte.

5. Když má auto skoro vlastní řidičák: Systém následování v jízdním pruhu (LFA)

Tady se už mezi pomocníky při řízení dostáváme o úroveň výš. Tenhle systém se označuje jako autonomní systém 2. úrovně a v zásadě jde o to, že kombinuje několik pomocníků naráz. Systémy o úroveň níž umí vždycky jednu věc: například udržet se v pruhu. Nebo zrychlovat a zpomalovat. Ale neumí obě věci naráz. Tenhle frajer to ale dokáže. Najdete ho v nejnovějších modelech, často v těch dražších. V klasických rodinných autech, které nestojí ani jako půlka baráku, se představil teprve nedávno – v modelu Ceed. Dnes už ho ale najdete i v několika dalších průkopnících.

Systém používá kameru a radar a sleduje, kudy vede jízdní pruh a jaká je situace na silnici. Dokáže tak zrychlovat, brzdit, zastavovat a znovu se rozjíždět a zároveň se držet v jízdním pruhu. To oceníte nejen na delších cestách, ale hlavně v kolonách, kde je těžké při nekonečném „poskakování“ udržet pozornost. Jen si vzpomeňte, kolik nehod uprostřed kolony už jste zažili. Ale pozor! Neznamená to, že můžete dát ruce z volantu a věnovat se dětem na zadních sedačkách. Pořád jde jenom o pomocníka, ne o řidiče. Tím jste vy, a proto musíte pořád sledovat, co se před vámi děje, a v případě potřeby na to zareagovat. Na auta, která budou řídit za nás, si ještě nějaký čas počkáme.

Model KIA Ceed se může pyšnit i takovou vychytávkou, jako je systém sledování jízdy v pruhu. Tento systém pomůže se bržděním, zastavováním, rozjížděním a navíc vás udrží v jízdním pruhu.

6. Zaparkuje za vás a neremcá: Inteligentní parkovací asistent pro příčné i kolmé parkování (SPAS)

Mezi řidiči a řidičkami asi nenajdeme méně oblíbenou činnost než parkování. Do kolmého místa sice vjedete pohodlně popředu, ale tím jenom odložíte nutnost couvání na později. Když se osmělíte k zacouvání, musíte si pořád hlídat, jestli se cestující dostanou pohodlně ven z obou stran. To všechno se ještě dá zvládnout, ale když přijde na podélné parkování, přicházejí opravdové chmury. Protože není moc lidí, kteří by to doopravdy uměli, všichni kolemjdoucí se rádi podívají, jak se to podaří zrovna vám. Jako na potvoru skončíte vždycky buď moc ve vozovce, nebo na chodníku, nebo se to parkovací místo najednou zázračně zmenší a vy se do něj ne a ne trefit.

Náš pomocník má k ruce dvanáct senzorů rozmístěných po celém obvodu auta a díky nim a kamerám dokáže najít to správné místo na parkování. Všechno si přeměří, a jakmile vhodné místečko najde, všechno obstará sám. Tedy skoro všechno: na vás zůstává jenom plyn, brzda a řazení.

Inteligentní auto – samo si přeměří volné místo a zaparkuje. Inteligentního parkovacího asistenta ocení hlavně ženy.

7. Sezame, otevři se! (SPT)

Určitě znáte ten pocit, kdy jdete k autu, v každé ruce držíte nejméně jednu tašku s nákupem a potřebujete se dostat do kufru. Klíčky jsou v kapse, ale možná taky kdesi v útrobách kabelky. S tímto pomocníkem stačí mít klíče jednoduše kdekoli u sebe. Když postojíte u kufru zhruba tři sekundy, kufr se sám otevře. Auto vás na to upozorní blikáním a zvukovou výstrahou. Nestane se vám proto, že byste snad odešli a kufr se nepozorovaně otevřel za vašimi zády. Mimochodem, proč jsme neuvedli i název pomocníka? Posuďte sami: „elektricky ovládané víko pátých dveří se senzorem automatického otevírání" polovina lidí snad ani nedočte. A byla by přeci škoda, kdybyste se o téhle vychytávce nedozvěděli.

Hurá do autosalonu!

Plave se vám nyní ve všech těch názvech asistentů a pomocníků lépe? Doufáme, že ano. Jejich názvy se sice u různých automobilek mírně liší, důležité je ale hlavně vědět, co který systém dělá a jak funguje. Potom už si sami určíte, jestli ho potřebujete, nebo ne. A když na vás prodejce náhodou vybafne trochu jinou zkratku, rychle se zorientujete.

Více na Kia.com

Reklama