to.jpg
Foto: Shutterstock

Záchodová mísa brání uvolnění
Někteří si možná s hrůzou vzpomenou na dovolenou, při které se setkali s tzv. tureckým záchodem. Pravdou ale je, že ten je pro vyprazdňování vhodnější než záchodové mísy, protože na nich se zcela neuvolní všechny svaly pánevního dna. Studie ukázaly, že k uvolnění svalů a otevření konečníku dojde lépe v podřepu. Pokud vás trápí rozšířené hemoroidy nebo zácpa, připravte si na toaletu stoličku pod nohy, díky které upravíte svou polohu. „Podložení dolních končetin stoličkou umožňuje dosáhnout většího napřímení konečníku při defekaci. Tím může stolička usnadnit vyprázdnění,“ vysvětluje proktolog MUDr. Martin Kouda z Chimare clinic v Praze. 

Používáte jen papír a ne sprchu
Projevy hemoroidálního onemocnění, tedy svědění, pálení, bolest při vyprazdňování, případně krev na toaletním papíře, zhoršuje mimo jiné i nedostatečná hygiena. „Toaletní papír neočistí po stolici intimní partie dostatečně. Proto doporučuji, pokud to je jen trochu možné, použít sprchu. Vlhčené ubrousky nechte na cestování, zbytečně vysušují pokožku,“ říká MUDr. Soňa Hořínková, proktoložka z Nemocnice TGM Hodonín. Pokud máte zkušenost s hemoroidálním onemocněním, nezapomeňte po sprchování použít mast zmírňující příznaky. 

Vysedáváte na toaletě
Toaleta je místo, kde je klid. I proto se stává, hlavně v početnějších rodinách, „schovkou“ před ostatními. Jenže ve chvíli, kdy sedíte na toaletě, je řitní kanál otevřený, hemoroidální pleteně jsou naplněné a tlačením se tlak krve zvyšuje. „Pokud se přežene čas, který člověk na toaletě tráví, a často se to opakuje, jde o rizikový faktor, který jen zvětšuje hemoroidální pleteně. Nejlépe je přijít v době nutkání, vyprázdnit se a jít pryč,“ popisuje MUDr. Martin Kouda. 

Zbytečně spěcháte
Opačný extrém je zase spěch, kdy naopak usilovně tlačíte, protože vás žene čas. Aby měly svaly možnost se při vyprazdňování dostatečně uvolnit, musí jim to mozek dovolit. To je jen těžko možné, pokud musíte za minutu odcházet z domu. Při chvátání často vznikají řitní trhliny, protože tlak je neúměrný a řitní otvor se nestihne dostatečně otevřít, aby stolice volně prošla. 

Chybí vám pravidelnost
Pro pohodlnější vyprazdňování je vhodné mít vypěstovaný tzv. defekační stereotyp, který je vázaný na pravidelný režim. „Snažte se vytvořit si reflex pravidelného vyprazdňování v denní dobu, kdy budete mít dostatek času. Vyprázdnění pomůže vyvolat například sklenice teplé vody nalačno,“ radí proktoložka MUDr. Soňa Hořínková. Časem se organismus naučí vyprazdňovat sám od sebe. Samozřejmě nácvik nesmí být násilný. Jde o to, jaký máte životní styl. Pokud každý den vstáváte, jíte a chodíte spát jindy, tak si defekační stereotyp vytvoříte jen obtížně.  

Váháte s návštěvou lékaře
Komplikace spojené s vyprazdňováním jsou tak intimní záležitost, že ne všichni o nich začnou mluvit sami od sebe v ordinaci praktického lékaře. Pokud i vás brzdí stud, můžete se i bez doporučení objednat do proktologické ambulance, kde se těmito problémy zaobírají denně a jsou lépe připraveni zbavit vás prvotního ostychu. S návštěvou praktika nebo specialisty byste ale neměli otálet. Mohou vám totiž předepsat léky na zpevnění žilních stěn, které jsou při řešení potížích zásadní, a poradit s výběrem nejvhodnějších volně prodejných mastí a čípků. 

Zdroj informací: tiskové informace, www.konectabu.cz, MUDr. Soňa Hořínková, MUDr. Martin Kouda

typ.gifJablko není hruška. Cvičte podle typu své postavy a vytvarujte se do ideálních křivek

Foto: Shutterstock