pust-seznam.jpg
Foto: Shutterstock

Existuje mnoho způsobů půstu, které se odlišují podle regionu a náboženství, ale důkladně naplánovaná krátkodobá dieta obsahující všechny druhy živin může pomoci ulevit našemu tělu a trávicímu systému po těžkých jídlech, která jsme jedli v zimě. Aby však člověk z půstu skutečně těžil, musí být promyšlený.

1. Vyhněte se extrémům
I když jsou diety předepisující drastické omezování jídla a další módní očistné diety poměrně oblíbené, často vedou k podvýživě, proto se jim raději vyhněte. Místo toho byste měli zvolit výživnou rostlinnou stravu, která je nejen dobrá pro vaše zdraví, ale také zlepšuje vaši pohodu. Můžete začít jednoduchými změnami, jako je konzumace rostlinných nápojů nebo nahrazení másla margarínem. Po malých krůčcích lze tyto změny začlenit do vaší každodenní rutiny bez zbytečného sebezapření.

2. Na půst se připravujte postupně
Ať už se rozhodnete pro jakýkoli půst, měli byste dbát na příjem živin, které vaše tělo potřebuje. Vyhněte se přejídání před půstem, pouze abyste přestali jíst úplně najednou a pak se po skončení půstu hladově vrhli na tučná a těžká jídla a maso. S půstem byste proto měli začít postupně: před půstem konzumujte šetrné potraviny rostlinného původu, abyste své tělo připravili na mimořádnou dietu. Pro začátek můžete mít například několik dní v týdnu bez masa.

3. Půst nemusí nutně znamenat nedostatek potravy
Způsobů půstu je mnoho a nejde jen o omezení jídla. Můžete se rozhodnout, že se vzdáte pouze masa a produktů živočišného původu, nebo – pokud se odkloníme od přísné definice – můžete skoncovat se sladkostmi, sladkými jídly nebo kouřením. A pokud se rozhodnete nejíst maso, měli byste se ujistit, že vedle bílkovin a sacharidů přijímáte i kvalitní tuky. Ty můžete získat například ze 100 % rostlinných margarínů.  

4. Nehladovějte
Je důležité nehladovět ani při půstu a vyvarovat se konzumace více nezdravých pokrmů, jako jsou sladká jídla, která je jinak povoleno jíst během tradičních postních období. Kila, která hladověním shodíte, se vám rychle vrátí, navíc můžete riskovat dlouhodobé zdravotní komplikace. Snadno si tak můžete přivodit výkyvy váhy neboli jojo efekt. Hladovění pak následují záchvaty přejídání, následně kvůli pocitu viny přichází ještě větší hladovění vedoucí k návratu k záchvatovitému přejídání. Abyste se tomuto koloběhu vyhnuli, dávejte pozor na signály svého těla (závratě, únava) a vždy přijímejte potřebné živiny.

5. Jak ukončit půst
Když půst dosáhne konce, nezapomeňte na postupné tempo. S jídlem začínejte pomalu, abyste se vyhnuli problémům, jako je nadýmání nebo nevolnost. Půst vám nabízí skvělou příležitost, zjistit, které potraviny mohou ve vašem každodenním životě způsobit nepříjemnosti, nebo možná až příznaky intolerance – měli byste je nadobro opustit. Pokud náhodou zjistíte, že vliv stravy je příznivý pro vaše zdraví, můžete si z toho vytvořit zvyk měsíčních a dvouměsíčních období několika dnů, kdy byste jedli šetrnější potraviny nebo ze svého jídelníčku některé skupiny potravin vyškrtli.

Zdroje: Tiskové materiály Rama, Centrum regenerace - léčebný půst: Ing. Ing. Vladimír Popov, lékařsky certifikovaným specialistou na oblast plnohodnotné výživy a lékařsky řízených půstů