Některé potraviny mají negativní účinky na náš mozek, ovlivňují paměť a náladu a zvyšují riziko demence. Odhady předpovídají, že demence postihne do roku 2030 více než 65 milionů lidí na celém světě. Naštěstí můžete snížit riziko onemocnění tím, že ze svého jídelníčku vyřadíte určité potraviny.

shutterstock-135964370.jpg

Foto: Shutterstock

Slazené nápoje

Mezi slazené nápoje patří například energetické drinky, ovocné šťávy, kola apod. Vysoký příjem slazených nápojů nejen pomáhá přibírat na váze, zvyšuje riziko cukrovky 2. typu a srdečních onemocnění, ale má také negativní vliv na mozek.

Nadměrný příjem slazených nápojů zvyšuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu, u kterého bylo prokázáno, že zvyšuje riziko Alzheimerovy choroby. Vyšší hladina cukru v krvi navíc může zvýšit riziko demence i u lidí bez cukrovky.

Primární složkou mnoha slazených nápojů je kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy. Vysoký příjem fruktózy může vést k obezitě, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a arteriální dysfunkci. Studie na zvířatech prokázaly, že vysoký příjem fruktózy může vést k inzulínové rezistenci v mozku a také ke snížení mozkových funkcí, paměti, učení a tvorby mozkových neuronů. Studie prováděná na potkanech také zjistila, že strava s vysokým obsahem cukru zvyšuje zánět mozku a zhoršuje paměť.

shutterstock-619622795.jpg

Foto: Shutterstock

Rafinované sacharidy

Rafinované sacharidy zahrnují cukry a vysoce zpracované obiloviny, jako je bílá mouka. Tyto typy sacharidů mají obecně vysoký glykemický index. To znamená, že je vaše tělo rychle stráví, což způsobí prudký nárůst hladiny cukru v krvi a inzulínu. Bylo zjištěno, že potraviny s vysokým glykemickým indexem a glykemickou zátěží narušují mozkové funkce. Výzkum ukázal, že pouhé jedno jídlo s vysokou glykemickou zátěží může zhoršit paměť u dětí i dospělých.

Jiná studie na zdravých univerzitních studentech zjistila, že ti, kteří měli vyšší příjem tuku a rafinovaného cukru, měli také horší paměť. Tento účinek na paměť může být způsoben zánětem hipokampu, což je část mozku, která ovlivňuje některé aspekty paměti, stejně jako reakce na signály hladu a plnosti. Zánět je uznáván jako rizikový faktor pro degenerativní onemocnění mozku, včetně Alzheimerovy choroby a demence.

shutterstock-448631695.jpg

Foto: Shutterstock

Vysoce zpracované potraviny

Vysoce zpracované potraviny mívají vysoký obsah cukru, přidaných tuků a soli. Patří mezi ně například chipsy, sladkosti, instantní nudle, popcorn do mikrovlnné trouby, omáčky z obchodu a hotová jídla.

Tyto potraviny mají obvykle vysoký obsah kalorií a nízký obsah dalších živin. Jsou to přesně ty druhy potravin, které způsobují přibírání na váze, což může mít negativní vliv na zdraví mozku. Složení zpracovaných potravin může také negativně ovlivnit mozek a přispět k rozvoji degenerativních onemocnění.

Studie zahrnující 52 lidí zjistila, že strava s vysokým obsahem nezdravých ingrediencí měla za následek nižší úroveň metabolismu cukrů v mozku a úbytek mozkové tkáně. Předpokládá se, že tyto faktory jsou markery Alzheimerovy choroby. Další studie zahrnující 18 080 lidí zjistila, že strava s vysokým obsahem smažených jídel a zpracovaného masa je spojena s problémem s pamětí a učením.

shutterstock-1991027099.jpg

Foto: Shutterstock

Aspartam

Aspartam je umělé sladidlo používané v mnoha výrobcích bez cukru. Lidé se ho často rozhodnou používat, když se snaží zhubnout, nebo se vyhýbají cukru, když mají cukrovku. Nachází se také v mnoha komerčních produktech, které nejsou specificky zaměřené na lidi s diabetem. Nicméně toto široce používané sladidlo bylo také spojeno s behaviorálními a kognitivními problémy.

Aspartam je vyroben z fenylalaninu, methanolu a kyseliny asparagové. Fenylalanin může procházet hematoencefalickou bariérou a může narušit produkci neurotransmiterů. Kromě toho je aspartam chemickým stresorem a může zvýšit zranitelnost mozku vůči oxidativnímu stresu. Někteří vědci se domnívají, že tyto faktory mohou mít negativní účinky na učení a emoce.

Jedna studie sledovala účinky diety s vysokým obsahem aspartamu. Na konci studie byli účastníci podrážděnější, měli vyšší míru deprese a horší výsledky v mentálních testech. Jiná studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali uměle slazené nealkoholické nápoje, měli zvýšené riziko mrtvice a demence, ačkoli přesný typ sladidla nebyl specifikován.

Navzdory těmto zjištěním je aspartam celkově stále považován za bezpečné sladidlo, pokud ho lidé konzumují v množství asi 40–50 mg na kilo tělesné hmotnosti za den nebo méně.

shutterstock-1680967501.jpg

Foto: Shutterstock

Alkohol

Když se alkohol konzumuje s mírou, může být příjemným doplňkem dobrého jídla. Nadměrná konzumace však může mít vážné dopady na mozek. Chronické užívání alkoholu má za následek snížení objemu mozku, metabolické změny a narušení neurotransmiterů, což jsou chemické látky, které mozek používá ke komunikaci.

Lidé s alkoholismem mají často nedostatek vitamínu B1. To může vést k mozkové poruše zvané Wernickeova encefalopatie, která se zase může rozvinout v Korsakoffův syndrom. Tento syndrom se vyznačuje těžkým poškozením mozku, včetně ztráty paměti, poruch zraku, zmatenosti a nestability.

Nadměrná konzumace alkoholu může mít negativní dopady i u nealkoholiků. Těžké jednorázové epizody pití mohou způsobit, že mozek interpretuje emocionální podněty jinak než normálně. Lidé mají například sníženou citlivost na smutné tváře a zvýšenou citlivost na naštvané tváře. Předpokládá se, že tyto změny v rozpoznávání emocí mohou být příčinou agrese související s alkoholem.

Konzumace alkoholu během těhotenství může mít devastující účinky na plod. Vzhledem k tomu, že se jeho mozek stále vyvíjí, mohou toxické účinky alkoholu vyústit ve vývojové poruchy, jako je fetální alkoholový syndrom. Mozek se stále vyvíjí i u teenagerů. Proto i u nich může být užívání alkoholu škodlivé. Teenageři, kteří pijí alkohol, mají abnormality ve struktuře, funkci a chování mozku ve srovnání s těmi, kteří ho nepijí.

Dalším negativním účinkem alkoholu je narušení spánkového režimu. Pití velkého množství alkoholu před spaním je spojeno se špatnou kvalitou spánku, což může vést k chronické spánkové deprivaci.

shutterstock-156828533.jpg

Foto: Shutterstock

Zdroje: National Library of Medicine, Health Line, The New England Journal of Medicine, The Journal od Nerontology, mdpi, Clinical Nutrition, Cambridge Core, EJCN, Taylor & Francis Online, Wiley Onlien Library, SAGE Journals, Science Direct, The Healthy