Vhodné i do redukční diety
 
Ořechy jsou obecně známy svým vysokým obsahem tuku. Jedná se však o nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro náš organismus žádoucí. Pistácie vás zaujmou tím, že obsahují méně kalorií než většina jiných oříšků. „V pistáciích najdeme zhruba 160 kalorií na 30gramovou porci. Zároveň mají nízký glykemický index a rychle zasytí, takže se po jejich konzumaci cítíme dobře, energie se dostává tělu pozvolna a nepřepadne nás rychle hlad. Z tohoto důvodu se pistácie zařazují i do redukčních jídelníčků,“ vysvětluje Petra Vránová, generální ředitelka české pražírny Alika.

637232eedb16dobrazek.png
Foto: Shutterstock
 
Vysoká výživová hodnota
 
Pistácie se ne nadarmo přezdívají zelené zlato. Jejich výživová hodnota je vysoká a mají mnoho zdravotních benefitů. Pistácie dodají tělu bílkoviny, vlákninu, antioxidanty, vitamíny, minerální látky a další prospěšné živiny. Z vitamínů můžeme zmínit obsažený vitamín B6, který zlepšuje naši imunitu a přispívá k dobré náladě. Vlákniny má většina dnešní populace nedostatek, kromě veganů a vegetariánů, pistácie jsou jimi však nabité. Zmíněné antioxidanty obsažené v pistáciích zpomalují proces stárnutí a esenciální aminokyseliny, hlavně arginin, pomáhají posilovat imunitní systém. Obsažený fenylalanin zlepšuje dobrou náladu a snižuje chuť k jídlu. „Ořechy jsou obecně zdrojem bílkovin s obsahem důležitých esenciálních aminokyselin, které si naše tělo nedokáže vyrobit samo, tudíž je musíme přijímat ve stravě. Co se týče pistácií, zhruba celých 20 % jejich hmotnosti tvoří právě bílkoviny,“ doplňuje Petra Vránová.
 
Podporují zdravé srdce
 
Mezi benefity pistácií patří jejich příznivý vliv na snižování cholesterolu a krevního tlaku. Oříšky obsahují ochranné rostlinné látky tzv. fytosteroly, které zabraňující vstřebávání cholesterolu ve střevech. Několik průzkumů ukázalo, že fytosteroly snižují nejen hladinu nebezpečného LDL cholesterolu v krvi, ale mají také preventivní účinek na vznik různých druhů rakoviny. Fytosteroly jsou nabitá také například slunečnicová semínka či obilné klíčky, které však příliš v našem jídelníčku nefigurují, zatímco pistácie jsou pro konzumaci oblíbenější surovinou, proto se odborníci shodují, abychom si dopřáli týdně alespoň hrst pistáciových oříšků. „Pistácie v natural podobě si můžete bez výčitek dopřát namísto slaného snacku večer k televizi, jako u všech oříšků si však musíme hlídat snědené množství. Je lepší si předem přiměřenou dávku odměřit a kontrolovat své chutě, abychom se jimi nepřejedli. Většina z nás si kupuje pistácie na Vánoce, díky jejich složení si zaslouží své místo v našem jídelníčku mnohem častěji,“ dodává Petra Vránová.
 
Zelené zlato v kuchyni
 
Nejen lahodná chuť ale zároveň výrazná netradiční barva těchto „zelených oříšků“ dělá z pistácií oblíbenou přísadu do různých dezertů, dortových korpusů, pudinků či dalších pokrmů, které získají díky této surovině neotřelý šmrnc. U pistácií navíc platí, čím je plod zelenější, tím je považován za kvalitnější. Přestože si pistácie většina z nás dopřává v podobě pochutiny, jako přísada při vaření jsou pistácie jedinečné. Pistáciemi se skvěle dochutí různé druhy salátů, doplníte jimi čerstvé listy, kvalitní olivový olej a dobrý sýr. Oko i chuťové pohárky potěší milovníky kozího sýru v kombinaci s plátky červené řepy a kousky pistácií. Máte rádi Itálii? Potom jste se jistě při cestování setkali s pistáciovým pestem, které se zde připravuje s těstovinami. Italy oblíbené těstoviny právě pistácie krásně ovoní a dodají pokrmu zcela jiný chuťový rozměr. Pistácie v cukrařině nejsou vůbec žádnou novinkou a stejně tak v pekařině. Sladké i slané pečivo doplněné pistáciemi? Proč ne. Pistácie skvěle doplní sušenky, koláčky, ale i chléb. Pistácie nám vším dokazují, že se jejich variabilitě v kuchyni meze nekladou a zároveň rozhodně patří do zdravého a vyváženého jídelníčku.

Zdroj informací: tiskové informace, Petra Vránová, generální ředitelka české pražírny Alika

Reklama