Co jsou to Kegelovy cviky?


keg.jpg
Foto: Shutterstock

Kegelovy cviky jsou cvičení, které se zaměřuje na posilování svalů pánevního dna. Podporuje správnou funkci reprodukčních orgánů a střev, pomáhá snižovat inkontinenci moči. Mohou také zlepšit příznaky prolapsu pánevních orgánů (herniace je zborcení a vyklenutí poševních stěn, což zapříčiňuje pokles pánevních orgánů z jejich normální anatomické polohy). Kromě nezpochybnitelných účinků na ženské zdraví jsou cviky prospěšné také pro zlepšení sexuálního života.

Kegelovy cviky zlepšují prokrvení pánevního dna a pochvy, což může podpořit vzrušení a přirozenou lubrikaci. Mnoho žen má po porodu pocit, že jejich pochva není tak těsná jako dříve, a chtějí kvůli tomu podstoupit operaci. Po posilování svalů pánevního dna pomocí Kegelových cviků ale operace není třeba. Vagína bude pevnější, protože ženy jsou schopny lépe stahovat svaly.

Jsou Kegelovy cviky určeny pouze lidem s pánevními problémy?

Nejsou škodlivé pro nikoho. Je to jako s každým svalem v našem těle. Chodíme do posilovny, abychom se věnovali svalům na rukou a nohou, ale svaly pánevního dna zanedbáváme. Udržovat zdraví pánevního dna je přitom nesmírně důležité. Mnoho žen cviky ale provádí špatně, což může některé problémy naopak zhoršit. Často nesprávně stahují hýžďové svaly nebo vnitřní stranu stehen a v podstatě stlačují stehna k sobě. Mnohdy se přitom namáhají a zvyšují tlak na břicho. To není dobré ze dvou důvodů. Zaprvé je to neúčinné. A zadruhé, napínání má za následek opačný efekt.

keg1.jpg
Foto: Shutterstock

Jak správně provádět Kegelovy cviky

  • Najděte správné svaly. Chcete-li identifikovat svaly pánevního dna, zastavte močení uprostřed proudu moči. Jakmile identifikujete své svaly pánevního dna, můžete cviky provádět v jakékoli poloze, i když zpočátku pro vás bude nejjednodušší provádět je vleže na zádech.
  • Zdokonalte svou techniku. Při provádění Kegelových cviků si představte, že sedíte na balónu, a zatněte pánevní svaly, jako byste chtěla balón zvednout. Zkuste to vždy po dobu tří sekund a poté se uvolněte.
  • Soustřeďte se. Nejlepších výsledků dosáhnete, když se zaměříte pouze na stahování svalů pánevního dna. Dávejte pozor, abyste nepoužívaly svaly břicha, stehen nebo hýždí. Vyvarujte se zadržování dechu. Místo toho během cvičení volně dýchejte.
  • Cvičení opakujte třikrát denně. Snažte se o nejméně tři série po 10 až 15 opakováních.
  • Zařaďte Kegelovy cviky do své každodenní rutiny. Kegelovy cviky můžete diskrétně provádět prakticky kdykoli, ať už sedíte u pracovního stolu nebo odpočíváte na gauči.

Pozor: Nezvykejte si používat Kegelovy cviky k zahájení a zastavení proudu moči. Provádění Kegelových cviků při vyprazdňování močového měchýře může ve skutečnosti vést k neúplnému vyprázdnění močového měchýře, což zvyšuje riziko infekce močových cest.

Na profesionální ukázku cvičení se můžete podívat zde: 

Zdroj informací: Magazín Health, Women´ Health a Self