di.jpg
Foto: Shutterstock

To, že diety nejsou přirozeným způsobem stravování, ví mnoho z nás, málokdo si však připouští, že si opravdu můžeme ublížit a trvale díky nim opravdu nezhubne. Které diety z pohledu odborníka se řadí k těm nejhorším?  

Hladovění

6148764242cffobrazek.pngFoto: Shutterstock

Nejrizikovější a zároveň nejvíce návykové jsou diety založené na hladovění. „Tělo si zvykne na snížený příjem potravy a hrozí poruchy příjmu potravy. Hlad opravdu představuje pro lidské tělo jeden z největších extrémů, kterému ho můžeme vystavit. Při hladovění se vyplavuje kortizol – stresový hormon. Název napovídá, že se naše tělo nebude cítit dobře a vyšší hladiny kortizolu mohou naopak způsobit, že kila přibereme. Při sníženém energetickém příjmu ztrácí tělo nejen tuk, ale také svalovou hmotu,“ říká nutriční specialistka a zakladatelka Zdravého stravování Mgr. Kateřina Šimková. Při návratu k běžným stravovacím návykům a nedostatečné tělesné aktivitě tak nabereme tukové zásoby zpět, ale svalová tkáň se neobnoví.

Jednostranně orientované diety

6148781fd2b46obrazek.pngFoto: Shutterstock

Další rizikovou formou hubnutí jsou jednostranně orientované diety. „Ty jsou postaveny na tom, že vyloučíme, nebo značně omezíme některou ze základních živin např. sacharidy, nebo tuky. Organismus se s tím sice krátkodobě vyrovná, ale v budoucnu nás to dožene a může to mít opravdu vážné následky. Za velmi zásadní riziko např. u dlouhodobě držených proteinových diet zcela jednoznačně považuji nepříznivý vliv na střevní mikrobiom, který se mění na potenciálně patogenní a prozánětlivý,“ dodává Kateřina Šimková. Dalšími doprovodnými projevy u této diety, pak může být pocit vyčerpání a sklon k depresím, zhoršení kvality vlasů a nehtů. Je důležité si uvědomit, že organismus pro své fungování potřebuje všechny tři složky živin, tedy jak bílkoviny, tak tuky i sacharidy. 

Očistný detox

6148769373259obrazek.pngFoto: Shutterstock

Lidský organismus má velice sofistikovaně vyvinutý detoxikační systém, který přirozeně minimalizuje toxické látky a metabolity, a to 24 hodin denně 365 dní v roce. Tento systém zahrnuje játra, ledviny, v menší míře pak také plíce, kůži a lymfatický systém. Aby tyto orgány fungovaly správně, je důležitá pravidelná kvalitní a vyvážená výživa s dostatkem energie a aminokyselin – stavebních kamenů bílkovin, díky kterým se tělo dokáže zbavit toxinů. Naopak drastické půsty a dlouhodobě držené detoxikační diety založené na nízkém až žádném příjmu energie mohou být kontraproduktivní a zpomalit nám metabolismus. Nebuďme naivní, že jednou dlouhou detoxikační kúrou spasíme špatnou životosprávu. 

Věděli jste, že takový průjem, který je průvodním jevem detoxikace, je často brán za znamení úspěšného procesu pročištění. Ve skutečnosti průjem jen rozhodí vaši střevní mikrobiotu, která je osídlena příznivými střevní mikroorganismy, díky čemuž se můžeme potýkat například i se zhoršením imunity.

„Mějme na paměti, že cesta ke štíhlosti a zdraví spočívá v dlouhodobě vyváženém a pestrém jídelníčku, kdy energetický příjem je nižší než výdej, a pravidelné pohybové aktivitě,“ uzavírá nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování. 

Reklama