Zdroj: Shutterstock

1) Náhradní plavky
Ať už chcete sjíždět splavy Ohře nebo se slunit na písečné pláži, vždy se vám budou hodit náhradní plavky. Nejen že je můžete střídat, ale také se mohou stát vaší záchranou v případě, že se vám s prvníma něco stane – utrhnou se ramínka, omylem vám ve vodě uplave svrchní či spodní díl… Jistě takové situace alespoň z vyprávění znáte. 

2) Cestovní lékárnička
Kdo už někdy cestoval do zahraničí, ví, že léky jsou v cizině pekelně drahá záležitost. Proto je vhodné si před cestou připravit malou cestovní lékárničku. Do té přibalte především léky proti bolesti a zánětům, cestovní nevolnosti, alergii, chřipce a nachlazení. Největším problémem při delších cestách je sezení v dopravních prostředcích. „Snažte se udržet si po celou dobu fyziologickou křivku páteře. Seďte na sedacích hrbolech. Nesmíte mít pocit, že se opíráte o kostrč nebo křížovou kost. Hlavu opírejte o opěrku, nepředklánějte a nevysunujte vpřed. Nedávejte nohu přes nohu – předejdete tak bolesti v oblasti bederní páteře, křížové kosti, kostrče a kyčlí. V případě, že neřídíte, sundejte si boty. Celodenně utlačená noha ztrácí propriocepci. Občas si promačkejte chodidla, nezapomeňte i na prsty nohou,“ radí Nicolette Fialová, pohybová terapeutka. Přizpůsobte jízdě časté zastávky a projděte se alespoň 5minut v kuse. Omezíte zatuhlost celého těla. Záleží na podnětech, které budete mít kolem sebe. V případě, že to bude les, pláž, louka, pole – projděte se klidně i bosky. Za zatuhlé svaly může také průvan nebo klimatizace. Neotužujete-li se a nejste zvyklí na častý chlad, omezte toto i při jízdě autem. Svaly při neustálém ochlazování zatuhnou, někdy i tzv. zakřečují. Vzniknou tak zbytečně časté bolesti trapézů a krční páteře.

3) Teplé oblečení
Obzvlášť na dovolených platí zákony schválnosti, a tak ani v tropech nemusíte pohrdnout teplejším oblečením. Do kufru si sbalte alespoň jednu mikinu, dlouhé kalhoty a pevnou obuv. Hodit se vám bude také deštník či nepromokavá bunda. Ideálním materiálem pro oblečení na cesty je vlna. Okamžitě se přizpůsobí tělesné teplotě, zabraňuje tak nadměrnému pocení nebo pocitu chladu. Díky těmto jedinečným vlastnostem je v oblečení z ovčí vlny přes zimu příjemně teplo a přes léto se v něm nezpotíte, protože vám pomůže udržovat stálou tělesnou teplotu. Takže výběr oblečení na letní trek v horách (ale třeba i na lehký výběh parkem ve městě) je jasný – ve vlněném tričku či mikině vám bude rozhodně lépe než v tom bavlněném nebo z umělých vláken. U těch totiž stačí, aby po namáhavém výstupu na vrchol kopce zafoukal trochu vítr a nastydnutí je na světě. S vlnou se vám toto stát nemůže. „Merino vlna umí zadržovat nebo uvolňovat teplo díky své chemické struktuře. V zimě oblečení z merina teplo nepustí, a v létě naopak „ventiluje“. Vlněné vlákno je přirozeně prodyšné. Na rozdíl od syntetiky aktivně reaguje na změny tělesné teploty,” vysvětluje Žaneta Fidrantová, zástupkyně společnosti Norská móda.

4) Opalovací krém
Nechcete-li trpět předčasným stárnutím kůže nebo dokonce rakovinou, nezapomínejte v létě ani na jaře na opalovací přípravky. Nezáleží, jestli slunce svítí celý den nebo jestli je zrovna pod mrakem, škodlivé UV záření se na vaši kůži přesto dostane. Vaše opalovací přípravky by měly mít minimální ochranný faktor 20, na který nezapomínejte ani při aplikaci make-upu. V létě proto volte spíše opalovací krém s SPF 50. Nejvyšší možnou ochranu pokožky by pak měly mít děti, pro ty pořiďte opalovací krém s ochranným faktorem 50.

5) Vlasová péče
Letní měsíce jsou extrémní zátěží pro vaši hřívu, která je pod neustálým vlivem slunečního záření nebo slané či chlorované vody. Tyto faktory nemilosrdně ničí strukturu, elasticitu i lesk vlasů. Proto bychom ani na dovolené neměli zapomínat na hloubkovou péči, ideálně s podílem kvalitních olejů, jako jsou například mandlový či kokosový olej. 

6) Sluneční brýle
Sluneční záření má kromě vlasů a pokožky také obrovský vliv na oči. „Obzvlášť u dětí jsou v létě nutností kvalitní sluneční brýle zabraňující zánětům spojivek či rohovky kvůli UV záření, a to alespoň s filtrem UV 400. Nejvíce nebezpečné lidskému oku je ultrafialové záření – elektromagnetické záření o malých vlnových délkách (právě do 400 nm), člověku neviditelné. Při pobytu u moře se dále doporučuje zatmavení brýlí 50 až 60 %,“ upozorňuje MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha.

7) Doklady
Plánujete cestu do zemí schengenského prostoru a myslíte si, že nepotřebujete doklady? Chyba! Vždy u sebe mějte alespoň občanský průkaz. Pokud cestujete mimo Schengen, přibalte si především pas a vždy si zkontrolujte platnost vašich dokladů, jinak může vaše dovolená skončit už v letištní hale. Ujistěte se, že i vaše děti mají s sebou průkaz totožnosti, případně jsou zapsané v tom vašem. Nezapomeňte ani na průkazky pojištěnce všech členů rodiny. Mimoto se vám v zahraničí určitě neztratí ani řidičský průkaz, pokud byste se rozhodli pro zapůjčení automobilu nebo skútru.

8) Pojištění
V žádném případě nepodceňujte důležitost cestovního pojištění. Podobně jako léky je i celá zdravotní péče v zahraničí často mnohem dražší než v Česku. Abyste předešli nečekaným výdajům, určitě si cestovní pojištění sjednejte včas. Přes internet je možné ho pohodlně sjednat do pár minut. Mnohé pojišťovny navíc nabízí i pojištění zavazadel nebo zrušení letu. Přestože se tím cena navýší, určitě doporučujeme si v tomto ohledu připlatit.

9) Peníze
Rozhodně neplatí, že by vám v každé destinaci vyměnili české koruny za místní měnu. Proto se ujistěte, že před cestou směníte dostatek hotovosti a nespoléhejte jen na platbu platební kartou. Obzvlášť v odlehlých destinacích nebo na ostrovech obchody velmi často platební karty nepřijímají. Navíc rozdělením vašich financí na více míst si zajistíte, že v případě krádeže budete mít peníze z dalšího zdroje ihned k dispozici a ušetříte si tak mnoho starostí.

10) Nabíječky a adaptéry
Co je horší, než když se vám nebo vašim blízkým na dovolené vybije telefon nebo fotoaparát? Rozhodně se před cestou ujistěte, že máte zabalené nabíječky na veškerou elektroniku, kterou vezete s sebou. Na internetu také zkontrolujte, jestli zásuvky ve vaší cílové destinaci odpovídají těm českým. Pokud ne, bude potřeba nakoupit speciální adaptéry.

TIP psycholožky Alžběty Protivanské, jak si na dovolené odpočinout:

Opalovací krém? Letenky? Peníze? V duchu odškrtáváme seznam nejdůležitějších položek, které nesmíme zapomenout. A nakonec zapomeneme na tu úplně nejdůležitější – být tady a teď. Začněte už pár týdnů před dovolenou s deseti minutami výchovy myšlenek denně. Pohodlně si sedněte, zavřete oči a pozorujte, co se bude dít. Sledujte svůj dech, zvuky okolo i samotné myšlenky, jako by se to všechno odehrávalo před vámi na plátně a vy jste do toho vůbec nemohli zasáhnout. Sledujte, jak vás myšlenky brzy začnou poslouchat. Sledujte, jak odpočatí se budete cítit.

Reklama