spat

„Vyčistit zuby a spát.“ Klasický rodičovský povel, který jste určitě nejednou zaslechla i vy a teď ho slýchávají také vaše děti. Do postele se možná vydají, ale s usínáním to občas bývá obtížnější. Žena-in má pro vás několik rad a tipů, jak zajistit dětem lepší spánek a příjemnější usínání.

Jiný kraj, jiný mrav, říká se. To víme všichni. Málokdo však ví, že i spánek se různí nejen podle nátury jedince, který může být buď spáč velký, nebo malý. „Normální“ spánek se odlišuje také podle kulturních zvyklostí. Jako jeden příklad za všechny uveďme onu proslulou středomořskou siestu, kterou určitě někteří z nás tiše závidí. Jediným vodítkem, podle něhož lze určit kvalitu a dostatek spánku, je dobrá forma během dne a žádná výrazná únava.

Spánek dítěte se s přibývajícím věkem mění. Prodlužuje se délka jednoho spánkového cyklu a mění se jednotlivé fáze spánku. Mezi jednotlivými fázemi a také ve fázi neklidného spánku u kojenců se dítě hýbe, otevírá oči, trochu se probouzí a někdy i chvíli pláče. Přestup mezi jednotlivými fázemi může být někdy mylně pochopen jako probouzení. A právě tady někdy maminky zachybují a vezmou ho do náruče, zatímco dítě ještě potřebuje spát.

Deset tipů pro dobrý spánek dítěte

O tom, zda bude mít dítě kvalitní a dostačující spánek, se nerozhoduje poté, co usne, ale takřka celý den před tím, než se uloží do postele.

SPÁT

  1. Určete pravidla. Jedním z nejdůležitějších pravidel zdravého spánku je pravidelnost. Měla by být stanovena přesná hodina, kdy se chodí spát. Někdy samozřejmě můžete stanovit výjimku a tento čas posunout. Pokud si dítě večer hraje nebo se dívá na televizi, neukončujte jeho činnost rázně v domluvenou hodinu, kdy má chodit spát. Dítě by bylo rozmrzelé, mohla by nastat i hádka a s usínáním by pak byl problém. Místo toho mu raději včas oznamte, že bude muset brzy uklidit hračky, vypnout televizi a uložit se ke spánku. Někdy se vyplatí připomenout mu to několik minut před domluvenou hodinou. Před spaním se rozhodně vyhněte hrám, které vyžadují zvýšenou fyzickou nebo duševní aktivitu dítěte.
  2. Povídejte si, vyprávějte pohádky. Rozhodně neposílejte děti do postele za trest. Dítě by si pak vytvořilo nejen k posteli, ale i k usínání negativní vztah. Místo toho věnujte chvilku před spaním něžnostem a povídání. K tomu se váže tradiční čtení nebo vyprávění pohádek. Můžete zkusit také vašemu dítěti vysvětlit, k čemu je spánek vlastně dobrý.
  3. Vyhněte se nepříjemnostem. Vše, co člověk za den prožije, se odrazí nejen v jeho snech, ale i ve schopnosti usnout následující večer. Špatný den ve školce, ve škole nebo i hádka rodičů může dítěti znepříjemnit i několik dalších nocí. Některým nepříjemnostem se vyhnout nelze, pak pomůže, když o nich budete mluvit. Taková témata by se ale neměla před spaním probírat. Stejně tak je dobré vyhnout se veškerým hádkám (i hádkám mezi rodiči). Zde platí, že čím jistěji a bezpečněji se ve své rodině cítí, tím snáze usíná. Je však samozřejmé, že pokud dítě něco provede, vyhubujete mu hned, ne až ráno. Pak je třeba hledat rozumný kompromis.
  4. Pozor na to, co jí a pije. Zvláště těžká jídla, sladkosti či nápoje s obsahem kofeinu můžou usínání ztížit. Dávejte tedy pozor na to, co vaše dítě večer pije a jí. Stejně jako může jídlo uškodit, může také pomoci. Osvědčený recept na sladké sny je sklenice teplého mléka smíchaná s trochu medu. Lehce sedativní účinky meduňky jsou sice osvědčené, ale meduňkový čaj není pro malé děti vhodný, proto dejte přednost raději speciálním dětským čajům na dobrou noc, které jsou běžně k dostání například v lékárnách.
  5. Vytvořte vhodné prostředí. Místnost, v níž dítě spí, nesmí být přetopená ani moc chladná. Teplota v ložnici by měla být o dva až tři stupně nižší než běžná denní teplota v bytě. Neměla by být přílišně osvětlená, ani moc hlučná.
  6. Některé maminky zastávají názor, že škodí i absolutní ticho. Dítě podle tohoto názoru bude mít lehčí spánek a leccos ho vzbudí. Pokud i vy zastáváte tento názor, můžete nechat otevřené dveře, aby do pokoje doléhaly zvuky z jiných místností bytu. Existují i děti, které si oblíbily svoje zvukové hračky a neusnou bez toho, aby pořád dokola hrála jejich oblíbená melodie.
  7. Žádný strach. Jedním z nejčastějších důvodů potíží se spánkem je strach. U dětí je častý strach ze tmy. Ten lze zahnat tak, že v místnosti umístíme noční lampičku s tlumeným světlem (stačí přes stínidlo ještě přehodit šátek). Světlo by mělo svítit celou noc. Pokud se dítě vzbudí, je třeba, aby prostředí bylo stejné, jako když usínalo. Objevují se však i tvrzení, že světlo při během spaní oslabuje zrak. Strach ze špatných snů také není ojedinělý. Dítěti může pomoci, když se od nich nějakým způsobem osvobodí. Může o nich vyprávět rodičům nebo si je další den ráno nakreslit. Další častou nepříjemností je strach ze samoty. Tady je nejlepším řešením sdílení pokoje se sourozenci, pokud nějaké má.
  8. Každý má svou postel. V některých rodinách se strach nebo úzkost před spaním řeší jednoduše. Dítě spí v posteli s rodiči. Ale to není zrovna nejlepší nápad. Pokud dítě nemá sourozence, s nimiž by se dělilo o pokoj, pomohou alespoň otevřené dveře,  jimiž uslyší, že jste poblíž, že zrovna myjete nádobí, bavíte se s partnerem... Také pomůže, když jeden z rodičů chvíli posedí u postele dítěte. Neměl by ale čekat, až usne.
  9. Nebrat hned na ruku při probouzení. Jak už bylo jednou zmíněno, častou chybou bývá nerozpoznání probouzení a přechodu mezi fázemi spánku. Maminky vidí, že děťátko začalo plakat, a hned ho berou na ruku, čímž ho vlastně vzbudí, zatímco dítě ještě potřebuje spát. Tady pomůže pouze jediné – nebrat na ruku dítě hned, ale chvíli počkat. Buď ještě usne, nebo se probudí úplně a vy budete mít jistotu.
  10. Respektujte osobnost svého dítěte. Nejdůležitější ze všeho je znát své dítě. Vědět, jak často a jak dlouho potřebuje spát, za jakých okolností se mu usíná nejlépe i čeho se bojí. Pokud víte, že váš potomek je spáč, nesnažte se ho násilně udržet vzhůru, a naopak. Jediné, na co musíte u menších dětí dbát, je rozdělení spánku během dne.

Jaký mají spánek vaše děti? Máte nějaký „usínací rituál“?