1.      Počítejte se zdržením
Nemusíte vyrážet zrovna po (ne)slavné dálnici D1, aby vás mohly potkat kolony. Zatímco v nížinách je nad nulou, už v podhůří může řidiče zaskočit příval sněhu nebo závěje. Vyjíždějte proto včas a dopředu počítejte s možným zdržením. Kdo hůř vidí nebo nerad řídí ve tmě, měl by tohle pravidlo dát vždy na první místo. Pro každý případ mějte s sebou teplý čaj v termosce a trvanlivé potraviny, které v autě přečkají i mráz, třeba ovocné tyčinky nebo oříšky.

2.      Dobrá autosedačka je základ
Bezpečnost a pohodlí jdou ruku v ruce: k čemu bude sebelepší autosedačka, když se v ní dítě stále ošívá a pásy mu kloužou z ramínek. Proto dopředu pamatujte na správný výběr autosedačky, podle věku i výšky dítěte. Nejbezpečnější jsou ty zády ke směru jízdy, dnes se vyrábějí i pro větší děti než batolata, někteří výrobci je doporučují i pro čtyřleté děti. Sedačku používejte co nejdéle, až pro opravdu větší děti můžete využít vestavěné skládací sedačky, které nabízejí někteří výrobci, například Mercedes-Benz pod názvem IKS (Integrated Child Seat). Zrovna německá automobilka, známá svým nekompromisním přístupem k bezpečnosti, nabádá k tomu, aby se dětské zádržné systémy používaly u všech dětí do výšky 150 cm, i když už překonají v některých zemích užívanou legislativní hranici 12 nebo 14 let (u nás platí jen limit výšky a dále hmotnosti 36 kg). Mimochodem Besip uvádí, že náraz vozu v rychlosti pouze 50 km/h odpovídá pádu z 10. patra, pro dítě bez sedačky je smrtelný už náraz v rychlosti 15 km/h. Do sedačky tedy dítě poutejte vždy, i na krátkých trasách od hotelu ke sjezdovce.



3.      Zásady bezpečného poutání dětí
Důležité je bezpečné uchycení sedačky k sedadlu a zajištění dítěte. Sedačky s tzv. isofixy mají jednodušší a pevnější systém, i ten ale vyzkoušejte pořádným zalomcováním ze strany na stranu: sedačka se nesmí ani hnout. Když poutáte sedačku pásem, pořádně jej dotáhněte a zkontrolujte, zda není překroucený, častou chybou je také zacvaknutí pásu do zámku vedlejšího místa. Menším dětem v sedačce s vlastními pásy přikupte jednoduchou plastovou sponu, která zajistí, aby v případě nárazu dítě neproklouzlo mezi pásy vpřed. Vždy zkontrolujte, aby pás, ať už ten od vozu, nebo integrovaný do sedačky, byl správně vedený po klíční kosti, nikdy ne kolem krku, ale ani přes ramínka.

4.      Nejmenší děti dopředu?
Beze všeho. Nejbezpečnější místo je sice vpravo vzadu, ale až se tam batole zakucká, budete za volantem zbytečně neklidná. Klidně si dejte kojence vedle sebe a větší dítko dozadu, pro někoho je to klidnější řešení, než sedět vpředu s manželem a děti nechat vzadu bez dohledu. Při umístění „vajíčka“ na přední sedadlo je nezbytné vypnout airbag! Někteří výrobci mají v jimi dodávané autosedačce čip, který při umístění sedačky na sedadlo spolujezdce airbagy vypne automaticky.



5.      Myslete na oblečení do auta
Děti vždy vozte nalehko tak, jak jste sami oblečení, aby jim nebyla ani zima, ale ani horko. Lepší je lehká mikina než bunda, a to i při kratších cestách na sjezdovku: přes bundu pásy v případě nárazu nezafungují tak dobře (tato rada platí i pro dospělé…) a bunda může být důvodem zbytečného zranění. Bundičku můžete na dítě položit až přes zapnuté pásy nebo jej přikryjte dekou.



6.      Doplňky pro bezpečí
K bezpečné jízdě patří klid na palubě, takže investujte do zrcátka, díky němuž budete mít dobrý přehled o malých cestujících: dělají se zrcátka nad vnitřní zpětné zrcátka, kterým kontrolujete caparty v sedačkách po směru jízdy, pro nejmenší ve „vajíčku“ zády ke směru jízdy existují velká zrcátka na opěrku hlavy. Pro ostré horské slunce se hodí clona na okna, nejen kožené čalounění sedadla ochrání pevná, neoprenová podložka pod sedačku. K bezpečnému cestování patří i zajištění nákladu, zvláště těžkých sáněk nebo lyží s ostrými hranami. V interiéru lyže vždy uložte do obalu, těžké a nebezpečné předměty v zavazadlovém prostoru zajistěte, aby nemohly při prudším brzdění nebo nárazu nikoho zranit.

7.      Zkraťte dítěti dlouhou chvíli
Pohodu na palubě nepodceňujte, takže kromě patřičné zásoby cédéček s pohádkami a dětskými písničkami pamatujte i na další rozptýlení. Na dlouhých trasách pomohou držáky pro tablet, na němž můžete pustit pohádku. Z důvodu bezpečnosti ale kupujte jen certifikované.

8.      Myslete na přípravu auta
Nemusíte dělat kdovíjaké servisní zásahy, ale samozřejmostí je včasné dolití nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů – dobrý výhled je nejdůležitější prvek aktivní bezpečnosti sebelepšího vozu. Kupujte značkové přípravky, laciné směsi v hypermarketech mohou poškodit světlomety nebo lak, jejich odér také není příjemný, zvláště dětem. Vyplatí se dopředu změřit tlak vzduchu v pneumatikách (tentokrát včetně rezervy!) a vždy vyrážet s plnou nádrží, nikdy nevíte, kdy a na jak dlouho zůstanete v koloně. Jestli chcete mít jistotu, že nastartujte i ve velkém mrazu, nechte zkontrolovat baterii, případně ji dobijte.

9.      Parkování na horách
Při příjezdu na hory myslete i na odjezd a parkujte na vyhrazených místech, aby se vám dobře skládal náklad a dobře vyjíždělo, až parkoviště zasype čerstvý sníh. V horských údolích může v noci teplota náhle klesnout i pod -20 °C, proto se zvláště u naftových vozů vyplatí parkovat s plnou nádrží, aby se omezila kondenzace vlhkosti v nádrži. Při vjíždění do nízkých garáží myslete na změněnou výšku vozu, pokud máte na střeše box na lyže. Box umístěte na střechu vozu dopředu tak, abyste si při neopatrném otvírání víka kufru nepoškodili zadní sklo.

10.  Na co ještě nezapomenout
Dobrou službu může udělat deka navíc, ta se do kufru vždycky vejde. Do hor berte určitě smetáček na smetení sněhu, od věci není ani lehká skládací lopatka. Dobrým tipem jsou gumové koberečky, z nichž jde dobře vyklepat sníh: v látkových zůstane voda, která pak zmrzne a řidiči po ní kloužou nohy. V zahraničí často vyžadují v horských úsecích řetězy, které musíte mít s sebou, i když je třeba nenasadíte. Nezapomeňte ani na reflexní vesty podle počtu cestujících. A do Francie, pokud nosíte dioptrické brýle, musíte přidat rezervní, jinak hrozí pokuta. Jestli máte ve sklepě startovací kabely, přibalte je také, jeden nikdy neví, kdy se mohou hodit.

Foto: Shutterstock, Mercedes Benz

Reklama