CO JE TO KETÓZA A JAK POZNÁM, ŽE JSEM SE DO NÍ DOSTAL/A?

Ketóza je stav, kdy se vám v krvi zvýší hladina ketolátek. Dochází k tomu tehdy, když snížíte příjem sacharidů na minimum (5 % z denního příjmu) a tělo začne využívat jako zdroj energie vlastní tukové zásoby.
Nejjednodušším způsobem, jak poznat, jestli se vaše tělo dostalo do stavu ketózy je zakoupení speciálních proužků, které slouží ke kontrole ketonů v moči. Další variantou je spoléhat na vlastní úsudek – v ketóze mají lidé zvýšenou energii a potřebu konzumace vody. Stav ketózy rovněž vyvolává sacharidovou chřipku, která je tolik typická pro začátek Keto diety. Poslední variantou je speciální přístroj, který stejně jako u lidí s diabetem měří hladinu cukru v krvi.

JAK DLOUHO MI ZABERE DOSTAT SE DO STAVU KETÓZY?
Obecně platí, že se do ketózy dostanete během pár dní od začátku proteinové diety. Rychlost je zároveň ovlivněna i vašim stravovacím režimem. Pokud snižujete dávky sacharidů postupně, bude samozřejmě trvat delší dobu, než si ketózu navodíte.

JE KETÓZA NEBEZPEČNÁ?
Ketóza není pro zdravého člověka nebezpečná. V praxi to znamená, že tělo naučíte vstřebávat energii z tuků a nikoli ze sacharidů. Sacharidy navíc nejsou esenciální látky a tělo si je umí částečně vytvořit samo.
V případě, že bojujete s jakýmkoliv zdravotním omezením, je nutno veškerý postup v rámci Keto diety konzultovat se svým lékařem.

JSEM TĚHOTNÁ – MOHU FUNGOVAT I PŘESTO NA KETO DIETĚ?
Jelikož je Keto dieta zaměřena na redukci váhy, neměla by být v průběhu těhotenství absolvována. Minimálně ne v její nejstriktnější formě.
Pro zdravý vývoj plodu je nutné zajistit dostatečný přísun živin a minerálů. Z toho důvodu je lepší zvolit v těhotenství mírnou formu nízkosacharidového stravování a postup konzultovat se svým lékařem.

MOHU DRŽET KETO DIETU, KDYŽ JSEM VEGAN/VEGETARIÁN?
Ano, můžete. V dnešní době jsou jídelníčky šité na míru každému (inspirovat se můžete na stránkách Ketomix.cz). Důležitý je pouze poměr sacharidů v rámci denního příjmu, který by neměl přesáhnout 5 %.

JE PROTEINOVÁ DIETA VHODNÁ I PRO SPORTOVCE?
Zajistíte-li ve svém jídelníčku dostatečný přísun bílkovin, bude Keto dieta vhodná i pro sportovce. Výjimku tvoří výkonnostní sportovci a maratonoví běžci, kteří ke svému fungování potřebují doplňovat zvýšené množství sacharidů.

NENABERU ZPĚT KILA PO SKONČENÍ DIETY?
Jo-Jo efekt je velký strašák každé diety. U Keto stravování nedochází k opětovnému navrácení kil z toho důvodu, že se víc jedná o komplexní stravovací systém, než jen dočasné redukování jídla.
V průběhu několika měsíců se naučíte vybírat vhodné potraviny, seznámíte se s produkty, které prospívají vašemu tělu a budete se cítít mnohem zdravěji a fit.

CHCI JÍST V KETOGENNÍ DIETĚ OVOCE – JDE TO?
Ovoce můžete konzumovat ve sníženém množství v průběhu udržovací fáze. V první fázi se ovoce z většinové části vyřazuje úplně (kvůli vysoké hladině sacharidů). Druhá fáze nabízí obohacení ve formě jahod, borůvek, ostružin, malin a dalšího bobulovitého ovoce.

JAK DLOUHO MŮŽU BÝT NA KETO DIETĚ?
Keto dieta není časově omezená. Většina lidí, kteří zhubnout dostatečné množství tuku se postupem času přesune k mírnější formě nízkosacharidového stravování – LCHF (LowCarb HighFat).

KOLIK TUKU V RÁMCI KETO HUBNUTÍ JSEM SCHOPNÝ/Á SHODIT?
Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Vždy je nutné si uvědomit, že každé tělo je jedinečné a množství shozených kil značně individuální. Obecně můžeme říci, že můžete zhubnout 1 – 2 kg za týden – toto pravidlo platí pro lidi s nadváhou. Jedinci, kteří jsou relativně štíhlí a chtějí zhubnout jen pár kil samozřejmě tolik váhy neztratí.

Reklama