Klinická studie* společnosti Wrigley prokázala, že žvýkání žvýkaček bez cukru před jídlem redukuje pocit hladu a snižuje chuť na sladké. Lidé, kteří žvýkali před jídlem, snědli o 36 kalorií méně než ostatní. Žvýkačka bez cukru také pomáhá omezit konzumaci kalorických svačinek během dne. Jedno dražé má pouze 2 kJ. Oproti tomu jedna porce sušenky (50 g) má v průměru 220 kJ. Žvýkáním navíc podporujete tvorbu slin, které pomáhají k remineralizaci zubní skloviny.

 

Žvýkačka bez cukru je díky své nízké energetické hodnotě pro jedince s nadváhou velkým pomocníkem. Žvýkat doporučuji ve chvíli, kdy máte chuť sníst něco sladkého,“ dodává
PhDr. Iva Málková, ředitelka programu STOB – Stop obezitě.

 

Obézní lidé často nejedí z hladu, ale jedí v reakci na vnější či vnitřní podměty. Za vnější podněty považujeme například sledování televize, čtení knihy. Vnitřní podněty jsou například stres, nervozita a další. Pokud si vytipujete podněty, které automatické činnosti spouští (například konzumace brambůrek u televize) a nahradíte je žvýkáním, můžete proti nadbytečným kilogramům účinně bojovat.

 

Dopředu si vymyslete činnost, kterou zlozvyk nahradíte – jedna z možností je právě žvýkání. Navíc pokud máte v ústech žvýkačku, těžko si zakousnete sladký dortík nebo budete chroupat brambůrky. Počítejte s námi. Když denně ušetříte 400 kJ, tedy odpustíte si dvě porce sušenek nebo čtyři kostičky čokolády, zhubnete za rok 5 kg.

 

Podle studie navíc za hodinu žvýkání spálíte 11 kalorií. To znamená o 19 % energie víc než v klidovém režimu – při spánku nebo hodinové relaxaci. Žvýkání proto nezapomeňte započítat do svého denního energetického výdaje.

 

Průměrný obsah kJ v jedné porci (50 g)

Sušenky

925

Bonbóny tvrdé

750

Čokoláda mléčná

1150

Čokoládová tyčinka

990

Indiánek (40 g)

1 750

Sušenky diabetické

1100

Žvýkačka bez cukru (2 g)

2

Reklama