Zdraví

Ztrácíte paměť? Rozpoznejte nemoc od obyčejného zapomínání

Stává se vám, že stojíte přede dveřmi a nevíte proč? Nebo si nemůžete vzpomenout na jméno slavného herce? Na podobné situace si stěžuje kdekdo.

hlavaPaměť je schopnost mozku ukládat, uchovávat a také vybavovat si informace. Je velmi úzce spojena s pozorností a soustředěním. Mozkové buňky jsou nejvíce vyvinuty přibližně kolem 25. roku věku, poté mozkové schopnosti pozvolna klesají. Zapomínání informací je přirozeným procesem stárnutí, který se nenápadně začíná projevovat již kolem 30 let. S postupujícím věkem se tato potíž zesiluje. Příčinou je snížení schopnosti mozku vytvářet a uchovávat paměťové stopy. V některých případech se vlastně ani o poruchu paměti nejedná. Problém vzpomenout si na něco je spíše výrazem nedostatečného soustředění. Kromě soustředění je vybavování informací z paměti procesem, který je ovlivněn například i prostředím, v němž se právě nacházíme, současným emočním rozpoložením či stavem vědomí.

Pozor na demenci

Nejmírnější forma problémů s pamětí je tzv. kognitivní dysfunkce neboli lehká porucha poznávacích funkcí. Ta se projevuje právě jako zapomínání jmen či toho, co jste právě chtěli udělat. K dalším příznakům této poruchy patří i problémy se spánkem, ztráta motivace a depresivní příznaky. Jinou skupinu poruch paměti představují tzv. demence. Tady se již jedná o závažné, většinou nevratné postižení vlastní struktury mozku.

  • Nejznámějším typem demence je Alzheimerova choroba. Lehké zapomínání pokračuje do zapomenutí i nejjednodušších činností, vlastního jména atd. K tomu se posléze přidávají i značný úbytek intelektu, poruchy řeči a změny chování.
  • Z dalších typů demence lze zmínit tzv. vaskulární demenci čili potíž související s nedokrvením mozku v důsledku aterosklerózy mozkových tepen.

Co paměť oslabuje nejčastěji 

Jak již bylo uvedeno, v řadě případů se o opravdové poruchy paměti nejedná. Pak je na místě zamyslet se nad soustředěním, stresem a dalšími problémy. Potíže s pamětí jsou sice dány věkem podmíněným úbytkem mozkových funkcí, ale také jsou do značné míry ovlivněny životním stylem a dalšími faktory. 

  • Stres. V jeho důsledku se do mozku dostává více hormonu kortizolu. Ten pak snižuje tvorbu spojů mozkových buněk čili synapsí, což je mechanismus vzniku především krátkodobé paměti.
  • Deprese. Zde se uplatňuje snížená hladina serotoninu v mozku.
  • Hormonální výkyvy. Objevují se především u žen v menopauze.
  • Užívání léků. Některé preparáty přímo poškozují paměťové mechanismy. Jde zejména o benzodiazepiny, část antidepresiv, antihistaminika a analgetika. Patří sem ale i léky snižující hladinu cholesterolu, beta-blokátory či přípravky proti úniku moči.
  • Alkohol a braní drog. Zde se kromě přímého poškození mozkových buněk uplatňuje i nedostatek některých vitamínů, hlavně thiaminu.
  • Kouření. Paměťové schopnosti jsou ovlivněny především snížením přísunu kyslíku do mozku.
  • Nevyvážená strava. Škodí zejména jídla s nadbytkem tuků a nedostatkem vitamínů, jako jsou vitamin B12 či kyselina listová.
  • Snížená funkce štítné žlázy. Porucha paměti je zde dána celkovým snížením metabolismu.

Kromě výše zmíněných faktorů se s poruchami paměti můžeme setkat též po cévních mozkových příhodách či úrazech mozku. V případech závažnějších potíží, které jsou případně doprovázeny i změnami v chování či neurologickými příznaky, je nezbytné podrobné lékařské vyšetření.

Aby hlava fungovala

K doplňkovým opatřením posilujícím paměť patří následující doporučení.

  • Dopřávejte si dostatek spánku.
  • Relaxujte pro snížení stresu.
  • Cvičte – vhodnými aktivitami jsou například tanec či chůze.
  • Dbejte na dostatečný příjem vitamínů, zejména C, E, B6, B12 a kyseliny listové. Nejlépe je načerpáte v podobě čerstvého ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků.
  • Nezapomínejte na omega3-mastné kyseliny, vyskytují se v rybách, lněném oleji a ořeších.
  • Vyzkoušejte ženšen – je to adaptogen, který stabilizuje hormonální hladiny v těle a přispívá mimo jiné ke správné hladině dopaminu v mozku.
  • Gingko biloba je zase lék dobrý pro prokrvení mozku.
  • Pozornost zlepšuje rozmarýn – dá se použít jako koření či aromaterapeuticky.
  • Pijte červené víno – přibližně 2 dcl denně dodají tělu antioxidant resveratrol, který zabraňuje degeneraci mozkových buněk.
  • Zaměstnávejte mozek, neboť co se neprocvičuje, to odumírá.

Autor článku: MUDr. Jaroslav Čupera

Specializace: intenzivní medicína

Lékař se věnuje intenzivní medícíně a homeopatii. Je členem Rady Homeopatické lékařské asociace, o.s., Aktuálně působí v AGNI centru v Rosicích u Brna

 

Zdroj: U lékaře

Čtěte také:

   
06.04.2016 - Zdraví - autor: U lékaře

Komentáře:

  1. [13] LukaEV [*]

    ja se Alzheimerovy choroby bojím, tak jsem taky na doporučení začal s GinkgoMax a na paměť zatím teda zabírá výborně! Sml16

    superkarma: 0 05.12.2016, 14:18:42
  2. [12] kociskovailona [*]

    papirky jsou zlo Sml52 ja uz posledni dva roky nezila jinak nez s notesem v ruce, s papirkama vsude a stejne jsem permanentne zapominala Sml52 nastesti mam kamosku lekarnici, ta mi donesla ginkgomax, at zkusim... po roce uzivani je to o mnooooho, mnoho lepsi, fakt, zkuste Sml67

    superkarma: 0 29.06.2016, 09:02:45
  3. avatar
    [11] SNÍŽEK [*]

    Rikina — #8 jsem na tom stejně Sml30

    superkarma: 0 06.04.2016, 20:03:31
  4. avatar
    [10] AmeA [*]

    Sml67Sml67

    superkarma: 0 06.04.2016, 19:39:04
  5. avatar
    [9] gerda [*]

    Pavla_b — #5Švestka!!Sml30

    superkarma: 0 06.04.2016, 13:06:00
  6. [8] Rikina [*]

    Spíš bych potřebovala návod, jak si pamatovat selektivně jen ty potřebné a užitečné věci, a fíkoviny spokojeně zapomenout. Sml80 Často totiž zjišťuju, že si pamatuju fůru zbytečností k ničemuž nic dobrých, zatímco to, co bych potřebovala vědět, na to se musím buď pracně rozpomínat, nebo si to rovnou jít najít v literatuře. Sml57

    1. na komentář reaguje SNÍŽEK — #11
    superkarma: 0 06.04.2016, 12:37:37
  7. avatar
    [7] Lídy [*]

    Tak jo, budu mít červené víno. Jen teď nevím, proč Sml58

    superkarma: 0 06.04.2016, 12:02:50
  8. [6] bobani [*]

    Sml30

    superkarma: 0 06.04.2016, 10:44:31
  9. [5] Pavla_b [*]

    gerda — #1 To jsou ty dva příznaky - neschopnost udržet myšlenku a neschopnost opustit myšlenku.Sml30

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 0 06.04.2016, 10:11:35
  10. [4] Pavla_b [*]

    A podle čeho tedy rozpoznám nemoc od obyčejného zapomínání? Já jsem to v tom textu nenašla. Sml80Nebo jsem to zapomněla?Sml57

    superkarma: 1 06.04.2016, 10:10:31
  11. [3] pajakr [*]

    Sml80

    superkarma: 0 06.04.2016, 08:47:56
  12. [2] kantor10 [*]

    gerda — #1taky mě to zarazilo

    superkarma: 0 06.04.2016, 07:19:34
  13. avatar
    [1] gerda [*]

    Opakování téže myšlenky je ale taky příznakem sklerózySml57. Např.

    "Mozkové buňky jsou nejvíce vyvinuty přibližně kolem 25. roku věku, poté mozkové schopnosti pozvolna klesají".... pro jistotu je to tam hned 2xSml52Sml52Sml52

    tož nevímSml80 je to zkouška pozornosti nebo co....Sml52

    1. na komentář reaguje kantor10 — #2
    2. na komentář reaguje Pavla_b — #5
    superkarma: 2 06.04.2016, 06:29:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme