Metabolismus si můžete představit jako takový neustále pracující stroj. Pracuje během dne, ale i v noci, kdy spíme nebo odpočíváme. A aby mohl pracovat co nejlépe, potřebuje dostatek energie. Teprve pak bude vaše tělo fungovat přesně tak, jak by mělo.


Princip metabolismu je velmi jednoduchý – jedná se o přeměnu přijatých látek na energii. Rychlost pak ovlivňuje jak spalování tuků, tak i naši kondici nebo to, zdali jsme unavené nebo bez energie.

Odkud se energie bere, je jistě jasné – z potravy. Chcete-li shazovat kila, řešením není dieta nebo hladovka, ale naopak dostatečný denní příjem. V opačném případě tělo přechází do útlumu a raději si to málo, co přijme, uloží na horší časy.

Vždy, když se najíme, enzymy a celý trávicí komplex přemění potravu na energii, která udržuje chod našeho srdce, myšlení, nohou při rychlém běhu apod. Čím rychleji metabolismus pracuje, tím více tělo spaluje kalorií. Čím více spálíte kalorií, tím budete mít méně tukových zásob na svém těle. Jednoduchá matematika. Navíc, pokud tělo opravdu funguje tak, jak by mělo, tuky se spalují bez sebevětší snahy. A to je přesně to, čeho bychom se měly snažit dosáhnout. Nejen kvůli hubnutí, samozřejmě!

Spalování v klidovém režimu

Pokud jste ve stresu z toho, že se vám dnes nechce nic dělat, ale bojíte se, že přiberete, žádnou paniku. V takovém případě přichází na řadu tzv. bazální metabolismus, tedy množství energie, které člověk vydá v klidovém stavu. Protože, jak již bylo zmíněno výše, funguje-li vše tak, jak by mělo, tělo spaluje už jen tak, že dýcháme. Tento metabolismus slouží k zajištění těch nejzákladnějších funkcí, bez kterých bychom nemohly existovat.

Proč nehubneme?

Kromě možných genetických dispozic je velmi často chybou neustále hubnutí a přibírání. Stejně tak špatný životní styl, hladovění a nedostatek pohybu. Nejrůznější experimenty s naším tělem metabolismus jen polekají a zastaví jeho funkci. Z toho důvodů je tolik doporučováno jíst několikrát denně, vždy zhruba po dvou až třech hodinách.
O špatné funkci metabolismu také svědčí to, jak moc se hýbeme. Pravidelným sportem si zajistíme skvělé spalování! Pohyb totiž, kromě jiného, navíc buduje svalovou hmotu, díky níž tělo zvládá lépe spalovat tukové zásoby. Nejlepší cestou je pak kombinace aerobního pohybu a posilování.

Tipy, jak zrychlit metabolismus

  1. Snídaně je základ
    Bez dávky ranní energie metabolismus nezačne dobře fungovat a spalovat. Podle odborníků by první jídlo dne mělo být zhruba půl hodiny po probuzení, a to bohaté a nutričně nejbohatší. Díky snídani se dokonale nastartujete na celý den.
  2. Jedna káva denně
    Kofein zvyšuje metabolismus. Přesto je potřeba to s tímto lahodným nápojem nepřehánět a dopřát si ideálně jen jeden šálek denně, a to v dopoledních hodinách.
  3. Dostatečně pijte
    Pijte vodu, hlídejte si svůj denní příjem, který by se, zejména teď, v letních měsících, měl pohybovat okolo tří litrů.
  4. Jezte pravidelně
    Nikdy byste neměly pociťovat hlad nebo kručení v žaludku, stejně tak byste neměly cítit pocit přejedení. Menší porce a pravidelný režim, to je správná cesta!
  5. Bílkoviny a vlákniny
    Na zpracování vlákniny a bílkovin musí tělo vynaložit mnohem více energie než na tuky nebo sacharidy, a tak bude tělo pracovat a spalovat rychleji. A jsou nezbytné pro budování svalové hmoty.
  6. Dostatek železa
    Železo je důležitým zdrojem pro správné fungování svalů. Ženy ho navíc ztrácí během menstruace, a proto je třeba ho doplňovat pravidelně.
  7. Odpočinek
    Aby mohl metabolismus fungovat správně a tělo spalovalo na nejvyšší obrátky, musíte ho někdy nechat i odpočinout. Dopřejte si kvalitní spánek, nepřehánějte to s cvičením a naučte se odpočívat.

Také si přečtěte:

Reklama