Reklama

l

Podle CNN se jednalo o let 626 z jemenského Sanaá do komorské metropole Moroni, který startoval 21.26 místního času a měl trvat čtyři a půl hodiny. „Nevíme, jestli někdo přežil,“ sdělil agentuře Reuters komorský viceprezident Idi Nadhoim. Souostroví Komory, tvořené třemi ostrovy, leží 300 km severozápadně od Madagaskaru v Mosambickém průlivu.

Podle nepotvrzených zpráv se letadlo pokusilo neúspěšně přistát na letišti u komorské metropole, ale pilot nakonec přistávací manévr zrušil. Poté už airbus nikdo neviděl. Podle společnosti Yemenia Air bylo na palubě zříceného letadla 142 pasažérů, včetně tří dětí a 11 členů posádky.

Přesné místo havárie letounu je zatím neznámé, podle BBC se ale letadlo pravděpodobně zřítilo jen pár kilometrů od letiště. Povětrnostní podmínky nebyly v oblasti dobré již několik dní. Do hledání se zapojilo kromě místní policie i francouzské letectvo a námořnictvo.

Kde může být problém? (aktualizace)

V souvislosti s posledními tragickými nehodami dopravních letadel řeší v USA další problém. Zjistilo se totiž, že americké aerolinie najímají mechaniky, kteří neumí anglicky, a nemůžou si tak přečíst manuály na servis letadel !

Americká televizní stanice News 8 provedla v Texasu průzkum ve 236 leteckých servisních centrech, které jsou certifikovány americkým Federálním leteckým úřadem ( FAA). Z průzkumu vyplývá, že stovky mechaniků, kteří tam pracují, neumí vůbec anglicky mluvit, psát, ani číst. Nemůžou si tak přečíst manuály na opravu  současných  moderních letadel. Důvod zaměstnávání těchto lidí je zřejmý. Jsou to peníze. Zatímco americký licencovaný mechanik má mzdu od 25 dolarů na hodinu (460 Kč), tak mechanici bez znalosti angličtiny dostávají v průměru méně než 10 dolarů na hodinu ( 185 Kč).

Dvě největší americké letecké společnosti American Airlines a Southwest Airlines ihned zveřejnily prohlášení, že vždy vyžadují, aby všichni letečtí mechanici, kteří opravují jejich letadla, uměli mluvit, číst a psát anglicky.

Úroveň servisního zázemí letadel se stala velkým tématem v USA už v roce 2003, kdy zemřelo 21 pasažérů v letadle společnosti U.S. Airways Express v americkém městě Charlotte v Severní Karolíně. Vyšetřování tehdy zjistilo, že příčinou nehody bylo to, že letecký mechanik při servisu letadla špatně spojil dva kabely v rámci kontrolního systému letadla.

Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří - AČCKA, www.accka.cz