Projekt Dětský úsměv není žádné vtloukání pojmů do hlavy. Je to vlastně taková škola hrou. Projekt Dětský úsměv předává dětem v mateřských školách a na 1. stupni základních škol návod na správnou péči o zuby. Vyškolené lektorky učí děti v šesti pravidelných lekcích během školního roku souvislosti mezi účinným čištěním zubů, způsobem výživy a vznikem zubního kazu a parodontitidy, jak si správně čistit zuby, aby zůstaly celý život zdravé, že čištění zubů je jednoduché, když víte, jak na to, a může být i zábava.

A zábava to rozhodně byla. Do školních lavic a na základní školu jsem se vrátila po pěkné řádce let a byla jsem opravdu mile překvapena nejen z té skvělé party dětí, ale také z toho, kolik si toho po uplynulém školním roce pamatovaly a jak dobře se, na rozdíl ode mě, umí o svůj chrup starat.
Musím se totiž přiznat, že ve svých skoro třiceti letech jsem na tom s čistěním zubů hůř jak prvňák. Kartáček mi v původním stavu vydrží zhruba týden a pak, jak říká můj muž, spíše připomíná kominickou štětku. Jsem ostuda a teď, po tom, co jsem strávila jednu vyučující hodinu s těmito dětmi, ještě větší.

Jak lekce Dětský úsměv probíhá?

Lekce probíhá v klasické 45minutové vyučovací době, kdy je hodina rozdělena na opakování, teorii a nové pojmy, a nakonec i praxi. Děti byly rozděleny do dvou skupin, jedna plnila úkoly v pracovním sešitu, druhá se učila na mě a hodnotila mé (ne)umění čistit si zuby.
Bylo to poučné a zajímavé nejen pro malé školáky, ale také pro mě, protože na rozdíl od dětí, kteří by za svou aktivitu a účast dostaly jedničku s hvězdičkou, já bych to měla s odřenýma ušima za „dobře“.

Na kus řeči s dentální hygienistkou Denisou Elsnicovou:

Co je to Dětský úsměv? Platí jej rodiče v rámci školy, jedná se o jakousi nadstavbu pro děti?
Dětský úsměv je projekt  vycházející ze švýcarského vzoru, který je unikátní svým rozsahem. Probíhá obvykle od 1. do 4. třídy . V každém školním roce je to 6 vyučovacích hodin. Všechny  děti dostanou vhodný zubní kartáček s krytkou a pracovní sešit, který si lektorky vypracovaly sami. Je plný tématických obrázků, kvízů, doplňovaček atd. Pro děti je to zábavné a pro lektorku je sešit výborná pomůcka při výuce. Nejdůležitější ale je, že v každé hodině probíhá praktický nácvik čištění zubů. Čistí všechny děti, lektorka předvádí správnou techniku čištění a koriguje chyby.

Jaký je vývoj v průběhu čtyřech let, kdy mají děti pravidelné lekce?
Je právě výhodou našeho projektu, že každá lektorka učí „své“ děti 4 roky a velice dobře se s nimi pozná a sleduje jejich vývoj. Pro mě osobně je to velice motivující, když vidím, kolik se toho děti naučily. Například  na začátku projektu neumějí děti ani správně uchopit kartáček do ruky. Jejich jemná motorika se teprve vyvíjí. Neudrží dlouho pozornost a teprve se učí orientovat v dutině ústní.  Nacvičujeme velmi jednoduchou techniku čištění. Na konci projektu zvládají již velmi dobře čistit všechny plošky zubů, mají v čištění určitou systematiku, znají i další pomůcky k čištění – např. mezizubní kartáčky. A hlavně jsem přesvědčena, že dítě, které prošlo projektem Dětský úsměv si dobře uvědomuje, že zdravé zuby si lze zachovat pouze správnou péčí.

Setkáváte se s tím, že to jde některým dětem v rámci lekcí dobře a pak domácí praxe trochu pokulhává?
Starší děti – třetí, čtvrtá třída už teoreticky znají správnou techniku čištění, ale proto aby jim přešla do automatického návyku je třeba , aby ji opakovaly mnohokrát . V tom by jim pomohlo mít také dobrý vzor doma, u rodičů, a také pravidelné návštěvy u zubaře a dentální hygienistky. Já doufám, že si na mě děti vzpomenou alespoń někdy i doma a snaží se čistit zuby tak, jak jsme se společně učili....

Děkujeme paní třídní učitelce Pavle Fialové, vedení školy a rodičům, za podporu projektu a vstřícnost k reportáži.

Více o projektu na www.detskyusmev.org a na www.aqualifeinstitute.cz.

Čtěte také:

Uložit

Uložit

Reklama